Harc a hamis lájkok és a kamu felhasználók ellen

Rendszeresen előkerülnek olyan vádak, amik arról szólnak, hogy a Facebook tele van hamis felhasználókkal, az oldalak pedig olyan emberektől kapnak lájkokat, akik nem is léteznek, így fölösleges jelen lenni, és nincs értelme hirdetni sem.

A kérdés fontos és összetett, ezért két oldalról vizsgáljuk meg, az egyik, hogy mennyi hamis felhasználó van, a másik, hogy hogyan kűzd a Facebook a hamis lájkok ellen!

Kamu profilok száma

A Facebook két fő kategóriába sorolja a hamis felhasználókat:

  • Duplikált felhasználóknak tekinti azokat, akik egynél több profilt tartanak fent maguknak. Pl. egyet privát, egyet pedig céges célokra. Ezek aránya világ szinten 5% körül van.
  • A másik fő kategóriát két részre osztja, a pontatlanul létrehozott profilokra (pl. cégnek oldal helyett profil) és a kifejezetten nemkívánatos profilokra. Ezeknek aránya 2% alatt van a Facebook szerint.

Vagyis ez azt jelenti, hogy világ szinten 101 millió körül van a nem valódi Facebook felhasználók száma, ha pedig a hazai arányokat nézzük, akkor az 5,1 millió felhasználóból kb. 360 000 profil lehet hamis. Bár nem lehet egyenes arányosságot felállítani, hiszen a Facebook azt mondja, hogy a fejlődő országokban több a hamis profil, mint a a fejlettekben. Nem tudom, mi hova számítunk. 🙂

A tendencia egyébként egyértelműen csökken, hiszen 400.000 környékén volt egy éve a hamis felhasználó szám itthon, ha a mostani átlagolt számítást követjük, ráadásul akkor még kevesebb volt a felhasználói szám.
Látszik az is, hogy a Facebook tisztítja a felhasználókat, pár hete az oldalak rajongóbázisából kezdte kipucolni az inaktív profilokat.

Harc a hamis lájkok ellen

A kamu profilok gyakran a hamis lájkok forrásai, ezért érdemes erről egyben beszélni.
De a Facebook kifejezetten küzd az ellen is, hogy az oldalak ne tudjanak olyan lájkokhoz jutni, ami torzítja őket.
Ez nyilván azért van, mert a tiszta, érdeklődés alapú lájkok jobban támogatják a hirdetési rendszer alapját biztosító adatbázist is.
Ugyanakkor az oldalak is jobban járnak, ha valódi rajongókat gyűjtenek, és nem a lájkokból építenek légvárat.
A közösségi oldal folyamatosan új technikákat vet be a hamis lájkok felderítésére és megakadályozására. A legújabbak ezek:

Minta azonosítás

A Facebook figyeli, ha az oldalak lájkolásának a mintázatát. Ha valami gyanúsat észlel, kivizsgálja honnan jöt, és van-e valamilyen nem megengedett technika a háttérben, vagy olyan forrás, ami tiltott.
Az elmúlt hat hónap során megháromszorozták az azonosított és blokkolt lájkok számát.

Az érintett adminok értesítése

A hamis lájkok eltávolítása mellett azokat az oldal adminokat is értesíti a Facebook, ahol blokkolták vagy eltávolították a lájkokat.
Plusz tippeket adnak, hogyan gyűjtsenek hamisan rajongókat. 2015 márciusában 200.000 oldalt értesítettek arról, hogy “megvédték őket a hamis lájkoktól”.
Ez amolyan keresztapás megvédés lehet, ami egyben figyelmeztetés is. 🙂

Ilyennel egyébként élőben nem találkoztunk még, de fórumokon, csoportokban már olvastam róla.

Egyértelmű, hogy üzletileg nem éri meg hamis lájkokat vásárolni, hiszen az oldalak akkor működnek jól, ha valódi, érdeklődő közösséget építenek fel, akiket jól lehet aktivizálni.
A hamis rajongókat tartalmazó oldalak tipikusan nem ilyenek, ami azt is eredményezi, hogy még több pénzt kell költeni hirdetésekre, ha a valódi célcsoportot szeretné elérni az ember.

Szerintem a tisztogatási irány jó, és fontos is ez (még ha a tisztogatásnak van egy kis negatív kicsengése), Ti mit gondoltok róla?

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)