Tényleg betiltották a „cookie-falat”? Mi lesz így a remarketinggel?

Az Európai Adatvédelmi Testület új iránymutatást adott ki a cookie- bannerek, illetve cookie-falak használatával kapcsolatban, aminek kapcsán elég sok félreértés jelent meg (ismét). Pedig gyakorlatilag semmi újdonság nincs az új anyagban ezzel a témával kapcsolatban.
Mielőtt bárki azt mondaná, „kit érdekel, van ma ennél fontosabb dolgunk is”, nem árt tudni, hogy rossz cookie-banner miatt született már 18.000 eurós büntetés is…

Szóval azt javaslom, olvasd el a cikket, mert ha rossz megoldást használsz akkor két negatív következménye is lehet. Az egyik, hogy megbüntethetnek, a másik pedig az, hogy nem lesznek adataid a remarketinghez vagy éppen a weboldal statisztikádhoz.

Miről szól ez az új anyag?
Azt próbálják letisztázni, hogy milyen megoldásokkal lehet rávenni az embereket a cookie-k (illetve a különböző követőmegoldások) elfogadására és mivel nem.

Cookie wall, mint rossz példa: egy gomb, kitakart tartalom. Csak akkor tudok a tartalomhoz hozzájutni, ha rákattintok a gombra.

Például megtiltják az úgynevezett „cookie- falak” használatát. Ami elsőre ijesztő is lehet, hiszen így sok marketing eszköz futását támogató alap funkció kerülhet veszélybe első olvasatra. Nyugi, erről nincs szó. Lássuk, miért!

Mik azok a cookie-falak?
Például amikor egy weboldal olyan scriptet használ, ami a tartalom betöltése előtt, blokkolja a tartalom láthatóságát, és gyakorlatilag csak egy gomb jelenik meg a látogató előtt azzal a szöveggel, hogy a „Elfogadom a sütiket”.
Mivel a felhasználó nem férhet hozzá a tartalomhoz az „Elfogadom a sütiket” gomb megnyomása nélkül, más gomb pedig nincs, nincs tényleges választás, a látogatók nem tudják szabadon megadni a hozzájárulásukat az adatgyűjtéshez. Nem látják se a tartalmat, se azt, mire használják az adataikat anélkül, hogy rákattintanának a gombra.

Vagyis mi a lényeg?
1. A látogatónak fel kell kínálni a lehetőséget, hogy hozzájárul-e a különböző követőmegoldások (nem csak a sütik!!!) használatához.
2. Ha nem járul hozzá, attól még nem lehet tőle eltiltani a tartalom megjelenését.
3. Biztosítanunk kell a választási lehetőséget arra, hogy eldöntse, melyik megoldások gyűjthetnek róla adatokat. (Pl. ha akarja beállíthatja, hogy a Facebook-Pixelt letiltja, a Google Analytics-et nem.)
4. Nem lehet hozzájárulásnak tekinteni a tovább görgetést.

Cookie banner, amiben vannak választási lehetőségek, tájékoztató, link a részletes beállításra, és be lehet zárni, ha valaki azonnal hozzá akar férni a tartalomhoz.

„Az Európai Adatvédelmi Testület 4 napja megjelent iránymutatása a hozzájárulásról a régivel szó szerint megegyezik, három bekezdést kivéve, ami a süti falra vonatkozik. Tilos az, ami eddig is tilos volt: vagyis a nem valódi választási lehetőség az oldallátogatónak. Vagy rányom a banner egyetlen gombjára és megkap minden sütit és követőkódot, vagy ha ezt nem szeretné, akkor bezárja az oldalt. Ez a fal. Természetesen van más, jó megoldás, amit leginkább cookie-bannernek szokás nevezni akkor is, ha nem csak cookie-kat szabályozhatunk benne, hanem más követési megoldásokkat is. Ez tulajdonképpen egy irányítópult, ahol a látogató beállíthatja a neki megfelelő paramétereket és jobb esetben ezt még megfelelő tájékoztatás is kíséri. Ezt nem tiltja továbbra sem semmi. Ez nem fal. Itt nincs megfosztva a látogató attól, hogy kizárólag a nélkülözhetetlen sütik mellett hozzáférjen a tartalomhoz.” Mondta munkatársunk dr. Teker Orsolya a Liftup Kft. adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogásza.

Miért fontos ez Neked?
Mert ha Te szeretnél pl. Facebook Pixelt futtatni, remarketinget, valamilyen külső telepítésű kilépő popupot, Hotjart, demográfiai követést Google Analytics-ben, stb., akkor ezekhez mind be kell kérned a hozzájárulásokat még mielőtt a különböző scriptek lefutnak, a cookie-k betöltődnek. (Persze vannak még specialitások, például a Facebook Pixel Speciális megfeleltetés funkciója további igényeket támaszt hozzájárulás szempontból.)

Ehhez kell használnod egy bannert/panelt/irányítópultot, amiben megfelelő módon tájékoztatod a látogatóidat és amiben felkínálod nekik a választási lehetőséget. Ez a banner lehet középen, lehet nagyobb, nem kell eldugni az oldal aljára (sőt, inkább ne dugd el ha jót akarsz magadnak és a marketingednek!). De legyen rajta választási lehetőség. Ez az új iránymutatás lényege (és a korábbiaké is egyébként).

Ha még mindig nem világos a téma, teljesen megértem, mert sok félreértésre okot adó cikk kering, a weboldalakon pedig nagyon sok rossz gyakorlatot látni. Éppen ezért, ha segítség kell, azt javaslom, vedd meg a GDPR IRÁNYTŰ Online marketinghez című könyvet, ami marketingeseknek íródott, és érthetően magyarázza el a különböző felületek és megoldások lényegét, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot!