Kereshetsz pénzt a posztjaiddal?

Bejárta már a hazai sajtót is a The Verge sztorija arról, hogy a Facebook bevételmegosztással kapcsolatban küldött kérdőívet körbe néhány felhasználónak.
Többek között azt kérdezik a kutatásukban, hogy milyen megoldás lenne nekik szimpatikus a jó minőségű posztok díjazására. A reklám bevételből részesülés mellett ott van a lehetőségek között például egy szponzor marketplace (valószínűleg a Facebook Anthology-hoz hasonló megoldás), és olyan ötlet is, amikor a rajongók utalhatnak pénzt közvetlenül az írónak.

Facebook kérdőív a monetizációs lehetőségekről. Forrás: The Verge
Facebook kérdőív a monetizációs lehetőségekről. Forrás: The Verge

Mielőtt mindenki mosolyogva dörzsölné a kezeit, két dolgot le kell szögezni:
1. valószínűleg ez csak az ellenőrzött oldalaknak lesz elérhető
2. ez csak egy kérdőív a sok közül, amivel a  Facebook folyamatosan szondázza a cégeket

Viszont a bevétel megosztás hiánya valós probléma a Facebookon.
Miért?
Mert ha valaki most a tartalmával szeretne pénzt keresni alapvetően a következő lehetőségei vannak:

  1. Youtube videót készít, és a Youtube-tól kap pénzt a videók mellett megjelenő reklámokból. A Facebook szempontjából rossz, mert kiviszi az embereket egy másik felületre, és másnak termel pénzt.
  2. Üzemeltet egy blogot, ahol a tartalom mellett reklámokat futtat. Tipikusan AdSense felületeket használ. Facebook szempontjából ugyanaz, mint az előbb.
  3. Pénzt kér a Facebook posztokért. Vagyis a saját Facebook közönségének reklámoz egy márkát. A Facebooknak ez azért rossz, mert így a márkák a hirdetések helyett használják a nagy oldalakat. Ez egyébként tilos, még ha a legutóbbi szabály változás lazított is egy kicsit az ilyen branded contet jellegű együttműködéseken. De más területeken ez kicsit szürke zóna.

A Facebooknak elemi érdeke, hogy minél több olyan ember publikáljon a saját felületén, aki képes nagy követőbázist elérni, és a Facebookon belül tartani.
Erre most is vannak megoldásai, de azok egyedi együttműködések. Ideje, hogy egy átláthatóbb, egyszerűbb rendszert dolgozzanak ki.

Van egy érdekes momentuma ennek a Facebook kérdőívnek.
Általában, amikor monetizációról, vagyis a tartalmunk termővé tételéről van szó, mindenki a YouTube-ra gondol, és videókban gondolkodik.
De a Facebookon vicces képek, sztorik is nagyon dinamikusan tudnak terjedni. Márpedig ha valaki rendszeresen készít olyan szöveges vagy képes posztokat, amik rengeteg emberhez jutnak el, miért ne részesüljön ugyanúgy a bevéteből, mint az, aki videót készít?

Az F8-on bevezették a jog menedzsmentet a videóknál, akkor írtam, hogy ez az egyik legfontosabb dolog a YouTube elleni harcban. A bevételmegosztás a másik. Ha egy átlátható, minden kiadó számára elérhető bevételmegosztási rendszer megszületik, akkor már tényleg csak az elérhető közönség minősége és a rendelkezésre álló technológiák alapján kell választani a két rendszer között.
Amíg ez nem születik meg, addig a monetizáció továbbra is kardinális kérdés lesz.

Persze bevételt termelni most is lehet a Facebook segítségével.
A fentiek inkább a kiadó típusú, tartalommal történő pénzkeresésről szóltak.
Webáruházak, tanácsadók, szolgáltatók most is tudnak bevételt termelni a saját termékeik és szolgáltatásaik értékesítésével, ha jól használják a Facebookot a marketing mixükben.
De ez egy másik történet… 🙂

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük