50-nél több Facebook oldal rajongói szám változását vizsgáltam meg, mert kíváncsi voltam, hogy a beharangozott március 12-e utáni tisztításnak milyen következménye volt eddig.
A Facebook ugye azt ígérte, hogy a tisztogatás azokat az inaktív profilokat érinti, amiknek a gazdái például nem jelentkeznek már be jó ideje a rendszerbe. Vagyis most nem arról van szó, hagy kamuprofilokat törölnek.
Elsősorban a magyar toplistás oldalakat néztem a Socialbakers.com segítségével, másrészt pedig pár politikai oldalt, és a következőkre jutottam:
- a vizsgált oldalak 31%-án nem volt eddig csökkenés, szinte mindig folyamatos volt a növekedés
- Ahol volt csökkenés, ott 0.85% körül volt az átlagos csökkenés. Ami látványosnak tűnik, amikor nagy oldalakról beszélünk, de arányokban elhanyagolható. Például a Norbi Update oldal március 12 óra 5400 rajongóval csökkent, de 953000 rajongóról van szó.
- A vizsgált oldalak közül a legnagyobb esést a Showder Klub oldala „szenvedte el”, közel 4%-ot, ami 18450 embert jelent.
- A 17 vizsgált politikai témájú oldal közül csak három volt, ahol nem volt csökkenés, míg az üzleti illetve szórakoztató oldalaknál a 34-ból 13 volt olyan, amelyiknél nem volt csökkenés.
- A legnagyobb csökkenés azoknál az oldalaknál volt, amelyiknél valamilyen szakmailag megkérdőjelezhető rajongógyűjtés folyt korábban (pl. okleveles alkalmazások).
- Sok oldal van, amelyik az elmúlt fél évben hétről-hétre folyamatosan csökkent. Ez valószínűleg nem a FB mesterséges beavatkozásának köszönhető, hanem pl. egy kommunikációs irányváltásnak.
- A legérdekesebb az volt, hogy sok esetben a csökkenés nem március 12-én kezdődött. Volt pár oldal, ahol 23-án, vagy 14-én, de az érdekesebb az, hogy az elmúlt fél évet vizsgálva sok esetben volt egy-egy jól meghatározható időpont, amikor elindult a csökkenés. Ennek alapján több felismerhető „hullámot” láthatunk. A március eleje-közepe környékén tapasztalható csökkenés előtt látványosan csökkent a rajongószám több oldalnál január 11, február 22, és december 21 környékén is.
Amit nem szabad elfelejteni: a Facebook azt írta, március 12-én kezdi csökkenteni a rajongó számot. Vagyis a folyamat valószínűleg még nem ért véget.
Ti mit tapasztaltatok a saját oldalaitoknál?