Mielőtt elindulna valami hoax: nem a Facebook oldal rajongóiról, vagy a csoport tagságról van szó, hanem a Facebook előfizetői szolgáltatásáról, amivel a tartalomgyártók (itthon: influencerek) számára kínál monetizációs lehetőséget a rendszer.
Több, mint egy éve indította el a saját előfizetési rendszerének béta tesztjét a Facebook, aminek a lényege az, hogy a tartalomgyártók exkluzív (főleg) videós tartalmakat tudnak készíteni kínálni az előfizetőknek. A rendszer viszonylag egyszerű: a Facebookon keresztül pár gombnyomással be lehet állítani, mekkora havi előfizetési díjat kér a tartalomgyártó. Havi 5 és 30 dollár közötti összegekről van szó. Akinek megtetszik a lehetőség, szintén pár gombnyomással fel tud iratkozni a csatornára, így hozzáfér az exkluzív tartalmakhoz. A Facebook biztosítja a technikai hátteret, a tartalomgyártók a tartalmat.
A koncepció alapvetően mindenkinek jó lehet, hiszen így a tartalomgyártók fókuszálhatnak a minőségre, az előfizetők pedig elvárhatják ugyanezt.
És persze a Facebooknak is jó, hiszen ha jutalékot kap, újabb bevételi forráshoz jut a hirdetési bevételeken túl (nem mintha sajnálni kellene a kevés bevétele miatt).
A projekt új szintre lépett, hiszen eddig nem kért jutalékot a Facebook, azonban ez hamarosan változik. A tartalomgyártók az előfizetések 70%-át fogják megkapni (minusz az adók és egyéb költségek). Azonban gyakorlatban kicsit árnyaltabb a kép.
Amikor mobilon fizet valaki elő, akkor a mobil platform az első évben elviszi a teljes 30%-ot, a Facebook nem kap semmit. A második évtől a mobil alkalmazásbolt leviszi a saját jutalékát 15%-ra, a Facebook megkapja a maradék 15%-ot. Ha asztali környezetben történik az előfizetés, a Facebook megkapja a teljes 30%-ot, de várhatólag a mobil előfizetők aránya lényegesen nagyobb lesz.
Érdemes összehasonlítani ezt a bevétel elosztási arányt más platformokkal. A Patreon 5%-ot tart meg, a YouTube 30%-ot, a Twitch 50%-ot.
Egy másik érdekesség, ami kapcsolódik a témához az a Facebook Stars jutalmazási rendszer kiterjesztése, amit az online játékok közvetítőinek talált ki a Facebook (persze nem elsőként, hasonlót használ sok másik platform). Ennek lényege, hogy az online játékok közvetítése során a nézők csillagokat adhatnak a közvetítőnek, de ezt most kiterjesztik olyan tartalomgyártókra is, akik nem játékot közvetítenek. Vagyis lehetőség lesz adás közben díjazni kedvenc influencereinket. A csillagok, amiket kioszthatunk, ugyanis megvásárolhatók, és minden egyes csillagért, amit kap, 1 cent üti a tartalomgyártó markát. Pontosabban egy cent, minusz a Facebook jutaléka, amineka nagysága attól függ, mekkora csillag csomagokat vásárolnak a rajongók. Minél több csillagot vesznek, annál kevesebb jutalékot von les a Facebook.
Látszik, hogy a Facebook igyekszik minél több olyan megoldást bevezetni, amivel vonzóvá tudja tenni a tartalomgyártók számára a saját rendszerét, és persze nem lehet kifelejteni a képletből a jövőre induló Librát sem. Teljesen logikus lépésnek tűnik, hogy az előfizetés, vagy akár a csillagok vásárlása a Facebook által kifejlesztett kriptovalutába törénjen. Ennek kapcsán jó kis ösztönzőket is ki tud alakítani a Facebook, hiszen miért ne vezethetné be, hogy kevesebb lesz az előfizetési díja Librában?
Persze arra nem számítok, hogy az elsők között megkapják a magyar felhasználók ezeket a monetizlálási megoldásokat. Hiszen több, mint egy éves rendszerről van szó, és nem találkoztam még olyan hazai tartalomgyártóval, vagy csoporttal, aki ezt bevezette már. De ha Ti igen, ne habozzatok megosztani velünk az infót! 🙂
A cikk audió formában itt érhető el:
Videó formában pedig itt: