Az elmúlt napokban egy különleges eseménynek lehettünk tanúi: egy beteg kisfiú érdekében fogott össze gyakorlatilag a teljes ország. Alig több, mint egy hét alatt 700 millió forint gyűlt össze egy kezelésre.
A hatalmas adakozási kedv és a gyors eredmény rengeteg embert megdöbbentett. (Egyébként engem is.) Sokaknak annyira hihetetlen a dolog, hogy meg is indultak a különböző összeesküvés elméletek. Hiszen hogyan lehetne a semmiből 700 milliót összegyűjteni a Facebookon egy beteg kisfiúnak?
Túl profi volt a videófilm, túl profik voltak a fotók, biztos megtolták egy millióval a posztokat… sok hasonló érvet hallottam az elmúlt napokban.
Annyira forró volt a téma, hogy csütörtökön három interjút is kértek a jelenségről (lásd a cikk végén) és az adakozási kedvről, és persze szakmai beszélgetéseknek is rendszeres témája ez az eset napok óta.
Gondoltam összegyűjtök – külsősként – pár szempontot, amit érdemes figyelembe venni.
1. Nem a nulláról indult
Sokan az elmúlt hetekben hallottunk először Zentéről és a betegségéről is. De érdemes megnézni a Facebook oldalt, amit a szülők hoztak létre. Az oldal 2018. október 14-én indult, gyakorlatilag egy évvel ezelőtt.
De nem csak az oldal léte az érdekes. Nézzétek meg, mennyi különböző kisebb esemény (kampány) történt az elmúlt időszakban! Táncgála, futás Zentéért, aukciók, céges támogatások. Egy év alatt gyűlt a tapasztalat, és ami még fontosabb: nőtt az ismerősök és a támogatók köre. Egy közösség szerveződött az ügy mellé, akik nagyon aktívak voltak az elmúlt napokban, hetekben. (Egyébként maga a Facebook oldal kifejezetten tanulságos lehet szerintem marketinges és adománygyűjtő szemmel is.)
2. Hatékony hálózatépítés
Először én múlt héten egy online marketing ügynökségi kollégától kaptam egy levelet, amiben a segítségemet kérték. Az online marketing közösségeket, Facebook csoportokat nézve valószínűleg nem én voltam az egyetlen.
De látva azt, hogy más szakmában is volt összefogás, és az influencerek is elég egy időben kezdtek el beszélni az ügyről, vélhetőleg több helyen is volt tudatos megkeresés, egyfajta hálózat építés. Azt tippelem, hogy a szülők vagy a segítőik megkeresték azokat az embereket, akik a saját közegükben hitelesen tudják képviselni és támogatni az ügyet. Így a megfelelő időpontban „csak” el kellett indítani az első hógolyókat a lavinaszerű hatáshoz.
3. Nem „one man show”
Nem csak a szülők posztolgattak, hiszen még a Facebook oldal kezelésében, a kommentek megválaszolásában is többen vettek részt. De vélhetőleg a különböző szakmai közösségek, influencerek potenciális támogatói körök felkeresésében, vagyis a hálózat építésben is segítettek a szülőknek. Talán még profi stratégiai terv is készült szakértők támogatásával.
4. Rugalmas szervezés, gyors reakciók
Visszanézve az eseményeket látszik, hogy egy percig sem ültek ölbe tett kézzel a szülők (illetve a szervezők). Amint megjelent egy új igény, egy új lehetőség, azonnal reagáltak. Például amikor kiderült, a külföldről érkező támogatásoknál nem praktikus a magyar bankszámla, azonnal kerestek rá megoldást.
Jól szervezett, jól előkészített és jól időzített kampány tudott csak ilyen eredményt meghozni. Ezt azért tartom fontosnak tisztázni, mert sokszor egy sikeres vírus kampánynál csak az eredményt látjuk. Azt, hogy összegyűlt 700 millió forint. Azt, hogy néhány nap alatt elérte a Gangnam Style az 1 milliárd megtekintést, azt hogy az Angry Birds hetek alatt tarolta le a piacot.
De ezek a nagy számok eltakarják az azt megelőző munkát. Azt, amit az előkészítésbe, a hálózatépítésbe, a közösség építésbe és a szervezésbe kell belerakni. Ha csak az utolsó napok látványos eseményeit vesszük alapul egy hasonló akció megtervezésében, hibát követünk el. Meg kell keresni, milyen komoly munka van a háttérben.
Persze nem tudom, hogy Zente esetében kellett-e fizetni a profi filmekért, fotókért. Nem tudjuk, hogy fizettek-e hirdetésekért. De azt gondolom, ha esetleg fizettek is, az maximum segített, nem ezen múlott. Az az elkötelezett munka és a rengeteg energia hozta meg a sikert, amit hosszú hónapok óta végeztek. Ezúton is gratulálok a családnak, Zentének pedig sikeres gyógyulást!
Aminek pedig ezen felül külön örülök, hogy ez az ügy megmutatta, tulajdonképpen egy csodálatos világban élünk. Reménykeltő, hogy tízezrek hajlandóak valódi támogatást nyújtani, szuper, hogy vannak olyan platformok, amik segítenek összekötni az embereket, és az is csodálatos, hogy vannak olyan eljárások, amikkel ilyen súlyos betegségeket lehet már kezelni.
Van okunk a bizakodásra.