A közösségi oldalak és az online platformok legnagyobb hibája állítólag az, hogy buborékba zárják a felhasználókat. A buborékokban pedig csak a saját érdeklődési körünknek megfelelő információk keringenek, így az újdonságok nem jutnak be. Ezért az adatokat gyűjtő és feldolgozó algoritmusok a felelősek, amik tulajdonképpen megváltoztatják a viselkedésünket, a szokásainkat és tulajdonképpen az életünket.
Kicsit máshogy látom a dolgot.
Van igazság a buborék elméletben, de az algoritmusok inkább új ajtókat nyitnak és akár új világokat is megmutatnak nekünk. Ráadásul segítenek átjutni olyan buborékokba, bepillantani olyan zárt világokba, amikre korábban nem volt lehetőségünk.
Ugyanis buborékok az algoritmusok előtt is voltak, ezeket mi hoztuk létre korában is a szokásainkkal. De a buborék, talán nem a legjobb megközelítés arra, amit teremtünk magunknak. A világunkat, a sok különböző környezetet érdemes inkább egyfajta multiverzumként elképzelni, amik között kicsi az átjárás.
Van egy univerzum amibe a családi feladatok iránt érdeklődők vannak benne, egy univerzum a foci drukkereknek, egy univerzum a sneaker gyűjtőknek, egy másik pedig a Marvel képregény rajongóknak.
De közben van ezer, vagy inkább sok százezer másik. A társasjáték rajongóktól, a modellezőkőn és a salsa táncosokon át a céges musical rajongókig sok kisebb-nagyobb világ, amikkel lehet, hogy soha nincs lehetőségünk találkozni.
Vagy soha nem volt, amíg egy barátunk be nem rángatott egy salsa órára, vagy amíg ki nem derült egy barátunkról, hogy ő egyébként szokott modelleket készíteni esténként. Lehet, hogy láttunk egy dokumentumfilmet a céges musicalekről a tévében, de nem volt olyan megoldás, ami segített bevinni minket ebbe a világba, akkor se, ha érdekelt.
A közösségi platformok előtt gyakorlatilag nem volt lehetőségünk megismerkedni egy olyan világgal, hobbival, szenvedéllyel, amihez nem volt közvetlen kapcsolatunk a személyes ismerőseinken keresztül.
Ahogy azok a cégek sem tudtak eljutni hozzánk, akik nem voltak ott a fő utcán, vagy abban a városban, ahol laktunk.
Mára ez megváltozott az algoritmusoknak hála.
A viselkedésünket figyelő algoritmusoknak köszönhetően folyamatosan új dolgokkal ismerkedhetünk meg. Új információkhoz juthatunk el, és új, jó ajánlatokat kaphatunk eddig ismeretlen cégektől. Hiszen ha eszünkbe jut, hogy kellene vennünk végre egy biciklit és rákeresünk, néhány nap múlva újabbnál újabb ajánlatokkal találkozunk a legkülönbözőbb cégektől.
Rákattintottunk egy nagy webáruház kínálatában egy cipőre? Hamarosan a legkülönbözőbb webshopok legkülönbözőbb cipői jönnek velünk szembe mindenhol.
Ajándékkeresés közben megnéztünk egy terméket?
Jobbnál jobb ötletek között válogathatunk Facebookon, Instagramon, YouTube-on, és lehetőségünk lesz a szeretteinket valamilyen különlegességgel ellátni.
Csak azért, mert a viselkedésünket figyelő algoritmusok észrevettek egy kis változást, ami alapján elkezdtek új ajtókat kinyitogatni előttünk.
Ezt is adja nekünk ez az új világ, amelyik folyamatosan adatokat gyűjt rólunk, és amelyik képes emberek százmillióinak a viselkedése alapján következtetéseket levonni. Vannak olyan nézetek, amik szerint az algoritmusok megváltoztatják a viselkedésünket, a jellemünket és tulajdonképpen az egész lényünket..
Néha hajlok arra, hogy ezzel egyetértsek.
De jobban hiszek abban, hogy az algoritmusok csak katalizátorok.
Gyorsabban nyitják ki az új világok ajtaját, ezért hamarabb tudunk elmerülni új információkban, mint ahogy erre korábban lehetőségünk volt.
De ha nincs nyitottság, nincs érdeklődés, az algoritmusok ezt észre fogják venni és elzárják azokat az ajtókat, amik az érdektelen univerzumba vezetnek.
Ha pedig van, gyorsabban juttatnak el a döntések küszöbéig.
Több ajánlatból tudunk választani, megalapozottabb döntést tudunk hozni arról, hogy megvegyünk-e egy terméket, vagy ne.
Ez az, aminek az ügyesen marketingező cégek hatékonyan tudnak kihasználni.
Ha Te beépíted a marketingedbe az adat alapú marketing módszereket, a Google, a YouTube, a Facebook, a TikTok, a LinkedIn és a többi nagy platform eszközeit, lehetőséget kapsz arra, hogy olyan emberekhez juss el, akik éppen most nyitnak be a Te univerzumod ajtaján.
Mintha lenne egy külön pláza a sneakereknek, egy külön piac a társasjátékoknak, egy külön a kerékpároknak, ahova néha csak bepillantanak az új érdeklődők.
Az algoritmusok juttatják el az érdeklődésnek megfelelő univerzumba épült plázák ajtajába az érdeklődőket, akik innentől fogva találkozni fognak új témákkal, új cégekkel, új ajánlatokkal.
Az ügyesen marketingező cégek ott lesznek a plázákban, a bejárattal szemben. Lehetőségük lesz az éppen bepillantó ember figyelmét megragadni, és képesek lesznek új kapcsolatot kialakítani velük. Ez pedig jó lesz a cégeknek, és jó lesz a felhasználóknak is.
Ezt kínálják az adat alapú algoritmusok, amik figyelik a viselkedésünket. Használd ki ügyesen az online platformok lehetőségeit, és képes leszel növekedni annak ellenére, hogy változnak a rendszerek, szigorodnak feltételek.
Hiába jelent be Facebookot fenyegető korlátozásokat az Apple, hiába lehetetleníti el több böngésző a külső sütik használatát, ha a stratégiádban ügyesen vegyíted a nagy online platformok lehetőségeit a saját adataiddal, ott leszel a buborék plázák első sorában a kínálatoddal, és folyamatosan új felhasználókhoz fogsz tudni eljutni.
Élj vele, legyél ott a saját univerzumod plázájának első sorában!