Tegnap a Supersocial konferencián Benedict András az Iwiw termékmenedzsere arról (is) beszélt, hogy melyik közösségi hálózat hol tart.
Elővette azt az ábrát, amiről már ezen a blogon is volt szó annak kapcsán, hogy egyre több a negatív vélemény és a csalódás a nemzetközi online sajtóban a közösségi média üzleti lehetőségei kapcsán, és sokan úgy látják, hogy a közösségi marketingnek már befellegzett.
Erre reagált akkoriban Pollner a Médiablogban, ezzel a diagrammal, bemutatva azt, hogy nem temetni kell a közösségi médiát, hanem a helyén kezelni, a dolgokat, hiszen csak egy új életszakaszba ért: túl van az első csúcson, most jön a kiábrándultság, utána pedig normálisan, mindenféle extra elvárások nélkül fogják használni az emberek ezt a megoldást.
Hol tartunk most?
Tegnap ugyanez az ábra került elő ismét az Iwiw és a Facebook kapcsán.
Benedict András szerint az Iwiw már rég túl van a csúcson, a Facebook pedig most van a csúcson nálunk, vagy talán már egy kicsit túl is ért rajta.
Nézzük meg, mit mutatnak a számok és a trendek, melyik közösségi oldal hol tart! 🙂
Keresések és látogatások
A Google keresések az egyes közösségi oldalakhoz kapcsolódó szavakra ezt a tendenciát mutatják 2004-óta:
Látható valóban egy csúcsszerű állapot a Facebooknál, de nézzük meg az elmúlt egy éves adatokat!
Itt azért még nem annyira egyértelmű a helyzet, hiszen ingadozás mindig van, csak az nem mindegy, mennyire tartós, ennek a grafikonnak a vége pedig mindegyik rendszernél éppen felfele ível.
Ezek a diagrammok az emberek érdeklődési körét mutatják, vagyis azt, hogy mennyien keresnek rá ezekre a szavakra.
Talán többet elárul, ha megnézzük a weboldalak látogatottsági szokásait is.
Itt szintén látható egy olyan ábra, ami azt mutatja, hogy a Facebookot kevesebben látogatják most, mint márciusban, amikor az ábra szerint a csúcs volt.
Új emberek a fedélzeten
Érdemes végiggondolni azokat az adatokat is, hogy mennyi új embert hoznak be a rendszerek.
Az Iwiw-vel kapcsolatba ilyen adatokról nem tudok, azonban a Facebook adatokat meg lehet nézni például itt:
Ebből látszik a növekedés, jönnek az új emberek, és tudunk számolni is.
Például tudjuk, hogy tavaly november környékén naponta 7-8000 új emberrel bővült a Facebook felhasználók köre, mára azonban a dinamika csökkent.
A 3 milliós számot március közepén lépte át a Facebook, ma 3.248.100 látható (tegnap 3.252.000 volt) , vagyis az átlag itt már napi 4000 új felhasználó alatt van az elmúlt két hónapra vetítve.
Facebook már túl a csúcson?
Ezek alapján lehet, hogy már a csúcson van a Facebook?
Akár mondhatnánk azt is, hogy lehet, hiszen jelenleg nem bővül olyan dinamikusan, mint pár hónapja, egyre kevesebben keresnek a Facebookra, úgy tűnik, hogy a látogatottság is csökken.
De mielőtt tényleg el kezdenénk temetni a Facebookot, azért még egy gondolat:
Május közepe elmúlt, most vizsgaidőszak és érettségi időszak van.
A Facebook használóinak a 40 %-a pedig 25 év alatti (lásd: SocialTimes statisztika).
Talán ennek is lehet köze az adatok változásához, hiszen a szezonalitás mindig befolyásolja az internetezési szokásokat. Ha pedig a gyakran internetező fiatalok kevesebbet használják a Facebookot, az akár kimutatható is lehet a nagy számuknak köszönhetően. Az idősebbek ugyanis valószínáleg nem olyan sokat Facebookoznak, mint a fiatalabbak.
Cserébe viszont az idősebbkorosztályok növekedése nagyobb most, mint a fiatalabb korosztályoké.
Facebook a nagyvilágban
Persze a hazai adatok mellett érdeme megnézni, hogy mi történik a nagyvilágban Facebook ügyben, például azt, hogy milyen penetrációval rendelkezik a Facebook néhány helyen Európában.
Érdekes, hogy a 32.51%-os hazai adatokkal (lakosság hány %-a Facebookozik) nem fértünk be az európai első 20-ba, aminek az élén egyébként Monakó van 95%-kal, ezt pedig Izland követi 66%-kal.
Érdemes tudni azt is, hogy abban az öt országban (USA, Kanada, UK, Törökország, Ausztrália), ahol az elsők között jelent meg a Facebook az utóbbi hónapok némelyikében már kimutathatóan csökken a gyakran visszatérő felhasználók száma, és csökkent az új felhasználók regisztrációjának aránya.
Így azt elmondhatjuk, hogy ott már nagyobb valószínűséggel van túl a csúcson a Facebook, bár ezekben az országok 2-3 éves előnnyel rendelkeznek hozzánk képest.
Biztos jó a hype görbe?
Azonban, ha már ilyen sok grafikon volt itt, előveszek még egyet, és ezzel vissza is térek az Iwiwes kiinduláshoz.
Nagyon elegáns dolog a Gartner görbével magyarázni, hogy melyik közösségi hálózat hol van éppen, de azért nem törvényszerű, hogy e görbe mentén alakul egy rendszer életpályája.
Van ugye például egy olyan alap grafikonunk, ami a termékek életgörbéjét írja le, és aminek az első része nagyon hasonlít a Gartner görbére, azonban a vége teljesen más, ugyanis nincs még egy felívelés benne.
Félő, hogy az Iwiw nem a Gartner görbét járja be, sajnos jelenleg a Webisztán jóslata az amire reálisnak tűnik.
Persze azt kívánom az Iwiwnek, hogy ne így legyen, hogy az új irányok, a helyi igényre fokuszálás és a többi jóság bejöjjön, és legyen még egy felívelése ennek a rendszernek, de ha belegondolok, hogy mikor léptem be utoljára, és hogy mennyi ismerősöm törölte már magát onnan…
De remélem én egyedi eset vagyok. Ti hogy látjátok? Vége az Iwiwnek?
Elérte már a csúcsot a Facebook nálunk is, vagy van még innen felfelé?