Forradalom, paradigmáltás, koszakváltás… szinte minden évben így kezdjük a trendekről szóló cikkeinket. Tulajdonképpen minden évben igazunk van, hiszen az online világ egyre jobban pörög, folyamatosan egyre újabb és újabb technikák, megoldások állnak a cégek rendelkezésére.
Ugyanakkor minden évben korszakot váltani és új paradigmát bevezetni… legalább is fárasztó. Még ha indokolt is lenne.
Éppen ezért ebben a cikkben nem arra törekszem, hogy összeszedjem a legfontosabb trendeket. Ezt szerencsére megtették kollégáim az RG Stúdiónál többek között általában a tendenciákra vonatkozva és olyan kulcsterületeknél is, mint az Instagram, az influencer marketing és Facebook. Én inkább a napi menedzsment és a kihívások oldaláról gyűjtöttem össze 3 olyat, amire a következő időszakban minden cégnek választ kell találnia.Fókus
- Fókusz és priorizálás
Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, chatbot, sztori, csoportok, hírlevél, Google Maps, hirdetések, kiterjesztett valóság… egyre több megoldás, egyre több felület.
Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy minden felületen ugyanazzal az intenzitással legyenek jelen. Éppen ezért minden cégnek, az egyéni vállalkozótól a nagyvállalatig meg kell találni, mire fókuszál, és hogyan priorizál.
Ma már végleg véget ért az egyen megoldások kora.
Van akinek a Facebook csoport + hírlevél kombó lesz a nyerő, másnak az Instagram + Facebook oldal + AdWords hirdetés. És lehet, hogy két konkurenciának kell ennyire eltérően kell kommunikálni annak ellenére, hogy ugyanaz a célpiacuk.
A megoldások priorizálásánál ugyanis egyszerre kell figyelembe venni a célcsoport igényeit, a piaci körülményeket és a saját erőforrásokat. Ez pedig elég sok kombinációt eredményez.
De ezt lefordíthatjuk úgy is: nincs elég ember a cégnél. Hogyan használjuk ki a legjobban az erőforrásainkat?
2. Folyamatok
Ha már választottunk, melyik felületeken leszünk jelen, és hova mekkora hangsúlyt fektetünk, az csak az első lépés. A legnagyobb hatást ugyanis akkor fogjuk elérni, ha ezeket egymásra építjük, és ha a segítségükkel követjük a felhasználókban lezajló változásokat is.
Vagyis folyamatokat kell felépítenünk, amik átnyúlnak a különböző platformon, és amik segítségével a potenciális célcsoportunk mindig azt az információt kapja meg, ami neki az adott pollanatban a legjobb.
3. Adatok
Ha azt gondolod, hogy a „Big Data” (csak azért írtam nagybetűvel, hogy még nagyobbnak tűnjön) csak a nagyok játszótere, tévedsz. Ha használsz Google Ads, vagy Facebook hirdetéseket, használod a big datát is. (Kérdés, hogy mire, és elég jól használod-e.)
Ezeket ráadásul kiegészítheted a hírlevelezésed adataival, a chatbotod adataival, a weboldalad látogatásából származó adatokkal, az üzleti adataiddal…
Ez viszont azt jelenti, hogy egy kisebb cégnek is el kell mélyedni az adatok világába, ha eddig ezt nem tette meg. Mert jó ha vannak adataink, jó ha vannak folyamataink, amikkel gyűjtjük őket, de akkor van igazán értelme, ha használjuk is őket.
Szerintem ezekre a területekre különösen oda kell figyelni 2019-ben. Ja, hogy nem újak, nem korszakalkotók? Ez tény. Ahogy mondam kevés olyan trendet látni (még?), amelyik hirtelen a semmiből 2019 elejére tűnt fel, hogy mindent megváltoztasson a korábbi irányok pedig régebbóta velünk vannak (itt és itt kapsz hozzájuk útmutatást).
De a trendek ismerete mit sem ér, ha a cégünk nem képes alkalmazkodni a változásokhoz, kiválasztani azt, ami nekünk a legjobb, folyamatokba rendezni őket, és használni azokat az adatokat, amik összegyűlnek.