Vége a szavazós Facebook nyereményjátékok korszakának?

Szavazás alapú Facebook játékok: egy korszak vége?
és mi lesz helyette, ha igen?

Múlt héten ért véget a Budapest Bank Valóra váltó pályázata, aminek az volt a lényege, hogy a közösség (Facebook szavazók) döntsön kétszer 1 millió forintról.

A játék, és így a Budapest Bank neve is, sok emberhez eljutott, sokan szavaztak is. Hivatalos számokat nem ismerek, de az üzenőfalamon és más felületeken is láttam kampányoló játékosokat gyakran.

Azt gondolhatná a felületes külső személélő, hogy ez igen, így kell Facebook játékot csinálni, hiszen ezzel biztos jól járt a Budapest Bank!
Még is ma több írás is foglalkozott az üggyel.

Reggel jelent meg az Onlinemarketing blogon az egyik nyertes, Miyazaki Jun vendégírása, aki részletesen leírta a tapasztalatait és azt, hogy milyen nehéz volt kampányolni azokkal szemben, akik tisztességtelenül játszottak.

Ezt pedig követte Miklovicz Norbert, aki a szavazáson alapuló nyereményjátékok létjogosultságát is megkérdőjelezte, és egy korszak végét jövendölte.

De min akadt fel mindenki?
Ismerkedjünk meg néhány új fogalommal, a lájkfarm kifejezéssel és a szavazó csoportokkal!

Olyan önszerveződő csoportokról beszélünk, akik egymás nyerési céljait támogatják lájkokkal vagy éppen szavazatokkal. Gyakran együtt, közös erővel hoznak el egy nyereményt, amit aztán kisorsolnak maguk között.

A dolog lényege, hogy zárt csoportok irányítottan szavaznak egy-egy témára, és mivel elég sokan vannak, könnyen el tudnak érni jó eredményt. Sőt fontos az aktivitás, ha valamelyik csoport tag nem szavaz vagy lájkol elég serényen, akkor kirúgják a csoportból.
A lényeg persze az, hogy koncentráltan befolyásolják egy-egy játék végeredményét, és a létszámuknak köszönhetően ez gyakran sikerül is.

Ez pedig káros a játék szervezőnek és a többi játékosnak egyaránt.
Hiszen ha valaki pénzt öl egy Facebook játékba, az a célja, hogy épüljön a hírneve és gyarapodjon a rajongóinak száma olyanokkal, akik a potenciális célcsoportból kerülnek ki.

Azonban ha olyanok lájkolnak, akik csak a nyereményért jönnek, ráadásul egyáltalán nem a célcsoport tagjai, akkor ezzel nem nagyon teljesül a kampány cél, ha pedig erre rájön a többi játékos (mert úgy is rájön), akkor az árt a cég hírnevének is.

A probléma sokkal nagyobb, mint amilyennek tűnik.

A legkisebb, legértéktelenebb nyeremények esetén is láttunk már magyar Facebook oldalon tömegével Indonéz és Japán játékosokat, és olyan gyanús játékosokat is, akiknek csak lájkolásból és megosztás üzenetből áll az üzenőfaluk.
Ismétlen, ehhez nem kell 1 milliós nyeremény, pár ezer forintos szavazós játékoknál is előjött gyakran az ügy.

Mivel a módszer tényleg sokat árt a játékoknak, el kell gondolkodni, vajon mit lehet tenni? Sőt, egyáltalán honnan lehet észrevenni, hogy gond van?

A jelek

Pár jel, amiből sejtheted, hogy az új rajongóid nem a célcsoportodba tartoznak:

  • a demográfiai görbe jelentősen megváltozik. Például a 30-40 közötti férfiaknak szóló oldaladon megjelennek szokatlan korú csoportok a játék után.
  • megjelenik aránytalanul sok külföldi rajongó is
  • a reakciók aránya nem nő a rajongók számával. Vagyis hiába van 500 helyett 2000 rajongód, ugyanúgy csak 5-6 komment vagy lájk érkezik a nem nyereményjátékkal kapcsolatos bejegyzéseidre.
  • nagyon sok „megosztottam” tartalmú üzenet jelenik meg az üzenőfalon, még akkor is, ha nem kérsz ilyet.
  • hiába nő a létszám, a weboldaladra továbbra sem jönnek át lényegesen többen.

Ha ezeket tapasztalod, kezdj el gyanakodni.
De mit tehetsz, hogy megelőzd?

A megoldás?

Igazából akkor, ha csak a szavazatok száma alapján adsz nyereményt, akkor nem nagyon van megoldás.
Hiszen hiába gyanús valaki, nem sok mindent tudsz vele kezdeni.
Sok esetben nehéz bebizonyítani egyértelműen, hogy egy ember nem tisztán játszott.
Ráadásul ez egy szürke zóna. Bár a többi játékos általában elítélik a lájkfarmokat és lájk csoportokat, nehéz őket néha megkülönböztetni azoktól, akik valóban jogosan és tisztán játszanak, így pedig nem könnyű ellenük fellépni.

Mit tehetsz tehát?
Tökéletes megoldás nincs, de gondold végig ezeket a lehetőségeket:

  1. ne szervezz játékot.
    Persze furcsa ezt így leírni, hiszen kicsit magunk ellen is beszélek, de ha félsz a következményektől, akkor inkább hirdetésre költsd a büdzsét.
  2. ne szervezz olyan nyereményjátékot, amelyiknél csak a szavazás a feladat!
    (Azt ugye nem kell mondanom, hogy egy ilyen játékot is csak független alkalmazásban szervezhetsz?)
    Legyél kreatív! Legyen plusz feladat, legyen zsűri, legyen a nyeremény sorsolásra bízva, stb.
  3. törődj bele, hogy ez van.
    Bár a probléma komoly, gyakran még így is megéri, hiszen így s rendkívül sok emberhez juthat el a Facebook oldalad Így is tudsz ismertséget növelni, és nem csak szavazó csoport tagok jutnak el hozzád, hanem a célcsoportodból is sokan.
    Ha kipróbálsz egy ilyen promóciós módszert, és tisztába vagy a kockázatokkal, akkor pedig utána a számokból pontosan látni fogod megérte-e, hiszen kiderül, hogyan változnak a szokások az oldaladdal kapcsolatban, és az is, hogy tudja-e hozni a megfelelő minőségű forgalmat a weboldaladra a Facebook (ha ez volt a célod).

Akármelyik megoldás mellett is döntesz, egy biztos: egyel több ok, hogy elfelejtsd a rajongó szám fetisizmust.
A Facebook oldalad nem akkor sikeres, ha sok a rajongód, nem akkor sikerült jól a promóció, ha sokan szavaztak és rengetegen osztottak meg.
A nap végén akkor érezd jól magad, ha a promóció, a megosztások, a rajongói szám növekedés hozzátett az üzleti eredményeidhez is!

Mit gondolsz van értelme szavazaton alapuló Facebook játékokat használni a Facebookon?
Stílusosan: szavazz! 🙂
Szerinted mi a jövője a szavazás alapú Facebook promócióknak? Kattints ide és szavazz!

A gondolataidat és a véleményedet pedig szívesen látjuk a hozzászólások között!

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük