Az iOS 14 újdonságáról, és arról, hogy a Facebook milyen felkészülési folyamatot javasol, már írtam több cikket. Itt megtalálod őket, az alapokat nem beszéljük át most. Viszont érdemes elgondolkodni azon, mire számíthatsz a kommunikációban és a hirdetésekben.
1. Kommunikáció: további organikus elérés csökkenés?
Mivel az iOS14 új adatvédelmi keretrendszere megakadályozza, hogy a Facebook pontosan gyűjtsön adatokat a felhasználók egy részéről, ezért arra számíthatunk, hogy csökken az algoritmus hatékonysága, ráadásul lassabban fog reagálni a rendszer a változásokra. Például nem tudja olyan pontosan megjeleníteni a Facebook a megfelelő embereknek a posztjaidat, akiknek megjeleníti nem fognak rá reagálni, esetleg negatív visszajelzést adnak, ez pedig egyenes út az elérés csökkenéshez.
2. Rosszabb ajánlók: kevesebb új kapcsolat
Ha Neked sok új követőt vagy csoport tagot hozott például az ajánló algoritmus, könnyen lehet, hogy ezekből kevesebb lesz, és nem is lesznek olyan jók az automatikus ajánlóból érkező emberek, hiszen a Facebooknak nem lesz már elég adata. Mondok egy példát. Ha például hirtelen most elkezdek hűtőre és konyhabútorra keresni, a Facebook ezt észreveszi, és elkezd – a remarketing hirdetések mellett – lakberendezéssel kapcsolatos cikkeket is bedobálni. Ha feltelepítek pár fitness tracker alkalmazást, a Facebook elkezd a hírfolyamba sporttal kapcsolatos oldalakat, csoportokat bedobálni organikusan is, nem csak hirdetésekkel. Na ezeknek a rendszereknek a hatékonysága is csökkenhet. Ezek természetesen csak feltételezések, de a rendszer működéséből adódóan ilyen hatásokra számíthatunk attól függően, hogy mi jellemző a célcsoportunkra. Például milyen telefonokat használnak.
3. Több munka a hirdetésekkel
Persze a legnagyobb véráldozat a hirdetéseknél lesz várható. Nézzük miért:
- csökken a Facebook algoritmus számára elérhető adatok köre,
- a konverziós adatokból kevesebb lesz (maximum 8 db domainenként),
- azok ráadásul lassabban érkeznek be (24-48 órával az esemény után), így nehezebb lesz optimalizálni,
- nem kapunk személyes információkat, így nem lehet optimalizálni korra, nemre, stb.
Ez a hirdetések hatékonyságának a csökkenéséhez vezetnek, ráadásul többlet munka lesz az optimalizálással.
Egyrészt ha valaki eddig egy nagy rendszer épített, annak több kicsire lesz szüksége, hogy a különböző domaineken futó felületei (pl. blog, webshop, lead magnet landing page) számára elegendő konverziós eseményt tudjon biztosítani. Hiszen fődomainenként 8 a keret, így három önálló weboldal esetén már 24-et is használhatunk. De a funnel optimalizálás már bonyolultabb lesz, hiszen lehet, hogy egy belső rendszer kell, ahol a Facebooktól függetlenül látjuk az adatokat. De akkor ezt össze kell vezetni például a költési adatokkal.
Persze megoldás az is, ha Facebook Analytics-ben építünk funneleket, de a hirdetéskezelőben már nem biztos, hogy olyan könnyen át tudjuk majd tekinteni az összes folyamat eredményét.
4. Csökkenni fognak az egyéni célközönség listáink
Mivel kevesebb embert fog tudni azonosítani a Facebook, ezért várhatóan csökkenni fognak az egyéni célközönség méretek. Ez is nagyon egyedi lesz, és nyilván egy Androidos telefonokhoz kiegészítőket értékesítő webshop esetén alig lehet majd érezni, de egy Apple cuccokra kiélezett webáruház esetén már fájó is lehet majd a különbség. Tudom, nem ez a legjobb példa, de így talán jobban átjönnek az eltérések a célcsoportokban. 🙂
5. Mi lesz a termékkatalógus alapú hirdetésekkel, avagy a dinamikus remarketinggel?
Ez az egyik legnyitottabb téma számomra, hiszen ez eddig tényleg dinamikus volt: a termékkatalógusok és az oldal látogatók adatai alapján nagyon gyorsan jelentek meg a hirdetések a látogatóinknak, ráadásul új potenciális vevőket is könyebb volt szerezni. Olyanokat, akik a mi kínálatunkhoz hasonló termékeket néztek másik webáruházban. Igen ám, de kevesebb személyes adatot lát a Facebook, a konverziókról pedig később értesül… Vajon mennyire fogja visszadobni a hatékonyságot ez a téma?
6. Több negatív visszajelzés, több feladat
A fentiek nyilván szó szerint húsbavágóak, hiszen nagyon erősen érinthetik mad a pénztárcát. De nem szabad elfelejteni, hogy menedzsment oldalról lesznek még további kihívások pont az adatok hiányából fakadóan. Hiszen ha pontatlanabbul céloz a Facebook, több olyan embernek fogja megmutatni a hirdetéseket, akiket az nem érdekel. (Mert ugye az világos, hogy attól, ha valaki még nem fogadja el a követést, hirdetést még fog látni, csak nem annyira testreszabottat).
Ez viszont azt jelenti, hogy a hirdetéseink (és az organikus posztjaink) több embert fognak bosszantani: több feladat lesz a moderálással.
Mit tehetünk, hogyan tovább?
Sok bizonytalan terület van, a Facebook is hétről hétre finomít az ajánlásokon, és rendszeresen mutatja be az új eszközöket. Nekünk több irány van:
- A Facebookos eszközök beállítása, finomítása (domain ellenőrzés, konverziók priorizálása, Konverziós API beállítása stb.)
- Más (lehetőleg saját) platformok erősítése. Vagyis hírlevél adatbázis építés, más közösségi platformok erősítése, stb.
- Facebooktól független adatok gyűjtése. Pl. funnelek azonosítása, felhasználók követése saját rendszerben. Ezeket kell majd felhasználni az optimalizálás során.
- Stratégia átalakítása. Rugalmasan kell készülni arra, hogy ha a Facebook hatékonysága (még tovább?) csökken, akkor milyen felületekkel tudjuk helyettesíteni, hogyan kell átrendezni a folyamatainkat.
- Érdemes a felkészüléshez átnézni az adatainkat. Megnézni, mennyi forgalmunk van Apple eszközökről van, végiggondolni pl., hogy milyen gyakran használtunk az optimalizálás során demográfiai adatokat.
Persze a fenti pontokban segíteni fognak webináriumaink, hiszen adatbázis építésről, kampány optimalizálásról, egyéni célközönségekről, több platformos kommunikációtól lesz szó gyakorlatban a különböző képzéseinken. Érdemes őket megnézni.
Az iOS14 adatvédelmi szigorítása valószínűleg május, június környékén fog érkezni. Addig még van egy kis időnk. Gondold át, a fent leírtak, hogyan érinthetik ezek a cégedet, és ha kell gyűjts muníciót és hasznos tippeket a képzéseinken!