Az egyik leghasznosabb megoldásunk a Facebook célközönségek elemzésére az Audience Insight volt, ez azonban 2021 nyarán megszűnt a Facebook Analytics-szel együtt, ami szintén segített jobban megismerni a célcsoportjainkat. Jött helyettük azonban más, ami néhány dologban rosszabb, cserébe több célra használható. Ez az Elemzési adatok (angolul simán csak Insights néven fut), amit a Vállalkozáskezelőből érhetünk el.
Az Elemzési adatokat használva már nem csak a célközönségeket tudjuk vizsgálni. Lehetőségünk van megnézni a különböző platformjaink eredményeit is, elsősorban elérési szempontból, valamint a tartalmakat sikerességében is elmélyedhetünk.
Eredmények elemzése
A rendszerben egymás mellett látjuk a Facebook oldalunk, a hozzá kapcsolt Instagram profil, valamint a hirdetéseink eredményeit. Ez nyilván jó olyan szempontból, hogy teljesebb képet kapunk, hátrány azonban az, hogy nem tudjuk szétválasztani az organikus és a hirdetési adatokat.
Látszik, hogy a Facebook ezeket teljesen egyenrangúként értelmezi, és ezzel a megjelenítéssel is próbálja erősíti a tudatot, hogy a hirdetések elválaszthatatlan részei ma már a közösségi marketingnek.
Tartalom elemzése
A tartalom blokkban tudjuk vizsgálni az adott időszak bejegyzéseit és hirdetéseit. Itt kapunk egy áttekintő nézetet a legsikeresebb elemekről, valamint a velük kapcsolatos visszajelzésekről.
Célközönség elemzése
A célközönség menüpontban a Facebook oldal és az Instagram profil jelenlegi követőbázisát is látjuk, de itt kaphatunk ötleteket a potenciális célközönségekre is.
A jelenlegi követőbázisról viszonylag szűkösek az adataink, legalábbis az Audience Insight-tal vagy a Facebook Analytics-szal összehasonlítva, hiszen itt csak főbb demográfiai adatokat kapjuk meg, nincsenek például eszközhasználati szokások, aktivitásra vonatkozó információk.
A potenciális célközönség egy fokkal jobb, hiszen itt alapból látjuk, az elérhető emberek életkori bontását a legnagyobb városokat valamint az adott célközönségre vonatkozó legnagyobb Facebook oldalakat is. Van azonban egy (kissé rejtett) gomb, amelyikben különböző szűrőkkel többet ki tudunk hozni az adatokból.
Itt már használhatunk földrajzi és életkori szűréseket, valamint megadhatunk érdeklődési kategóriákat is. Az így összeállított célcsoportról megkapjuk a nagyjábóli méretet, a demográfiai és földrajzi jellemzőket, valamint az általuk kedvelt legnagyobb Facebook oldalakat is. Ez a funkció ismerős lehet a már sokat megénekel Audience Insights-ból, de sajnos nem ugyanannyira használható. Ugyanis itt nem azt kapjuk meg, mik a kiválasztott csoportnál a legrelevánsabb Facebook oldalak, hanem azt, hogy a legnagyobb oldalak közül melyeket kedvelik. Ez pedig kevésbé használható sajnos.
A rendszer annyival még megkönnyíti a munkánkat, hogy minden adat kiexportálható png-ben, PDF-be és CSV-be is, így tudunk velük tovább dolgozni más programban is.
Jó ez nekünk?
Alapvetően igen, hasznos megoldás gyors áttekintésre főleg a tartalom és az eredmények elemzésénél. Bár ezekről jóval részletesebb információkat kapunk a Facebook oldalak, az Instagram profilok és a hirdetések statisztikáiban, gyorsan átnézni a főbb számokat egy felületen itt lehet. A célközönség elemző megoldás sajnos nagyon alap szolgáltatásokat ad, de bízzunk benne, hogy a Facebook bővíteni fogja a lehetőségeinket. Addig sajnos meg kell elégednünk ezzel.