A Facebook tegnap bejelentette, hogy a böngészési előzményeket és más alkalmazások adatait is fogja a hirdetéseknél használni. Persze nem hangzott volna jól, ha azt mondja, hogy most még többet fogunk rólad tudni, ezért a cikk címe az lett, hogy még több kontroll a hirdetések fölött.
Bár sokaknak ijesztő lehet, hogy a Facebook megint valami új felületet talál arra, hogy „kémkedjen” utánunk, ez tényleg nem olyan nagy szám. Elég megnézni, hogy eddig honnan gyűjtött adatokat a felhasználókról:
- adatok, amiket megadtál magadról a regisztrációnál
- információk, amiket megosztottál a Facebookon
- amiket mások osztottak meg veled kapcsolatban a Facebookon
- oldalak, amiket követsz vagy amikkel kapcsolatba lépsz
- Facebook felhasználási szokásaid, például megnézed mások profilját, hogyan használod a mobil Facebook appot, mire kattintasz
- milyen számítógépet, telefont használsz, mi az IP címed, földrajzi adatok amik elérhetők rólad
- olyan alkalmazások, weboldalak, játékok adatai, amik használják a Facebook platformot. Értsd: ha van egy weboldalon lájk gomb, akkor a Facebook tudja, hogy ott jártál akkor is, ha nem nyomtad meg a lájk gombot
- külső partnerek akik adatokat visznek fel a Facebookba
- hirdetők saját adatbázisa
Ehhez képest a böngészési előzmény nem olyan nagy újdonság, főleg, hogy ezt mások is vígan használják ugyan olyan célból.
Igazából két dolog fontos ezzel kapcsolatban:
1. tényleg nagyobb kontrollt fog adni a Facebook, hamarosan lesznek részletes információink arról, hogy az adott hirdetést éppen miért láttuk, és ha akarunk könnyebben le fogjuk tiltani hirdetéseket, kategóriákat és hirdetőket. Egyelőre USÁban, reméljük hamarosan nálunk is.
Egyébként eddig is voltak olyan megoldások, amikkel tudjuk kontrollálni, hogy kik, milyen adatok alapján hirdessenek nekünk. Érdemes megnézni például ezt az oldalt, ahol kiiratkozhatunk néhány olyan adatfelhasználási módból, ami alapján hirdetést jelenítenek meg nekünk.
2. ha hirdető vagy, még pontosabban fogod tudni célozni az embereket, de fontosabb is lesz a pontosabb célzás. Ugyanis ha nem célzol elég jól, vagy olyan hirdetéseket használsz, ami nem igazán passzol azokhoz, akik nézik, akkor könnyebben letilthatnak.
A helyzet tehát nem olyan súlyos, mint amennyire elsőre látszik (legalább is nem lett rosszabb, mint volt), de nem tudom megállni, hogy ezt a képet ne rakjam be. 🙂