A mottó: az élet túl rövid ahhoz, hogy három másodpercet várjunk egy weboldal betöltődésére.
A Facebook ezt tapasztalta a felhasználók 40%-ánál, ezért felvette a harcot a weboldalakkal. Mondhatnánk megint, hiszen a Vászon (Canvas) megoldások és az Instant cikkek is erről szóltak: gyorsan odaadni a tartalmat, ezzel növelve (vagy legalább is nem rontva) a felhasználói élményt. Más kérdés, mennyire jó biznisz ez a portáloknak, de ebbe ne menjünk most bele…
Vissza a témára! Szóval a Facebook nem díjazza hamarosan (a Google-höz hasonlóan) a lassan betöltődő weboldalakat főleg akkor, ha valaki lassú sávszélességgel, vagy lassabb eszközökön van éppen.
Itt az ideje tehát minden weboldal tulajdonosnak fejleszteni, ha nem akar csökkenő forgalmat tapasztalni a Facebookból. Persze csak akkor, ha nem tette meg eddig.
Mit tehetünk konkrétan?
Erre a Facebook is ad tanácsokat:
1. ellenőrizzük a sebességet!
Ebben öt eszközt ajánl a Facebook, köztük a Google (!) sebességellenőrzőjével:
2. optimalizáljuk az oldalt, amihez a következő 10-es listát állította össze a Facebook:
- Minimalizáljuk az érkező oldal átirányításait, linkrövidítőket, plugineket
- Tömörítsük a fájlokat
- Fejlesszük a szervez válaszidejét úgy, hogy több régióban is bérlünk tárhelyet
- Távolítsuk el a render blocking javascripteket
- Használjunk magas minőségű tartalomelosztó hálózatokat (content delivery network), amiken keresztül eljutunk a célcsoporthoz
- Távolítsuk el a redundáns adatokat
- Optimalizáljuk a képeket, hogy azonos minőségben, de kisebb fájlmérettel rendelkezzenek
- Csökkentsük a hajtás fölötti tartalom méretét
- Használjunk asszinkron scripteket az oldal felépítési idő gyorsítása érdekében
- Kezeljük dinamikusan a tartalmat annak érdekében, hogy a lassabb eszközökön is használható legyen a weboldal
Elég általános tanácsok, inkább csak az irányokat mutatják, érdemes végignézni a fenti weboldal ellenőrző megoldásokat, azok konkrét, az adott weboldalra vinatkozó javaslatokat is tesznek, amik segítenek a fejlesztésben.
A gyorsabb weboldalak linkjei magasabban fognak megjelenni a mobil appban található hírfolyamban, így több forgalmat fogadhatnak, azok a linkek, amik lassabb weboldra vinnének felhasználókat, lejjebb kerülnek, kevesebb fogralomra számíthatnak.
Szóval ha még nem optimalizáltad a weboldalad sebességét mobilra, akkor itt az ideje! 🙂