A Like gomb beállításainál választhatsz, hogy mi legyen a gomb felirata, tetszik, vagy ajánlás.
Elsőre az ember azt gondolja, hogy tök mindegy, mindegyik valamiféle tetszés nyilvánítás, és mindegyiket ugyanúgy számolja a rendszer.
Azonban ez nem így van.
Ugyanis a Facebookon belül más jelenik meg a link mellett attól függően, hogy mi volt a gombra írva.
Látszólag csak egy apró szó a különbség, de ha utánajárunk, kiderülhet, hogy a weboldal látogatók mennyiségét és minőségét tekintve egyáltalán nem mindegy, hogy melyik gombot használod.
A Goolge Analytics rendszerében nyomon tudjuk követni, hogy melyik látogató honnan jött.
Ha a megfelelően állítjuk be a tetszik gombot, akkor tudjuk például mérni, hogy melyik tetszik gomb mennyi látogatót hozott.
Ha ugyanis a Tetszik gomb kódjába beilleszted a ref= paramétert, akkor a Google Analytics adatokban szűrhetsz az egyes Tetszik gombok által az oldaladra hozott forgalomban.
Gomb teszt élőben
A mi oldalunkon három tetszik gomb van. Illetve kettő Like és egy ajánlás.
Mindhárom gomb forgalmát leszűrtük a Google Analyticsben, és kiderűlt, hogy a Tetszik gombok más típusú látogatókat hoznak, mint az ajánlás gomb.
Az ugyanis természetesnek tűnik, hogy a legtöbb forgalmat az a Tetszik gomb hozta, amelyik a cikk alatt van, hiszen aki elolvasta, eldönti, hogy tetszik-e neki a cikk. Körülbelül ötször annyi forgalom érkezett éppen ezért a cikk alatti Like gomb hatására.
Az egy kicsit azonban meglepett, hogy az ajánlás gomb, amit csak pár pixel választ el a Tetszik gombtól, még is közel ugyanannyi forgalmat hoz.
Na jó, az alsó tetszik gomb forgalmának 2/3-át hozz kb. az ajánlás gomb.
Ennek alapján azt is gondolhatnánk, hogy ki kéne emelni a tömegből az ajánlás gombot, mert ha így eldugva ekkora forgalmat hoz, akkor milyen jó lesz, ha kiemeljük.
De biztos, hogy megérné?
Ördög a részletekben
Ugyanis a forgalom önmagában kevés. Van itt még pár részlet.
Az ajánlás gomb hatására ugyanis több új látogató jön (a látogatók 90%-a új az ajánlásnál, a tetszik gomboknál ugyanez az arány 75% körül van).
Tehát ez még mindig az ajánlás gombnak egy szavazat.
Melyik látogató, mennyire jó?
A visszafordulások aránya ugyanis az ajánlás gomb hatására érkezőknél a legmagasabb.
Ráadásul az oldalon eltöltött idő is az ajánláson keresztül érkezőknél a legkisebb.
Konkrétan az ajánlás gomb hatására érkező látogatók átlagban 32 másodpercet töltöttek el a blogon, a tetszik gomb hatására érkezők pedig átlagosan, 2 perc 40 másodpercet.
Mit szóltok?
Elég nagy különbségek?
Vannak még érdekességek az adatokban, ezekről még lesz szó, mert van még mit elemezni a témában. (Hiszen nem mindegy például, hogy milyen tipusú cikk mellett nyomják meg azt a gombot, stb.)
Mindenesetre azt javaslom, hogy állítsd be a weboldalad Like gombjához a ref paramétert, még akkor is, ha csak egy Tetszik vagy Ajánlás gomb van, mert így sok hasznos érdekességet meg fogsz tudni a weboldalad látogatóiról és a Facebookból érkező forgalomról.
Ehhez ráadásul nem is kell olyan bonyolult Google Analytics beállításokat elvégezni, mint a Like gomb kattintás mérésekor.
Te tesztelted már a Tetszik gombot?
Milyen tapasztalataid vannak ha igen?