A Facebook, pontosabban a Thefacebook 2004. február 4-én kezdet meg működését, akkor még csak egy egyetemi közösségi hálózatként.
Azóta eltelt tizenkét év, a Facebook pedig a közel 1.6 milliárd havi aktív felhasználóval rendelkező óriássá nőtt.
Ebből a jeles alkalomból gyűjtöttünk össze pár érdekességet, amit érdemes tudni a legnagyobb közösségi hálózatról.
1. A Facebook tulajdonképpen egy mobil cég. A felhasználóinak jelentős része mobilon használja a közösségi hálózatot. Naponta 934 millió ember van, aki mobilon Facebookozik, és 823 millió olyan aktív felhasználója van a Facebooknak havi szinten, akik csak mobilon használják a rendszert.
A magyarországi Faceook felhasználóknál kicsit máshogy alakulnak a számok. Nálunk a felhasználók 16%-a olyan, akik csak mobilon használják a rendszert. 76% pedig olyan, aki mobilon is használja. A hazai felhasználók mindössze 24%-a Facebookozik csak asztali környezetben.
2. A Facebook nem csak a Facebookból áll.
Ez egy család, aminek a része a legnagyobb közösségi hálózat, de hozzá tartozik:
- az Instagram, a maga 400 millió felhasználójával,
- a Whatsapp, ami pont a napokban érte el az 1 milliárd felhasználót
- a Messenger, amin havonta 800 millió ember küld üzeneteket egymásnak
3. A Facebookon naponta 100 millió órányi videót néz meg több, mint 500 millió felhasználó.
Persze a videónak nem csak a fogyasztási oldala az érdekes. 2015 szeptemberében 1.5 millió kis- és középvállalkozás használt videót a Facebook kommunikációjában.
4. 50 millió kisvállalkozásnak van Facebook oldala.
3 hónap alatt 5 millióval nőtt a számuk, a hirdetési rendszert pedig 2.5 millió cég használ.
Van hova növekedni, mindenesetre a Facebook hirdetési bevételei elég komolyak. 5,6 milliárd dollár jött be csak 2015 negyedik negyedévében hirdetésekből. Jó tudni, hogy egy a szám két vé alatt megduplázódott. 2013 negyedik negyedévében még csak 2,3 milliárd dollárt tudott hirdetésekből összegyűjteni a közösségi hálózat.
5. A Facebook az amerikaiakon keresi a legtöbbet.
Kanada és Egyesült Államok felhasználói átlagosan 13.5 dollárt hoztak a közösségi hálózatnak.
Az európaiak 4.5-et, Ázsiában 1.59 dollárt ért egy felhasználó, a világ maradék részén pedig 1.22-t
6. Mark Zuckerber a negyedik leggazdagabb ember a világon.
Jeff Bezost, az Amazon első emberét előzte le. Egyébként Zuckerberg 50 millárd dollárt ér, ami azért szép summa.
7. A Facebook felhasználóknak kevesebb, mint 7%-a lehet hamis, vagy duplikált.
Vagyis a közel 1,6 milliárd emberből 112 millió lehet olyan világszerte, akik több profilt tartanak fel maguknak, vagy profilt készítettek kedvenc állatuknak, esetleg nem oldalt, hanem profilt készítettek a cégüknek. Ebbe beletartoznak a spam-elésre és egyéb tiltott tevékenységre szolgáló felhasználók is. Ez utóbbiak számát egyébként csak 1%-ra becsülik a közösségi hálózat szakemberei.
A nem valódi felhasználók ellen egyébként sokat tesz a Facebook. Néhány éve még 9% körül volt az arányuk.
A magyar számokra lebontva mindez azt jelenti, hogy nagyjából 364 000 hazai profil lehet hamis, agy rosszul kategorizált.
8. A Facebook és a tőzsde.
A közösségi oldal 2012 májusában lépett a tőzsdére. 38 dollár volt a jegyzési ár, de az árfolyam azonnal beszakadt, néhány hónap múlva már csak 20 dollárt adtak egy részvényért.
Másfél év múlva azonban elérte az 50 dolláros határt a papír, mostanában pedig 110 dollár fölött mozog.
9. A Facebook szeret vásárolni.
Folyamatosan vásárol meg kisebb cégeket, amivel fejleszti a szolgáltatásának különböző területeit.
Azonban néha igazán sokat hajlandó fizetni az érdekesebb technológiákért.
A legnagyobbak ezek voltak:
- Instagram, 1 milliárd dollár, 2012 április
- Whatsapp, 19 milliárd dollár, 2014 február
- Oculus VR, 2 millárd dollár, 2014 március
10. A Facebook arculata.
A kék színt és a letisztult felületet már megszoktuk.
De régen nagyon máshogy nézett ki a közösségi hálózat.
Az első arculatában például Al Pacino volt a fejlécben, a színe pedig azért lett kék, mert Mark Zuckerberg piros és zöld színtévesztő.
11. A Facebook 19 millió embernek nyújt ingyenes internet szolgáltatást világszerte.
Az internet.org projekttel a Facebook célja, hogy olyan területekre is eljuttassa az internetet (és persze as aját szolgáltatásait), ahol jelenleg nincs, vagy nagyon drága a csatlakozás.
Ahhoz, hogy a hatékonyságot növelje, a Facebook speciális drónokat tervez, amik lézeren keresztül továbbítják az adatokat egymásnak és a földi állomásoknak.
12. A Facebook 950 millió embert értesített 2015-ben a különféle katasztrófahelyzetekben.
A Security check funkciót eredetileg természeti katasztrófák miatt hozta létre a közösségi hálózat azért, hogy az emberek tudjanak értesülni arról, hogy az érintett körzetben található ismerőseik biztonságban vannak-e.
A tavaly őszi párizsi terrortámadás után azonban már nem csak természeti katasztrófák esetén élesítik a rendszert.