A Facebook bevásárolt: megvette a WhatsApp nevű üzenetküldő rendszert 19 milliárd dollárért.
(Emlékeztetőül: nem egészen két éve 1 milliárd dollárt fizetett az Instagramért.)
A Facebook mobil kínálata jelentősen bővült, nézzük meg, mi ez a WhatsApp, és miért olyan izgalmas ez a Facebooknak!
Mi az a Whatsapp?
A WhatsApp egy több platformon működő azonnali üzenetküldő alkalmazás, ami gyakorlatilag az SMS alternatívája.
A szolgáltatás előnye, hogy a mobil app letöltése után nem kell regisztrálni és kapcsolatokat importálni, ugyanis a telefonszámunk alapján azonosít a rendszer.
Ez azt jelenti, hogy azokkal az ismerőseink, akik szintén használják a WhatsAppot, azonnal kapcsolatba léphetünk.
A WhatsApp az azonnali üzenetküldés funkció különböző verzióira fókuszál, vagyis tudunk küldeni szöveget, képet, videót, fájlt és hangüzenetet.
De hanghívás és videótelefonálás nincs a lehetőségek között, ráadásul nem is tervezik jelenleg.
A WhatsApp érdekessége, hogy nem a hirdetés alapú finanszírozást használja, hanem egy év használat után évente egy dollárba (99 centbe) kerül az előfizetés minden platformon.
Legalább is eddig így volt, bár Mark Zuckerberg és a WhatsApp blogbejegyzése szerint nagy változások a koncepcióban nem lesznek.
Legalább is egy darabig.
Miért kell a WhatsApp a Facebookonak?
A WhatsApp a fiatalok egyik kedvelt közösségi megoldása.
Azok a fiatalok, akiket zavar, hogy a Facebookon a szüleiket is „vissza kell jelölni”, a WhatsApp jellegű azonnali üzenetküldő szolgáltatások segítségével tartják a kapcsolatot.
Zárt csoportokban, elszeparáltan tudják megbeszélni a dolgaikat, kis közösségeket alkotva.
A WhatsApp az ilyen jellegű szolgáltatások közül ráadásul nagyon jelentős.
Több, mint 450 millió felhasználója van az alkalmazásnak, akiknek 70%-a napi szinten aktív.
Ez a hatalmas tömeg napi szinten több, mint 50 milliárd üzenetet küld.
A bővülés ráadásul nagyon dinamikus: naponta 1 millió új felhasználót csábít magához a WhatsApp.
A Facebook régóta próbálja kiterjeszteni az ügyfélbázisát az alap megoldáson kívülre, a fő csapásirány a mobil.
A közösségi hálózatnak van saját mobil üzenetküldője Messenger néven, de úgy tűnik nem elégedettek az eredménnyel, hiszen már egy másik hasonló alkalmazás a Snapchat felvásárlásával is hírbe hozták a Facebookot néhány hete.
Ha nemzetközi szinten nézzük, a WhatsApp tehát mindenképpen izgalmas alkalmazás, de szerencsére a magyar fiatalokról is sokat tudunk ilyen szempontból.
A januárban futó kutatásunkban egyrészt az derült ki, hogy az üzenetküldés és a chat a legfontosabb funkciók között vannak a magyar fiatalok körében, ha pedig a WhatsApp-ot és a Snapchat-et hasonlítjuk össze, akkor nálunk a WhatsApp áll nyerésre: kb. 3-szor annyi magyar Facebookozó fiatal használja aktívan az új szerzeményt, mint a Snapchatet, bár fontos megjegyezni, hogy az arány mindössze 4.2% jelenleg.
A WhatsApp tehát egy jó lehetőség arra, hogy a fiatalok után nyúljon a Facebook, és tovább növelje a jelenlétét a mobil piacon.
Bár a WhatsApp deklaráltan reklámmentes üzleti modellje nem nagyon illeszkedik a Facebookhoz, de talán éppen elég az, hogy a szolgáltatást használókról még többet fog tudni a közösségi hálózat, ami a Facebookon belüli, vagy akár a teszt alatt álló Facebook felületen kívüli hirdetési rendszer finomításához is nagyon hasznos adalék lehet.