Hogyan érj el több embert a Facebook oldalad posztjaival?

A kérdés fontos, sokan keresik a Szent Grált, én is írtam már tippet többször is, de egyszerűsítsük le a megoldást!
Ahhoz, hogy a korábbi eléréseket, vagy legalább valami hasonlót produkálni tudj egy dolgot kell tenned: fizess!

Ilyen egyszerű?
Egyrészről igen, másrészt nem.

Egyszerű, mert vége az „ingyen ebédnek”. A Facebook többször visszavette az organikus eléréseket, és úgy tűnik ez a tendencia nem állt meg. Ugyanakkor csak azokat a posztokat és csak az olyan kommunikációt érdemes hirdetni, amelyik önmagában jó. A hirdetés megtöbbszörözi az eredményeket, nem pedig hozzáad. Vagyis meg kell tanulni jól kommunikálni és jól hirdetni ha valaki mostantól a Facebookon eredményes akar lenni.

Egyébként a Kreatív online, „Megint Fizetős lesz a Facebook” című cikke kapcsán jutott eszembe, hogy írni kellene róla. Mondjuk nem értem a megintet a címben, a „még fizetősebb lesz a Facebook” jogosabb lett volna. 🙂 A témáról 2012 márciusában (!) írtam először A fizetős Facebook megérkezett címmel. Akkor ezt sokan hatásvadászatnak gondolták, érdemes újraolvasni a cikket az elmúlt hónapok változásai után.

Mindenesetre írtam a Kreatívra egy kommentet, de pár dolgot még kiemelnék azon kívül:

1. A Facebook is pénzből él, és a többi online szolgáltatáshoz hasonlóan igyekszik növelni a bevételeit. Érdemes megnézni, hogy a Google keresőben és a YouTube-on mennyi reklám volt pár éve, és mennyi van most.
Persze más kérdés, hogy a Facebook korábban adott valamit „ingyen” a cégeknek, amit most elvett. Amikor pedig elvesznek valamit tőlünk az mindig fáj, nehezen emészthető az ilyen stratégia.
De ettől függetlenül minden cégnek mérlegelni kell, hogy mennyire éri meg neki, és dönthet, hogy marad-e és ha igen, milyen stratégiával. Erről itt írtam. Tény: nem minden cégnek a Facebook a legjobb megoldás.

2. A Facebook jól működő online marketing eszköz, ami egyrészt komoly elérést biztosít kis költségen (a fizetett hirdetéseket figyelembe véve), másrészt komoly bevételt jelent sok cégnek. Ez jelenthet akár közvetlen eredményes értékesítést, akár az értékesítési folyamat erős támogatását.
Egy kutatásunk szerint a magyar cégek kb. 50%-a azt mondja, hogy megéri nekik jelen lenni, további 25%-a mondja azt, hogy nagyon megéri nekik Facebookon kommunikálni. Erről hamarosan még lesz szó.

3. A 2012-es GM-es ügyre hivatkozni, nem túl praktikus.
Ez olyan, mintha azt mondanám, hogy nem érte meg mobil telefont venni 1989-ben, mert alig volt lefedettség.
Teljesen más a környezet. 2 év még kutyaévekben is sok, pláne sok az online világban.

4. A  jelek szerint a Facebook a felhasználók saját tartalmait nem csökkenti olyan mértékben, mint a céges megjelenéseket. Nem növeli a céges tartalmakat a privát kommunikáció rovására. Vagyis az embereknek továbbra is érdemes lesz Facebookozni, ami azt jelenti, hogy a cégeknek továbbra is érdemes lesz jelen lenni, de most már fizetett formában.
Erről nem olvastam tanulmányt és mérést, ez inkább saját tapasztalat, tehát lehet csalóka is.

5. Szerencsés helyzetben vannak azok a cégek, akik korábban nem lufit fújtak, és nem a lájkgyűjtésre mentek rá.
Akik korábban a valódi célcsoportjukat szólították meg, és jól kommunikáltak, most még mindig jobb arányokat érnek el a kevesebb rajongóval rendelkező oldalon (a kisebb oldalakat kevésbé „bűnteti” a Facebook).
Ráadásul a kevesebb rajongót kisebb pénzből lehet elérni. Lássuk be, nem reális, hogy egy egyszerű virágboltnak 2-300 ezer rajongója legyen.
Ha olyan oldalad van, amelyik túl nagy, és túk sok a ballaszt, gondolkozz el a daraboláson!

6. Azok az oldalak, amik csak mindenféle vicces tartalommal és okleveles játékokkal nőttek hatalmasra, sok esetben most komoly bajban vannak, mert gyakran nem tudnak akkora forgalmat vinni a weboldalukra, hogy a reklámokból keletkező bevétel fedezze. Ez pedig egyfajta megtisztulási folyamat része is lehet.

A téma sokakat foglalkoztat, még a Plastikon is írt erről Angelday:
„Innen csókoltatok mindenkit, aki valaha egyetlen eurót is elköltött a follower táborának kövérítéséhez.”

Csak egyet tudok vele érteni.
Évek óta azt írjuk, hogy ne a rajongó tábor bővítése legyen a cél, mert az ritkán indokolható.
A rajongói tábor bővítése csak egy mikrokonverzió legyen a bevétel felé vezető folyamatban.

Ha így gondolkozol el fogod tudni dönteni hideg fejjel, hogy van-e értelme Facebookozni, megéri-e Neked üzletileg a jelenlét és a hirdetések költsége. Mert csak ez számít. 🙂

Talán a szakmai konferenciákon is érdemes lenne újragondolni végre a tematikákat, mert ott még mindig a lájkgyűjtés a fő sikertényező a prezentációkban. Nem véletlen, hogy a Közösségi kalandozások könyvben olyan példákat kerestem, amik az üzleti eredményekről szólnak, nem pedig a lájkgyűjtésről…

Te mit gondolsz erről az ügyről? Neked meddig éri meg fizetni a Facebook jelenlétért?

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük