Kickstarter: 1 milliárd dollárt dobott össze a közösség

A Kickstarter és a közösségi finanszírozás nagy kedvencem. Remek példa arra, hogy az online közösség milyen erőt tud felmutatni.
Erőt, ami nem csak lájkokat és megosztásokat jelent, hanem valódi, anyagi támogatást.

A Kickstarter ma jelentette be, hogy átlépte az 1 milliárd dolláros álomhatárt, vagyis ennyi pénzt dobott össze 5,7 millió ember.
Az összegnek több, mint a fele az elmúlt 12 hónapban érkezett.

A szám óriási, a Kickstarter csinált is egy jópofa interaktív grafikát, ahol meg tudjuk nézni, hogy például ennyi pénzből 1.25 millió iPhone 5S-t vagy 44555 db robotzsaru szobrot, vagy éppen 4 Titanicot lehetne venni.

Azonban, hogy kicsit jobban képbe kerüljünk, mit is jelent ekkora pénz:
1 milliárd dollár kb. 220 milliárd forintot jelent.
500.000 dollár (ami az elmúlt 12 hónapban jött össze a Kickstarteren) 110 milliárd forint.

Ha ezt a hazai számokhoz hasonlítjuk, akkor érdemes mellé rakni a következő adatokat:

“A tavalyi év több rekorddal vonulhat be a magyarországi kutatás-fejlesztés és innováció történetébe, Cséfalvay Zoltán államtitkár 2013-as mérlege szerint. Ez azt mutatja, hogy az elmúlt esztendőben rekordösszeggel, 118 milliárd forinttal támogatták a kutatás-fejlesztést és az innovációt. Ebből 86 milliárd forint volt európai uniós pénz a Gazdaságfejlesztési Operatív Programban (GOP) és 10 milliárd a Közép-Magyarország Operatív Programban (KMOP), hazai forrásból pedig 22 milliárdot folyósítottak a kedvezményezettek részére.”

Vagyis egy év alatt nagyjából annyi támogatást szedtek össze a Kickstarteren keresztül az ötletgazdák, amit a hazai cégek kaptak innovációs pályázatokon keresztül (főleg EU-s pénzekből).

Persze az ilyen összehasonlítások mindig megtévesztőek, hiszen a Kickstarter támogatóinak nagy része amerika, a második helyen az angolok állnak.
Hogy a magyarok hányadikak, azt nem tudom, de itthonról már 3203 ember támogatott Kickstarter projektet összesen 530558 dollár értékben.
Ami kb. 116 millió forint.

Valljuk be ez sem kevés, főleg akkor, ha megnézzük a hazai közösségi finanszírozással foglalkozó oldalakat, ahol a sikeres projektek fél millió forint körüli összegben tudtak összegyűjteni támogatást, mindezt úgy, hogy összesen 10-15 sikeres illetve megvalósult projekt jelenik meg a Creative Selectoron és az indulj.be oldalán (a Kezdheted.hu oldalon pedig nem találtam sikeres projektet).
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy magyar projektek szerepeltek már sikeresen külföldi közösségi oldalon. Elég például a reOnionra gondolni, amelyik a Kickstarteren gyűjtött sikeresen 11 ezer dollárt vagy a Ring Clockra, amelyik az Indiegogon a kitűzött 287000 dolláros célt teljesítette túl, és a végén 388000 dollár fölött állt meg a számláló.

A közösség tehát erős, nemzetközi szinten pénzhegyeket tud megmozgatni.
Itthon még fejlődni kell hozzá a kultúrának és a gondolkodás módnak, de aki sikeres vállalkozást szeretne indítani, annak talán érdemes az EU-s pályázatok mellett/helyett a (nemzetközi) közösséghez is fordulnia.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük