Ezt összefoglalni egy cikkben nagyon nehéz, ezért inkább annak a tükrében nézem az évet, hogy mit vártam tavaly. Íme korábbi „jóslataim„:
„Ha a Facebookot tekintjük, ott az integráció, a mobil és a hirdetések további fejlődése várható. Számítok olyan új Facebook megoldásokra, amik további tartalmakat jelenítenek meg weboldalakon.
…
A mobil pedig még jobban fókuszba kerül, de persze nem csak a Facebooknál.
Számítok a Google+ erősebb jelenlétére is…”
Mint látható több dolog bejött.
A Facebook gyakorlatilag mobil cég lett. A felhasználók fele-háromnegyede mobilon is Facebookozik.
A Google+ erősödött, szolgáltatások összetettségét és minőségét tekintve mindenképpen. Az „erőszakos” integráció pedig továbbra is folytatódik. A felhasználói szám is nőtt, bár az aktív felhasználók száma itt minimális.
Legalább is Magyarországon. Bár pont a legutóbbi változások új reményt hozhatnak az Google + kedvelőinek körében.
Más tippeim nem jöttek be ezek közül leginkább azt sajnálom, hogy a Facebook nem indított egy Adwords szerű külső hirdetési rendszert.
Ennek azért örültem volna, hátha így kevésbé erőltetnék a Facebookon belül a hirdetést.
A tippek mellett javasoltam is pár dolgot tavaly:
“Meg kell tanulni hirdetni a Facebookon. Lesznek még új megoldások, (például konverzió mérés területén), így egyre komolyabb eszköz lesz ez sok cégnek, aki szeretné üzleti célokra használni a Facebookot. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a Facebookon kívül is van élet. Aki még nem tette meg, készítsen saját üzleti videókat a YouTube-ra, és ne feledkezzünk meg a saját weboldalban rejlő lehetőségekről sem! De a saját weboldalt már úgy kell tovább fejleszteni, hogy felkészüljünk a mobilra is, mert ez egyre fontosabb irány.”
Hirdetési módszerek, konverzió mérés és összességében a mérés területén valóban sok újdonságot mutatott be a Facebook. Érdekes módon egyre több olyan megoldással rendelkezik, ami kifejezetten az offline eredményeket próbálja követni.
A YouTube és a mobilra felkészülés fontosságát pedig nem lehet megkérdőjelezni.
De mi volt talán az egyik legfontosabb változás 2013-ban?
A Facebook oldalak elérésének csökkenése és az eltolódás a fizetős irányba, amiről még 2012 tavaszán írtam.
Az elérés csökkenéstől volt hangos az utóbbi hetekben az adminok tábora.
A Facebookon a jelek szerint egyre többet kell fizetni a korábban “megszerzett” emberek újra eléréséért.
Közben a Google+ is ebbe az irányba megy egy ötletes hirdetési megoldás segítségével, de ez (egyelőre még?) nem zavar senkit.
Ez volt tehát az idei év rövid összefoglalója.
Mire számíthatunk 2014-ben? Hamarosan az is kiderül.
Addig írjátok meg, nektek mi volt a legérdekesebb változás 2013-ban a közösségi média világában!