A szexuális vagy az adatvédelmi felvilágosítás a fontosabb?

Vajon melyikre van nagyobb szükség?

Vajon melyikre van nagyobb szükség napjainkban?

“Bármit csinálhattok, csak gyereket ne csináljatok!”
Szülői figyelmeztetés 1992-ben.
“Akármit is  csináltok, vigyázzatok, hogy ne készüljön róla felvétel, és ne kerüljön fel az internetre!”
Szülői figyelmeztetés 2012-ben.
Az elsőt nekem mondták 20 évvel ezelőtt viccesen, a másodikat pedig tavaly nyáron mondta egy barátom a tizenéves gyerekeinek.
Teljesen komolyan. Ma már ugyanis nem feltétlenül a szexuális felvilágosítás a legkülönlegesebb feladat egy szülő életében.

A két mondat közötti különbség jól jellemzi az azóta eltelt időszak változásait, amikből az olyan sztorik származnak, amiről Ormós Zoltán írt az Orbán lányokról készült videó kapcsán.
A cikket érdemes elolvasni, mert jól rávilágít többek között arra, hogy egy ilyen egyszerűnek tűnő eset jogilag milyen bonyolult.
De talán nem a jogi része a legfontosabb az ügynek.

Fehér Katalin, újmédia-kutató mesélte egyszer, hogy a BGF-en a diákjai közül többen nem merik elengedni magukat egy buliban, mert mi lesz, ha készül róluk egy felvétel, ami kellemetlen helyzetbe hozza őket.

A Facebook, az Instagram és a YouTube nagyon sok pozitív dolgot eredményezett, de van egy olyan árnyoldala is, amihez mindannyiunknak fel kell nőni, amit tudnunk kell kezelni.
Nekünk is, akik még emlékeznek a hétfő esti tévé szünetre, és annak a korosztálynak is, akiknek már nem a mobiltelefon a természetes, hanem az érintőképernyő és a 3G.

De hogyan kezeljük ezt?

Van amire egyszerű a válasz: oda kell figyelni, hogy mit osztunk meg, mit írunk le, és mit töltünk fel. Kell a tudatosság, idáig rendben van.
De mit kezdjünk azzal, ha más készít rólunk egy felvételt, ha más tölti fel, és így kerülünk kellemetlen helyzetbe?

Látszik, hogy van amit könnyen megtehetünk, de vannak olyan dolgok amikre a környezetünknek kell választ adni.
Hogy mennyire fontosak ezek a kérdések, jól mutatja, hogy a szinte még meg sem jelent Google Glas-t kitiltották rengeteg helyről, ahogy az is, hogy a válások 80 %-áért a Facebookot tartják a felelősnek.
De vannak olyan furcsa helyzetek is, amikor a partnert kereső alkalmazás rossz beállításával hozhatjuk magunkat kellemetlen helyzetbe a Facebook közösségi keresőjének (Graph Search) köszönhetően.

Mi a megoldás? Hogy védjük meg magunkat, vagy hogy véd meg a társadalom?
Felvilágosító kampányra van szükség, vagy olyan szórakozó helyekre, ahonnan kitiltják a mobilokat, és blokkolják a térerőt?

Van benne valami...

Van benne valami…

Talán mindkettőre.
De az biztos, hogy mindenkinek felelőssége van az ügyben.
Annak, akit felvesznek, annak aki felveszi és megosztja, de akár a rendezvényszervezőnek, sőt, még nekünk, közösségi média kampányokat szervező cégeknek is. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen aktivitásokra ösztönözzük nyereményekkel az embereket.

Mindenesetre én néha nem bánom, hogy nem volt wifi és okostelefon, amikor kollégisták voltunk a főiskolán.
Máskor viszont sajnálom, hogy akkor nem tudtunk Instagramos képeket, vagy videókat készíteni a különböző élményeinkről.
Jó lenne azokat ma visszanézni, és feleleveníteni a barátainkkal közösen.

A ma felnövő generációnak erre már könnyen lehetősége lesz 10-20 év múlva.
De ahhoz, hogy a ma megörökítésre kerülő emlékek felidézése pozitív élmény legyen később is, mindenkinek tenni kell egy kicsit.

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)