Mintha a Facebook a sima konkurens oldal célzást kezdené kivezetni a hirdetési rendszerből. Vagy legalább is elfedi a lehetőséget.
Ez első látásra rossz, mondhatnánk, hogy másodikra is, de tulajdonképpen nem feltétlenül, mert a kategória alapú és az érdeklődés alapú célzások nagyon hatékonyak.
De van egy még hatékonyabb célzási technika, ami azonban sok kérdést vet fel.
Célzás tetszőleges Facebook oldal aktív rajongóira
Tudunk hirdetést célozni azokra az emberekre, amik egy adott Facebook oldal bejegyzéseihez hozzászóltak, vagy akik lájkolták az adott oldal bejegyzéseit.
Ezt bármelyik oldal esetében meg tudjuk tenni technikailag.
Hogyan célozz meg bárkit?
Az eljárás lényege, hogy a Facebook oldalaknál látható, hogy egy bejegyzést kik lájkoltak.
Ha rámegyünk az egyes emberek nevére, egyszerűen meg tudjuk az ő Facebook azonosítójukat.
Kipróbálhatod például, ha a saját Facebook profilodon a www.facebook.com/profilnev címben a www-t kicseréled arra, hogy graph.
Ekkor megjelenik egy nyers adathalom, amiben van egy id sor.
Csupán annyi a feladat, hogy a konkurens Facebook oldalak bejegyzésekkel kapcsolatos aktivitást mutató emberek azonosítóját összegyűjtsd és feltöltsd egy custom audience-be.
Persze nem kell ezt Neked kézzel megtenni, megvannak azok a szoftverek, amik néhány perc alatt (néhány dollárért cserébe), elvégzik a piszkos munkát, és kigyűjtik a kiválasztott Facebook oldalak aktív embereinek azonosítóját a számodra.
A módszer hatékony és eredményes.
De van vele egy kis gond.
Vajon ez szabályos?
Talán tavaly nyáron teszteltük először ezt a megoldást, a Facebook tréningeinken is beszéltem róla a résztvevőknek, és nekik is elmondtam mindig a következő dolgokat.
Két érv van:
1. nem szabályos, mert a custom audience használatánál elfogadod, hogy csak olyan emberek adatait töltöd fel, akik engedélyt adtak, hogy használhatod az adatokat.
2. szabályos, mert a Facebook felhasználók a Facebooknak engedélyt adtak arra, hogy hirdetési célokra felhasználja az adataikat és arra is hogy külsős cégek a Facebookon belül hirdetéseket jelenítsenek meg nekik. Ezzel a módszerrel pedig nem használjuk a Facebookozók adatait a rendszeren kívül, csak belül jelenítünk meg nekik hirdetéseket.
Innentől fogva döntse el mindenki, hogy szabad-e használni vagy nem.
Hónapok óta követem a módszer körüli nemzetközi vitát a témában, de még mindig nincs egységes konszenzus, hogy a módszer mennyire szabályos. Sőt, úgy tudom a Facebook hivatalosan még nem foglalt állást a kérdésben, közben pedig folyamatosan jelennek meg a módszert támogató különböző weboldalak illetve alkalmazások.
Frissítés: a Facebook hivatalosan is megtiltotta ezt a módszert. Sőt ellenőrzést is vezetett be a megakadályozására.