A titokzatos Facebook elérés nyomában

A Facebook hírfolyam működését boncolgató cikk linkje mellett érkezett egy komment, hogy mit értünk organikus elérés alatt.
Elsőre egyszerű a válasz: nem fizetett elérés. De persze a Facebookon minden meg van kicsit bonyolítva, ezért mélyedjünk el egy kicsit a témában! Főleg, mert régen máshogy mutatta meg a Facebook az eléréseket, hiszen ma már csak organikus és fizetett elérésről beszél, régen volt külön saját, virális, és fizetett.
Ma ki lehet bányászni a korábbihoz hasonló adatokat a Facebookból, de egy kicsit mélyebbre kell nyúlni. Szóval a téma kapcsán átnézzük, hogy milyen felületekből milyen információt tudunk kinyerni az eléréssel kapcsolatban.

1. Poszt alatti statisztika
A leggyorsabban itt tájékozódunk.
Megmutatja a Facebook, hogy mennyi emberhez jutott el a bejegyzésünk.

A bejegyzés alatt gyorsan kapunk információt arról, hogyan oszlik meg az elérés.

A bejegyzés alatt gyorsan kapunk információt arról, hogyan oszlik meg az elérés.

Ha még nem hirdettünk, akkor ezeket az eseteket számítja be a Facebook:

  • rajongók látták
  • rajongók megosztása, lájkja, hozzászólása hatására látják nem rajongók
  • ha valaki elküldi a posztot üzenetben egy ismerősének (privát üzenetben osztja meg)
  • ha be van ágyazva a posztunk egy weboldalba, akkor ennek az elérése.

Ha hirdetünk is, akkor természetesen jelöli a Facebook azt, hogy mennyi volt a hirdetett és mennyi a nem hirdetett elérés.
Fontos tudni: ha valaki látta hirdetés hatására és organikusan is, akkor őt a hirdetés elindítása után a hirdetés elérésbe számolja.
Ezért fordulhat elő, hogy a hirdetés elindítása után kevesebb lesz az organikus elérés, mint előtte.

2. Facebook oldal statisztika, bejegyzések rész
Alap esetben a Reach oszlopban itt ugyanazt látjuk, mint a poszt alatt.
De egy legördülő menüből a táblázat tetején választhatunk.

Az oldal statisztikában a bejegyzéseknél kiválaszthatjuk, mire vagyunk kíváncsiak.

Az oldal statisztikában a bejegyzéseknél kiválaszthatjuk, mire vagyunk kíváncsiak.

Így megnézhetjük:

  • a teljes elérést,
  • az organikus/fizetett bontást elérés alapon (ez az alapértelmezett),
  • az organikus/fizetett bontást megjelenés alapon,
  • az elérést rajongó/nem rajongó bontásban is

Vagyis itt már sokkal több információnk lesz.
De ez még nem minden! Nézzük még, milyen adatokat nyerhetünk ki a Facebookból!

3. Statisztika export

Azt az időszakot, amit éppen nézünk, ki tudjuk exportálni a jobb felső sarokban excel vagy csv táblákba.
Választhatunk oldal, bejegyzés és videó alapú bontást is.

Ha az export gombra kattintunk több lehetőségünk van arra, hogy elemezzük a tevékenységünk eredményét.

Ha az export gombra kattintunk több lehetőségünk van arra, hogy elemezzük a tevékenységünk eredményét.

Nézzük először a bejegyzés alapút, ahol ugyanazt a bejegyzést tudjuk vizsgálni több szempont alapján.
Most csak az elérésre vonatkozó oszlopokat szedtem ki:

  1. Lifetime Post Total Reach – Teljes elérés, mint eddig
  2. Lifetime Post organic reach – organikus elérés, mint eddig
  3. Lifetime Post Paid Reach – fizetett elérés, mint eddig
  4. Lifetime Post reach by people who like your Page – elérés a rajongók körében
  5. Lifetime Paid reach of a post by people who like your Page – fizetett elérés a rajongók körében

Vagyis itt már egy kicsivel több információnk van.
Ráadásul mivel táblázat, könnyen tudunk kombinálni.
Például:

  • mennyi az a rajongó, akit csak organikusan értünk el (4-5)
  • mennyi a virális elérés? (2-4-5)

Persze nem lesz pontos, hiszen itt is fizetettbe számolja azokat, akiket organikusan is és fizetetten is elértünk, de legalább ad egy jó képet.

Ha virális elérés pontosabban érdekel, akkor másik exportot kell választani.
Ilyenkor is az oldalankénti statisztikát, de az “adatok exportálása a régi sablonnnal” opciót kell választani.
Itt az előző opciók mellett megjelenik a “Lifetime Post viral reach” opció is.
Ha az előző matekot végigcsináljuk, akkor általában nagyon hasonló nagyságrendet látunk itt.

Elérést egyébként nem csak bejegyzés szinten lehet elemezni, főleg ha exportáljuk az oldal szintű adatokat.
Bár itt nehéz következtetést visszavezetni a bejegyzés szintre, maximum csak akkor, ha ritkán posztol az oldal.
Mindenesetre itt aztán igazán dúskálunk az elérésre vonatkozó adatokban (oldal szinten):

  • Daily Total Reach
  • Daily Organic Reach
  • Daily Paid Reach
  • Daily Reach of page posts
  • Daily Organic Reach of Page posts
  • Daily Paid Reach of Page posts
    (Ezekből van egyébként heti és 28 napos adatsor is)
  • Weekly Reach Demographics – korosztályonként (pl. 13-17, 18-24, stb.)
  • Weekly Reach by Country – országonként
  • Weekly Reach by City – városonként
  • Weekly Reach by Language – nyelvenként

Természetesen az adatokat nem csak az elérés miatt érdemes exportálni, nagyon sok hasznos információt ki lehet nyerni. Most a példa kedvéért egyszerűsítettem.
Szóval ha szeretnétek elmélyedni abban, hogy akár poszt szinten, akár oldal szinten.

Ti hogyan használjátok az eléréssel kapcsolatos információkat?
Írjátok meg a hozzászólások között, ha pedig tetszett a cikk, ne felejtsétek el megosztani az ismerőseitekkel! 😉

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)