Időről-időre érdemes megnézni, mit jelent a magyar piac a Facebook platformjain keresztül.
A most következő cikksorozat ezt a témát dolgozza fel részletesen. Kezdve a Facebookkal, majd megnézzük az Instagramot, a Messengert és egy teljes képet a különböző hirdetési felületekről.
Facebook: a rejtőzködő felhasználók platformja
Ha megnézzük a Facebook felhasználói összetételének változását, könnyen tudunk öregedő platformról beszélni. Hiszen elsőre látszik, hogy a 18 alattiak az elmúlt 5 évben elkoptak, míg az 55+ korosztály masszívan erősödik.
![Facebook korcsoportok változása 5 év alatt.](https://kozossegikalandozasok.hu/wp-content/uploads/2018/08/fb-felhasznalok-valtozasa-2018-08.png)
![Az arányok változása másképpen: a függőleges tengelyen látható számokból kiderül, hogy a korcsoportok aránya hogyan változott, miközben 1,4 millió felhasználóval nőtt a Facebook 5 év alatt.](https://kozossegikalandozasok.hu/wp-content/uploads/2018/08/fb-felhasznalo-aranyok-v3-2018-08-1024x610.png)
Ugyanakkor érdemes ezt a kérdést kicsit mélyebben vizsgálni.
Ha ugyanis összevetjük a KSH adatait a legnagyobb közösségi platform számaival, most is látjuk, hogy a hazai 18-24 és a 25-34 közötti korosztály nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint ahányan az országban laknak. Ráadásul az eltérés nem, hogy csökkent volna, inkább növekedett az elmúlt években.
![A KSH adataival összevetve a Facebook saját számait, érdekes arányokat kapunk...](https://kozossegikalandozasok.hu/wp-content/uploads/2018/08/fb-felhasznalok-ksh-2018-08.png)
Persze ebből önmagában nem tudunk pontos következtetést levonni, de más kutatások is azt mutatják, hogy a fiatalok legnagyobb részt ott van a Facebookon, de más korcsoportba pozícionálja magát.
Eltérő generációk, eltérő eszközök
A Facebook (mint cég) bevételeinek nagy része a mobil hirdetésekből származik. Ez nyilván az Instagramnak és a Messengernek is nagyban köszönhető, de a Facebook platformnak sem kell szomorkodnia valószínűleg. Legalábbis a felhasználói adatok is ezt mutatják.
Viszont jó figyelembe venni, hogy a mobil használat generációnként nagyon eltérő.
![Melyik eszközön érhető el több ember az adott korcsoportból?](https://kozossegikalandozasok.hu/wp-content/uploads/2018/08/fb-asztali-vs-mobil-2018-08.png)
Ezt mutatja, ha azt vizsgáljuk, melyik korosztályból mennyi embert érhetünk el mobil vagy asztali környezetben. Jól látszik, a fiatalokból többet tudunk mobilon elérni, az idősebbeket pedig asztaki környezetben lehet nagyobb számban utolérni. A határ 45 környékén van. Ez az a korcsoport, akik mobilon és asztali környezetben is ugyanolyan számban fordulnak elő.
Érdemes azonban megnézni azt is, melyik korcsoportnak melyik a fontosabb eszköz. Nyilván nem lesz meglepő, hogy a fiataloknak a mobil az elsődleges eszköz, ha Facebookozásról van szó, idősebbeknek pedig az asztali.
![A mobil az elsődleges eszköz a legtöbb embernél, még az idősebbek között is.](https://kozossegikalandozasok.hu/wp-content/uploads/2018/08/fb-elsodleges-eszkoz-2018-08.png)
Azonban érdekes, hogy itt sokkal jobban kitolódik a határ. A 62 éves korcsoport az, akiknél kiegyenlítődik az elsődleges eszközt használók száma, és ugyanannyian nyúlnak többször a mobiljukhoz, mint ahányan egy laptophoz vagy asztali géphez.
Ez tehát a Facebook körkép. Itt találod az Instagramról szóló cikket, itt pedog a Messenger, és a különböző hirdetési felületeket bemutató cikket.