Véget ért a 2018-as választási kampány, amiben elvileg minden jól használható eszközt és felületet bevetettek a pártok (és a marketingeseik). Nézzük, milyen Facebook (közeli) megoldásokat leshetünk el tőlük, amit érdemes a cégeknek is használni. Ehhez sokat segítettek a Közösségi konditerem Facebook csoportunk tagjai, akikkel hetek óta gyűjtjük a politikai hirdetéseket.
1. Hirdetési kampányok felépítése: ütemezett célzások és üzenetek
Minden párt használt hirdetéseket a közösségi médiában, ez nem kérdés. Facebook, YouTube, Messenger… természetesen mindenhol jelentek meg hirdetések. Amit itt többek között érdemes ellesni az az ütemezés és a felépítés.
Természetesen nem egy üzenet, nem egy célzás, nem egy felület volt amit használtak a pártok.
A kampány első szakaszában a különböző üzeneteket, különböző célzásokkal igyekeztek eljuttatni a szavazókhoz.
Igyekeztek földrajzi célzásokkal is szelektálni, így a helyi jelölteket, helyi témákat csak azoknak próbálták megmutatni, amik az adott körzetbe élő választóknak fontosak.
Több párt használta a meglevő adatait a célzáshoz.
Remarketing listákat, saját adatbázist, a különböző téma köré felépülő saját Facebook oldaluk rajongó bázisát, hasonló közönségeket.
A kampány végén a célzások mintha kicsit lazultak volna. Egyre több olyan hirdetést láttunk, ahol a Facebook csak annyit mondott, hogy mindenki, aki Magyarországon élt. Persze ez nem jelenti azt, hogy csak ezt állították be, de vélhetőleg itt már tágítottak, hogy minél több embert érjenek el.
A hirdetések üzenetei is váltzotak természetesen. Az első időszakban a saját témák (vagy a másik oldal támadása) volt a fő üzenet, később a kutatásokra reflektáltak, az ellenzéki oldal a visszalépéseket kommunikálta, az utolsó napokban pedig a mozgósító, szavazásra buzdító üzeneteké volt a főszerep.
Mit érdemes innen eltanulni?
Egy kampány több szakaszból áll. Nem csak a politikában, az üzleti életben. Érdemes ezekhez célzásokkal, üzenetekkel is igazodni.
2. Rugalmasság
Ezt az előző pontban már írtam, de fontos, érdemes kicsit jobban kifejteni.
Jól látszott, hogy a napi ügyekre pontosan reagálnak a pártok.
Bejött egy új szempont, beszéltek róla.
Kijött egy új kutatás? Mondott valamit a másik oldal? Ezekről is beszéltek, ezekre is reagáltak.
Mondhatni, ez természetes.
De nem csak a politikában az. Érdemes az üzleti vagy akár a civil szférában is kihasználni az aktualitások erejét, és rugalmasan kezelni az üzeneteket, az ütemezést és persze a büdzsét.
3. Live és videó mindenütt
Ebben a kampányban nem volt kérdés, hogy használ-e valaki videót és élő közvetítést, mert mindenki használt gyakorlatilag. A kis animációktól kezdve a humorosnak(szánt) videókon keresztül a komoly politikai reklámfilmekig mindennel találkoztunk.
A videó és a live szintén olyan eszköz, amit érdemes a politikán kívül is használni.
4. (Majdnem) kiterjesztett valóság
Elkezdtek megjelenni a kiterjesztett valóság alapjai is a kampányban, bár egyelőre csak a profilkép keretekig jutottunk.
Nem csak a pártok, civilek is készítettek kereteket, amiket a felhasználók arra tudtak használni, hogy megüzenjék az ismerőseiknek, ők mennek szavazni.
Néhány párt készített olyan keretet is, ami szintén a szavazásról szólt, de itt már a saját arculatukat használták, így el tudtak jutni új emberekhez az ismerősökön keresztül, plusz tulajdonképpen „mikroinfluencereket” is szereztek. Olyanokat, akik a saját barátaik, ismerőseik körében hitelesek.
Sajnos azonban ezek a keretek nem voltak felkészülve az igazi kiterjesztett valóságra.
Például nem voltak használhatók a Facebook kamerában jól. Nem csak azért, mert nem voltak 3D-s elemeik. Azért sem, mert a legtöbb ilyen keret fix grafikai elemekből állt, ami négyzetes arányhoz volt formázva, így amikor állóképet szerettünk volna készíteni a kamerába, rossz helyre kerültek az egyes részek.
Tanulság: érdemes használni a kamera effekteket a kommunikációba és a sima kereteken túl érdemes a 3D-t, valamint a programozott megoldásokat is kipróbálni.
5. Messenger chatbotok
Egy-két párt elkezdte használni a chatbotokat is a kommunikációba.
A beépített funkciók terén egyik sem volt világbajnok, de a feliratkozóknak így többször tudtak aktuális üzenetket eljuttatni a hírfolyamon kívül, ráadásul a második alkalomtól gyakorlatilag ingyen.
Ez is olyan megoldás, amit nem csak a pártok tudnak kihasználni, hanem bárki.
Persze azt gondolom az elért eredmény nem csak az online és a közösségi médiában használt megoldásoktól függött. De a politikai marketing, pont a tét, a téma, és a büdzsé miatt mindig izgalmas és érdekes, ezért érdemes összegyűjteni, mi történt a 2018-as választáson.