Tegnap ismét bővült ez a szolgáltatás, és volt már korábban szó azokról a biztonsági kérdésekről, amik felmerültek a Facebook Places kapcsán, de valószínűleg nem mindenkinek világos, mire is jó ez az egész, mi is ez egyáltalán. Nézzük meg hát, mi az a Facebook Helyek, és ki, mire tudja használni ezt, vagy a többi helymeghatározáson alapuló (geolokációs) szolgáltatást!
A Facebook Places
Ez egy olyan helymeghatározáson alapuló megoldás, aminek szinte csak mobil telefonon van értelme, hiszen így tudjuk megadni, hogy éppen hol tartózkodunk (földrajzilag).
Ehhez pedig a rendszer a mobil telefonunkba épített GPS-t no meg az internetkapcsolatot használja fel.
Bejelentkezés a gyakorlatban
Amikor megérkezünk valahova, elővesszük a telefonunkat, megkeressük a listából azt a helyet ahol vagyunk, ha nincs benne, csinálunk egyet gyorsan, rákattintunk a bejelentkezés gombra, huss… már az egész világ tudja, hogy hol vagyunk.
Az információ ugyanis megjelenik a Facebook üzenőfalunkon, ésm indenki láthatja, akinek ehhez jogosultsága van.
Tudom, sokan ettől a hajukat fogják, hiszen nem elég, hogy kiírta eddig az ember, hogy mit evett, és kivel „talcsizott”, most megjelennek majd az üzenőfalon olyan létfontosságú információk is, hogy ki melyik plázában járt, vagy éppen megérkezett egy vasárnapi ebédre az anyósékhoz.
Sokan az önfeljelentést látják problémásnak benne (nemkívánatos személyek tudják, ha nem vagyunk otthon), mások attól félnek, még jobban elárasztja az üzenőfalukat a sok szemét.
Elsőre ez valóban furcsa is, és valljuk be, annak ellenére, hogy van ennek praktikus előnye, ez egyenlőre még csak egy szűk réteg játszadozása.
Sokan nem látják mi értelme lehet az ilyennek. Igaz, sokan ugyanígy nem látták azt se, mi értelme van egy gondolatot, egy képet egy videót egy furcsa kék fejléces rendszerben megosztogatni egymással, ha ott az e-mail. Aztán tessék…
Pedig a helymegosztáson alapuló információmegosztás érdekes lehet.
Egyrészt tudjuk használni arra, hogy megnézzük, merre járnak ismerőseink, így este el tudjuk dönteni, melyik buli felé vegyük az irányt.
De hagyhatunk megjegyzést egy étteremben virtuálisan, hiszen bejelentkezés után leírhatjuk, mik a tapasztalataink.
Vagy ugyanez fordítva: egy éttermet keresve, mielőtt belépünk, megnézhetjük mit írtak róla korábban az ismerőseink, vagy éppen idegenek.
Van tehát haszna a dolognak, még sem terjed még eléggé.
Ugyanis kényelmetlen, és a jelenlegi előnyök még nem elég hívogatók.
De lesznek izgalmasabb előnyök is.
A már itthon is elterjedt helymegosztáson alapuló közösségi hálózatok jó része tartalmaz valamilyen üzleti ajánlatot támogató modult, és néhány étterem vagy bolt él is ezzel a lehetőséggel.
Például a 10. bejelentkezés után ingyen koktélt adnak, vagy annak az embernek, aki a legtöbbször jelentkezett be egy bárba, kap egy ingyen sört.
De mivel a létszám kicsi, kevesen használják, kevesen értesülnek a lehetőségekről.
Megváltásra várva
Ahhoz, hogy többen használják az ilyen szolgáltatásokat, jó ajánlatok kellenek, ahhoz, hogy jó ajánlatok legyenek, több ember kell.
A 22-es csapdájából a Facebook segíthet kitörni.
A Facebook ugyanis kifejlesztett egy nagyon hasznos rendszert Deals néven, ami Amerikában egyre több városban használható.
Ebben több különböző akciótípust kínálhatnak fel a boltok, például ha valaki a 4. alkalommal jár ott és jelentkezik be kap 30%-ot egy farmerből.
A Facebookot ugye nagyon sokan használják mobilról is (kb. 200 millió ember!), egy ilyen felületbe érdemes lesz ajánlatokat feldobni.
Ha pedig van ajánlat érdemes lesz bejelentkezni.
Reméljük mielőbb eljön hozzánk is a Facebook Deals, addig is érdemes kipróbálni a Facebook Placest, ami azért így is tartogat pár hasznos megoldást, főleg az eseményekre történő bejelentkezések megjelenése óta.