A Facebook fejlesztői konferencián a hírfolyamért felelős csapat tartott egy külön előadást és kérdésekre is válaszoltak.
Ebből gyűjtöttem ki néhány fontos gondolatot. A 45 perces előadást videót itt tudjátok megnézni.
Mivel nagyon sok információ jelenne meg oldalaktól és barátoktól, szűrni kell.
A hírfolyam úgy szűri le az információkat, hogy azokat mutassa meg, amiket egy barátokkal eltöltött vacsorán megbeszélnének amúgy is az emberek a sok ezer információ közül kiválogatva a fontos élményeket, amik igazán szállítanak.
A hírfolyam először üres, aztán az emberek megtöltik maguknak ismerősök és cégek üzeneteivel.
A hírfolyam mindenkinek teljesen egyedi.
Még ha két embernek ugyanaz a 300 ember lenne az ismerőse, akkor is különböző posztok jelennének meg a hírfolyamban a különböző érdeklődések és viselkedések alapján.
Honnan tudja a Facebook, hogy mi fontos nekünk?
1. kapcsolatunk az emberekkel és az oldalakkal. Ha egy ismerősöm posztjaira sokat reagálok, azok egyre gyakrabban és egyre feljebb fognak megjelenni nekem.
2. tartalom típusa: ha sok fotóra kattintok, több fotó jelenik meg nekem.
Ha nem nézek videókat, nem fognak megjelenni nekem egy idő után videók.
3. poszt aktivitás
Ha két posztot összehasonlítunk, az, amelyiknek több ezer lájkja és kommentje van, relevánsabbnak tűnik, mint az, amelyiknek csak egy tucat, ezért magasabban és gyakrabban fog megjelenni a hírfolyamban.
Egy példa:
Egy fotó amit rólam készített a húgom az unokatestvéreimmel, gyakran és jó helyen fog megjelenni mert:
– a húgom készítette, akinek a posztjaira gyakran reagálok,
– fotó, és én nagyon szeretem a fotókat
– sok kommentet és lájkot kapott az ismerőseimtől
Másik példa:
Ha több posztot hasonlítunk össze, amik egy időbe jelenhetnének meg nekünk, akkor a Facebook algoritmusa kialakít egy sorrendet úgy, hogy mindegyiknek ad egy egyedi minőségi pontszámot.
A pontszámot több minden befolyásolja: típus, kapcsolatunk a publikálóval, elért reakciók, stb.
Amelyik a legtöbb pontszámot éri el, az lesz a legmagasabban, a többi alatta.
Ha egy óra múlva újra belépünk, akkor ezek fölé kerülhet újabb poszt, aminek akár alacsonyabb is lehet a minőségi pontszáma, de frissebb.
Minden egyes alkalommal a Facebook megpróbálja kitalálni, mi fontos nekem éppen akkor.
Régen csak az interakciók számítottak, de a Facebook elkezdte bevonni az embereket a minősítésbe.
Frissítések:
– csalikat (click baiting, like baiting, stb.) szorítja vissza a Facebook
– hoaxok számának csökkentése
– promóciós posztok számának csökentése
Tippek:
– használd az elemzéseket az oldaladon, és találd meg, mik jönnek be a célcsoportnak és mik nem
– legyen egyéni hangod, stílusod
– legyen kontextus a bejegyzésben
– legyél aktuális
– gondolkodj hosszú távon
A hosszú távú azt jelenti, hogy gondold át, mit akar a célközönség az oldaladtól igazából?
A nagy pillanatnyi elérésért és átkattintásért ne áldozd fel a hosszú távú célokat!
Hiszen ha valaki átkattint, és csalódik, akkor egyrészt legközelebb nem fog, másrészt a Facebook is csökkenti nála az elérést a negatív jelek miatt.
Milyen gyakran posztoljunk?
Többször posztolhatnál, mint képzeled
Nincs varázsszám, sok oldal tucatnyi posztot rak ki naponta, persze a minőség nem mindegy.
Kísérletezz különböző mennyiségekkel, nézd meg, hogyan reagálnak.
A felmérések alapján tudják, hogy egy weboldal kattintás vagy a poszt lájk a jobb jel a minősítésre. Korábban csak a visszajelzések voltak, de mióta megkérdezik az embereket, azóta pontosabban tudják, mit jelent nekik ténylegesen.
Mennyire igazságos az ismerősökkel szembe, hogy ők csak néha posztolnak, míg az oldalak naponta többször is?
Minden egyes posztja az ismerőseidnek benne van a hírfolyamban, ha elég mélyre ásol. Az oldalakra ez nem igaz.
Az autoplay videókat milyen jelek alapján értékeli? Előnybe kerülhet a fotókkal szemben…
Attól függően ténylegesen megnézték-e, illetve milyen hosszan nézték meg. Itt is fontos a reakció.
Vagyis nem elég az, hogy az automatikusan elinduló pár másodperc jó legyen, végig jónak kell lenni.
Hogyan dönti el, hogy a rajongók közül kik látják a pormote posztot?
Aki általában többet reagál a posztokra, azok a hirdetéseket is nagyobb eséllyel látják.
Nem a lokáció a legfontosabb. Hiszen más dolgok is érdeklenek, nem csak azok, amik azzal kapcsolatosak, amelyik országban élek.
Nincsenek kőbe vésett szabályok.
Bár van olyan szabály hogy a kép poszt, aminek a leírásába link van, alapvetően negatív értékelést kap, de a közönség korábbi reakcióitól és attól az aktivitástól is függ, amit az adott poszt kap.
Mindenkit arra bíztatnak, hogy folyamatosan kísérletezzen.
Ne posztolj olyat, amiről tudod, hogy nem jó, csak azért, hogy sokat posztolj!
Csak azokat, amikre büszke vagy, ami a legjobb, amit adni tudsz!
Ne legyen kompromisszum, ha a bejegyzések minőségéről van szó!
Kell ennél jobb zárszó? 🙂
Talán még megjegyzés: nagyon sok dolog bullshitnek tűnik, de a tapasztalatunk az, hogy ha odafigyelünk arra, ami ebben a cikkben le van írva, akkor sokkal jobb lesz a kommunikációnk, és több az elérésünk.-
Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kell majd hirdetni. Az ingyenes Facebooknak vége. De a jó hirdetésnek is jó kommunikáció az alapja. Ezért mindenképpen meg kell tanulni jó kommunikálni.