A Google nemrég bejelentette, hogy 2022 helyett 2023-ban kezdik el kivezetni a külső sütiket a Chrome-ból (egy jó kis magyar nyelvű összefoglaló a témában itt), vagyis ez azt jelenti, hogy mindazok a megoldások, amik erre épültek, kaptak egy kis haladékot.
Az egyik ilyen a Facebook Pixel, ami jelenlegi formájában erősen épít azokra a sütikre, amiket a böngészők egyre kevésbé támogatnak. De a jelek szerint a nagy apokalipszis tolódik, így egy lélegzetvételnyi időhöz jutott a a Facebook Pixel is. Felmerül a kérdés, érdemes-e várni a Konverziók API bevezetésével, ami részben ezt a problémát hivatott kiküszöbölni? Vagyis képes arra, hogy biztosítson adatokat a szerverek közötti adatátadásnak köszönhetően a böngésző sütiktől függetlenül.
Inkább ne várj a Konverziók API-val!
Szerintem meglepődnél, ha azt olvasnád, hogy ráérsz. 🙂
Azt gondolom, nincs is így. Azokon a weboldalakon, ahol fut a Facebook Pixel és a Konverziók API is, azt látjuk, hogy már most is lenne adatvesztés, ha csak a Facebook Pixelt használnánk. Van ahol ez az adatvesztés csak 10%, de azt is látjuk, hogy vannak olyan időszakok, amikor csak a Konvertziók API-ból jönnek adatok. Ha csak Facebook Pixelt használnánk, már most is elveszítenénk a látogatók egy részét.
Nyilván ez az arány weboldalanként változik. Ahol többen használnak Safarit vagy Firefox-ot, esetleg valamilyen adblockert, ott nagyobb az esély arra, hogy a Facebook Pixel hatékonysága jelentősen csökken.
Éppen ezért nem érdemes várni egyrészt azért, hogy több adattal rendelkezz (ami jobb egyéni célközönséget, több konverziókövetést, hatékonyabb remarketinget jelenthet). Másrészt pedig ha a következő bő egy évben felkészíted a weboldalad, finomítod a méréseidet, biztos hogy kevésbé lesz megrázó, amikor a Chorme tényleg elkezdi a külső sütik kivezetését.
Mire figyelj a Konverziók API-nál?
A szerver oldali követés egy furcsa álatfaj. Van egy olyan sajátossága, hogy nehezebb így azonosítani az adatgyűjtést. Sokan ezért is használják: arra gondolnak, hogy „így nem gond, ha valaki egy cookie bannerben nem járul hozzá a cookie-k használatához, majd szerver oldalon lerendezzük a dolgot.” Persze ez nincs így. A „cookie bannerekben” nem a cookie-k használatához kell hozzáférést kérni, hanem az adatgyűjtéshez. Vagyis a felhasználó szempontjából mindegy, hogy Te cookie-k vagy szerver oldali megoldások segítéségével szeretnél adatokat gyűjteni. Ha ő meg szeretné akadályozni, hogy kövesd őt, erre biztosítani kell a lehetőséget technológiától függetlenül. Vagyis ha Te bevezeted a Konverziók API-t, akkor meg kell oldanod azt, hogy a látogatóid le tudják tiltani az ilyen jellegű követést (is a cookie alapú követésekhez hasonlóan).
Összefoglalva: ne várj, tervezd be minél előbb a Facebook Pixel mellé a Konverziók API-t is, de figyelj arra, hogy a látogatóknak legyen lehetősége szabályozni az új megoldás esetében is az adatainak a kezelését!