Hírfolyamháború: Facebook vs. The New York Times

Hirdetést vagy organikus bejegyzést mutat a Facebook szívesebben a hírfolyamban?
Hirdetést vagy organikus bejegyzést mutat a Facebook szívesebben a hírfolyamban?

Csütörtökön a Facebook egy sajtótájékoztatót fog tartani, aminek a fő témája a hírfolyam lesz, de várhatunk változást a Timeline-ban is, hiszen több verziót tesztelnek.
Érdekes, hogy ennek az előfutáraként a Facebook belement egy kis adok-kapokba.

1. menet: The New York Times

Történt ugyanis, The New York Times újságírója írt egy bejegyzést arról, hogy furcsán változott a Facebook algoritmusa, ami a feliratkozottaknak jeleníti meg a bejegyzéseket a hírfolyamban.
Ugyanis Nick Milton, akinek közel  250.000 közvetlen feliratkozója van, minden vasárnap reggel megoszt egy cikket már jó ideje a Facebook profilján.

Idén azonban azt vette észre, hogy drasztikusan kevesebb reakció érkezik a szokásos cikkére, mint tavaly, annak ellenére, hogy a feliratkozóinak a száma nő.
Furcsállta a dolgot, ezért meghirdette a posztot a Facebook “apróhirdetés” megoldásával, így viszont nagyon szép számokat ért el.
Ez persze felbosszantotta, hiszen úgy érezte, hogy csak hirdetéssel lehet már eredményeket elérni magánemberként is. A csalódottságát egy cikkbe öntötte, ami persze visszhangot keltett, több más olyan blogger illetve újságíró is csatlakozott hozzá, akiknek sok (10.000+) követője van, és hasonló tapasztalatokat szerzett.

Itt jött be a képbe a Facebook egy sajtóközleménnyel.

2. menet: a Facebook

A Facebook először is elmondja, hogy a célja a a hírfolyammal mindig a legrelevánsabb információ keverék megmutatása mindenki számára.
Aztán gyorsan a lényegre tér anekdotának nevezve azokat a híreszteléseket, amik szerint a reklámok átveszik a helyet az organikus posztotól.

“A hírfolyam a legrelevánsabb információkat mutatja a barátaidtól, azoktól az embereket, akiket követsz és azoktól az oldalaktól akikhez kapcsolódtál. Fontos tudni, hogy a hírfolyam összeállító algoritmus el van különítve a hirdetési algoritmustól.
A Facebook nem cseréli le azt a posztot, ami a hírfolyam algoritmusa szerint fontos neked egy hirdetésre.”

Azt is elmondja a Facebook, hogy a követőktől érkező reakciók aránya az elmúlt évben növekedett átlagosan 34%-kal azoknál, akiknek sok (10.000+) követője van.
Hozzáteszi azt is , hogy egy-egy esetet nem szabad kiragadni.
Részint azért, mert egy idei bejegyzést egy tavalyi bejegyzéssel összehasonlítani olyan, mintha az almát a narancshoz hasonlítanánk, ráadásul fontos megkülönböztetni azokat, akik nagyon korán kezdték el használni a követés funkciót.
A Facebook szerint ugyanis azok, akik az elsők között kapcsolták be a feliratkozás (mai nevén követés) lehetőséget, nagyobb média figyelmet kaptak az első bejegyzéseikre az emberek jobban figyeltek, aztán az aktivitás lecsengett, ahogy a publicisták követői elunták a témát.

Ugyanakkor azt elismeri a Facebook, hogy a tavaly őszi változásokkal igyekeztek a minőségi irányba terelni mindenkit, ugyanis az algoritmus jobban figyelembe veszi a negatív visszajelzéseket.

A sajtóközlemény a végén még kiemeli, hogy az elmúlt fél évben olyan változások történtek a hírfolyamban, amik előnyt adnak a közszereplőknek.
Ilyen például az a megoldás, amikor egy oldal legtöbbet megosztott linkjeit csoportosítva mutatja meg a Facebook, vagy az, hogy a linkeknél nagyobb kép jelenik meg a hírfolyamban.
A Facebook szerint ezeknek köszönhetően 35%-os forgalom növekedés törént ezek hatására.

És persze zárásként a Facebook megnyugtat mindenkit, hogy folyamatosan azon dolgozik, hogy jobb legyen az élmény, és jobb információk legyenek a hírfolyamban.

Mi lesz még itt…?

Persze a Facebook közleménye nem maradt szó nélkül, a Techcrunch cikke azt a következtetést vonja le, hogy általánosságban talán igazak a számok, amikbe oldalak és alkalmazások is szerepelnek, de azért mérni lehet az eredményeket, és ezek alapján bizony sok embernek fájnak a változások.

Ezek után érdekes lesz a csütörtöki esemény.
Vajon ott milyen változásokra számíthatunk, és hogy fogja fogadni az online sajtó, aminek éppen most lépett rá egy kicsit a tyúkszemére a Facebook?

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük