A Facebook kommunikáció során nagyon könnyű mellé lőni. Találkoztam már, ahol a legaktívabb rajongók a 18-24 közötti lányok voltak, miközben a cég vásárlói a 25-34 közötti férfiak közül kerültek ki.
Ez könnyen előfordulhat.
Elég egy rosszul célzott hirdetési kampány, egy rossz nyeremény, egy átgondolatlan promóció, vagy egy olyan kommunikáció, amire nem a célcsoport tagjai reagálnak a legjobban.
Ilyenkor hiába pörög esetleg jól a kommunikáció, a cég munkatársai nem értik, miért van az, hogy a Facebookról még sem jönnek vásárlások.
A megoldás persze az lenne, hogy összehasonlítsuk a valódi vásárlókat (illetve vásárlás különböző fázisában levő embereket) a Facebook oldalunk rajongóival. Erre a Facebook az egyik oldalon sok megoldást kínál, de a másik oldalon egy kicsit macerás a helyzet.
Vagy legalább is eddig macerás volt. Az Audience Insights megjelenésével ugyanis egy remek eszközt kaptunk az elemzéshez.
Az Audience Insights alapesetben arra van, hogy ki tudunk válogatni embereket különböző szempontok szerint (pl. budapesti kisvállalkozás tulajdonosok), és megmondja, hogy ők milyen eszközökön Facebookoznak, milyen a családi állapotuk, milyen oldalakat szeretnek, stb.
De az Audience Insights ennél többet tud.
Például képes arra, hogy kielemezze a saját oldalaink rajongóit hasonló szempontok alapján.
De ami még izgalmasabb: képes arra, hogy kielemezzen egy olyan célcsoportot, amit mi töltünk fel a Custom Audience segítségével, vagy a weboldal látogatóinkat (website audience segítségével).
Innentől pedig egyszerű a feladat:
- gyűjtsük össze a vásárlóink adatait (e-mail cím és/vagy telefonszám), majd töltsük fel a Facebookba egy Custon Audiencebe
- gyűjtsük össze a hírlevél feliratkozóink adatait, majd töltsük fel a Facebookba egy Custon Audiencebe
- készítsünk website audience (remarketing) listát a weboldal látogatóinkból, a webáruház kosár elhagyókból, az ajánlat kérőkből, stb.
Majd pedig mindegyiket vizsgáljuk meg az Audience Insights segítségével.
Így kiderülhet, milyen különbségek vannak azok között, akik a Facebookon a rajongóink vagy azok között, akik bejönnek a boltjainkba és vásárolnak, vagy éppen nem vásárolnak!
A dolog egyetlen szépséghibája, hogy nagy mennyiségű adatra van szükség.
Elvileg legalább 1000, 18 év fölötti emberre van szükség, de ilyenkor még viszonylag kevés adatot kapunk (korfa, aktivitás).
2-3000 embernél már a kapcsolati státuszok és a végzettség is megjelenik, de igazából 20-30 ezer ember környékén kezdenek el jönni részletesebb adatok, pl. az, hogy melyik másik oldalakat lájkolják az emberek.
Ez pedig sokakat korlátoz, hiszen ez azt jelenti, hogy pár ezer 18+ vevőt kellene feltölteni egy Custom Audience-be. Nekik a részkonverziókban segíthet a rendszer, vagyis hírlevél feliratkozók vagy éppen remarketing lista adatainak elemzésében.
A Facebook jelenlét sokat drágult az utóbbi időben, de közben olyan lehetőségeket is kaptunk az üzleti folyamatok optimalizálására, amiket korábban még pénzért sem tudtunk elérni. Ez az egyik ilyen. Mit szóltok hozzá? 🙂