Meddig éri meg rajongót gyűjteni?

“Megéri rajongót gyűjteni, mert nekik olcsóbban tudunk hirdetést futtatni később, mint a nem rajongóknak.”

Legalább is ez az elmélet, aminek most kicsit utánamentem, és kiderült, hogy az esetek 70%-ában ez tényleg igaz.
Vagyis ez azt jelenti, hogy megéri rajongót gyűjteni?
Ez viszont már sok mindentől függ, hiszen nagy kérdés, hogy mennyivel olcsóbban hirdetünk a rajongóknak, mint a nem rajongóknak, hol térül meg a “befektetés”, amit rajongó gyűjtésbe fektettünk?

Ez már csak azért is érdekes kérdés, mert a Facebook sok cég számára hirdetési platformmá vált.
Nem a klasszikus értelemben, hiszen a legtöbb fizetett megjelenés nem valódi hirdetés, hanem szponzorált tartalom, de ennek ellenére a cégek nagy része komolyabb elérést szinte csak fizetett formában tud összehozni.
Ezért merül fel a kérdés: megér-e nekem rajongókat gyűjteni komoly költségen, vagy egyszerűen el kell kezdeni a költséget átcsoportosítani a bejegyzések célzott terjesztésére?
Másképpen fogalmazva: fizessünk-e a rajongókért plusz rendszeresen a rajongók eléréséért, vagy csak esetenként fizessünk a bejegyzések kiemelésért?

A lájk kapu betiltása után még izgalmasabb a kérdés, hiszen így a rajongó gyűjtési mód is megváltozik mindenkinél.

Persze bonyolult az ügy, sok szempontból lehet vizsgálni, én ebben a tesztben csak egy dolgot figyeltem: mennyibe kerül egy weboldal kattintás akkor, ha a rajongók kattintanak, és mennyibe kerül, ha nem a rajongók kattintanak?
Ehhez néhány oldalunk esetében megnéztem a kiemelt bejegyzéseket (boost post), ami ugye két hirdetéssorozatot hoz létre posztonként alap esetben, egyet a rajongóknak, egyet a rajongók ismerőseinek.

A Facebook jelentésekből egyszerűen ki lehet deríteni (boost posztoknál), hogy a weboldal kattintás mennyibe kerül a rajongók és a nem rajongók esetén

A Facebook jelentésekből egyszerűen ki lehet deríteni (boost posztoknál), hogy a weboldal kattintás mennyibe kerül a rajongók és a nem rajongók esetén

Nézzünk két példát!

1. Az egyik oldal esetében a rajongóknál egy weboldal kattintás költsége 8,98 Ft.
A nem rajongók esetén 13,98 Ft, vagyis a különbség 5 Ft.
Ha a rajongó szerzés ezen az oldalon 25 Ft-ba kerül, akkor mennyi idő alatt térül meg 1000 új rajongó megszerzésének költsége ha a weboldal kattintás a cél?

Tegyük fel, hogy egy bejegyzés átlagosan 150 kattintást kap amikor kiemeljük hirdetéssel, és heti szinten 10 olyan bejegyzést rakunk ki, ami a weboldalra viszi az embereket!

Ebben az esetben a 25.000 forintos rajongószerzési költség kicsit több, mint 3 hét alatt fut ki nullára.
Ez úgy jött ki, hogy a rajongó szerzési költséget elosztottam a rajongók és a nem rajongók kattintási költsége közötti különbséggel, majd azt az átlagos kattintási számmal és a heti posztok számával.
Ez elég hosszú idő, itt érdemes elgondolkodni azon, hogy megéri-e rajongót gyűjteni. Más szempontokat is figyelembe véve szerintem egyébként nem. Ezen az oldalon régóta nem is fókuszálunk erre.

2. Egy másik oldal esetén egy weboldal kattintás 29,64 Ft rajongóknál, 52,44 Ft nem rajongóknál, a rajongó szerzési költség pedig 45 forint.
A posztonkénti weboldal kattintások száma átlagosan 250, hetente 5 ilyen poszt van.
Ebben az esetben az 1000 rajongó költsége kb. 1,5 hét alatt “megtérül”.
Ez viszonylag rövid idő, ráadásul a posztok jelentős része nem is a weboldalra viszi az embereket (ezért ilyen magas a kattintási költség), tehát itt még megéri gyűjteni a rajongókat. Természetesen csak célzottan.

Egy egyszerű hirdetés megtérülés számítás: megnézzük, hogy  mikor "térül meg" a rajongó szerzésbe fektetett költség, a weboldal kattintások alapján

Egy egyszerű hirdetés megtérülés számítás: megnézzük, hogy mikor “térül meg” a rajongó szerzésbe fektetett költség, a weboldal kattintások alapján

Volt olyan oldal, ahol a rajongó szerzési költség gyakorlatilag 2 poszt alatt megtérül, de találtam a statisztikáinkban olyan oldalakat is, amiknél azt látjuk, hogy (ebből a szempontból) nem éri meg neki rajongót gyűjteni, mert kisebb költsége van egy kattintásnak a nem rajongók körében. Ez is érdekes, de van ilyen eset is.

Persze tény, sok az egyszerűsítés ebben a vizsgálatban.
Például nem válogattam szét az oldalaknál azokat a posztokat, amelyik weboldalra vittek, és azokat, amik nem. Nem foglalkoztam a számításnál azzal sem, hogy az új rajongók (egy darabig valószínűleg) nagyobb arányban látják az organikus posztokat.
Ha a táblázatot böngészitek, ne lepődjetek meg, hogy jelentős eltérés van a kattintás költségénél. Azoknál az oldalaknál, ahol kevesebb az olyan poszt, ami weboldalra viszi az embereket, magasabb a weboldal kattintás költsége a teljes hirdetési keretet figyelembe véve. Mivel egyszerű számítás volt, nem válogattam ki, hogy csak azokat a posztokat vizsgáljam, ahol a weboldalra vittük az embereket.
Nyilván még jobb lett volna, ha konverziókat tudok nézni, de erre nem minden oldalnál volt lehetőség.

Ennek ellenére azt gondolom érdekes megnézni mindenkinek ilyen szempontból is a Facebookos eredményeit és hasonló információk alapján eldönteni, milyen kampányokat és hirdetéseket futtat.
Persze még pontosabb eredményt kapunk, ha konverziót is tudunk vizsgálni, és meg tudjuk nézni, hogy egy konverzió mennyibe került a rajongóknál és a nem rajongóknál.

Mit gondoltok, meddig éri meg rajongót gyűjteni?

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)