A Facebook új hírfolyam algoritmus változtatást jelentett be: a direkt promóciós célú, organikus posztok arányát csökkenteni fogják 2015 januártól – a hirdetések javára.
A Facebook ugyanis 500.000 felhasználó körében végzett kutatást, és azt derítették ki, hogy azok az organikus bejegyzések, amik erősen értékesítés célúak voltak, zavarták a felhasználókat.
Néhány jellemző poszt típus, amit túl nyomulósnak éreztek a felhasználók:
- Bejegyzések, amik kizárólag azt erőltették, hogy telepítsenek fel egy alkalmazást, vagy vásároljanak
- Azok a bejegyzések, amik promóció vagy nyereményjáték részvételt erőltetik mindenféle kontextus nélkül
- Olyan bejegyzések, amik megismétlik a hirdetések tartalmát
2015 januártól a Facebook kevesebb hasonló organikus bejegyzést fog megjeleníteni a hírfolyamban.
Vagyis azok az oldalak, akik túl sok ilyen jellegű (organikus) posztot használnak, az elérésük (további) csökkenésére számíthatnak.
A hirdetések aránya a Facebook szerint nem fog növekedni, egyszerűen arról van szó, hogy a túlontúl nyomulós organikus posztok helyett érdekesebb, relevánsabb posztok fognak megjelenni a hírfolyamban organikusan. Mert a Facebook szerint az oldalak kommunikációja legyen releváns, érdekes, hasznos, ne pedig olyan, mint egy kisvárosi hirdetőújság első oldala.
Vagyis ha értéket adsz az organikus posztjaiddal, minden ok. Ha nagyon nyomulsz, akkor inkább fizess. Folytatódik a spamek és a klikk-csalik visszaszorításával megkezdett út.
Ilyen, amikor a Facebook „oktat”
A Facebook megint „tanítani” akarja a közösségi jelenlétet az oldalaknak.
Kb. olyan figyelemmel oktat a Facebook, mint amikor egy köcsög terepjárós utolér az autópályán egy családi autót, amelyik 120-szal megy a belső sávban.
Nem elég, hogy levillogja egy méterről, miután a terepjáró előzött, beáll a másik kocsi elé, és még rá is fékez, hogy megtanulja a tetű, hogy hol a helye.
A Facebook is megtanítja most nekünk, hogy hol a helyünk: a kapcsolat erősítésnek, a sztoriknak és a jópofaságnak az organikus posztok között, az értékesítés centrikus elemeknek a hirdetéseknél.
Mondjuk szerintem a Facebook sem biztos benne, hogy ez a módszer jó lesz, ezért időzítették a változtatást a karácsonyi szezon utánra. Megvárják, hogy lecsengjen az év végi aranyláz, addig nem akarnak belenyúlni pont azokba az értékesítési folyamatokba, amiket hónapok óta csiszolnak a cégek.
Hogyan tovább?
Túl egyszerű lenne azt mondani, hogy minden értékesítés centrikus poszt mindenkinek káros lesz.
Ha a Facebook a többi saját hírfolyam algoritmus elemére is figyelemmel lesz, akkor ez a változtatás csupán erősítést fog jelenteni.
Vagyis ha valaki sok negatív visszajelzést szokott kapni az értékesítés/nyereményjáték aktivizálás posztjaira, akkor számíthat az elérések még nagyobb esésére.
De az ilyen esetekben az alap posztokkal valószínűleg amúgy is gond van.
Ha valaki jól kommunikált, ügyesen értékesített eddig, jól készítette fel a rajongóit, akkor neki továbbra sem lesz gondja valószínűleg.
Ha valaki jó nyereményjátékokat futtatott, olyan kampányokat, amik értéket adnak a rajongóinak és a célcsoportjának, akkor neki sem lesz várhatóan félni valója.
Az biztos, hogy aki januártól igazi, értékesítés célú posztot akar írni, vagy olyan nyereményjátékot, amelyik nem kapcsolódik az oldalhoz elég jól, jobban teszi, ha kétszer meggondolja, hogyan fogalmaz, illetve hogyan ad értéket, már a bejegyzésben, még az aktivitásra ösztönzés előtt.
A legtöbb oldalnak a legegyszerűbb stratégia valószínűleg az lesz, ha szétválasztják a posztjaikat célok szerint.
Kerüljenek az organikus kommunikációba azok a posztok, amik:
- kapcsolatot erősítenek
- mesélnek a cégről
- mesélnek a termékekről
- bevonják az embereket
- vitát generálnak
- oktatnak
- érdekességeket mondanak
- szórakoztatnak
- brandet építenek
- közvetetten támogatják az értékesítést
- közvetetten támogatják a nyereményjáték kampányokat
Hirdetésbe pedig kerüljenek azok a posztok, amik
- közvetlenül értékesítés célúak
- közvetlenül támogatják a nyereményjáték kampányokat, és nincsenek szoros kapcsolatba az oldal alap értékeivel
Értéket adsz: irány a hírfolyam, nyomulósan akarsz eladni: fizess.
Az alap gondolat igazából jó, bár egyszerűbb lenne a Facebooknak jutalékot kérni a konverziók alapján, ahelyett, hogy bonyolult algoritmusok mögé bújna.
Persze pontosabb képet akkor fogunk látni, amikor januárban élesítik ezt a változást. Addig is, előzetesen, mit gondoltok róla?