Facebook, névtelen bejelentés, hatósági vizsgálat. Ha egymás mellett ízlelgetjük ezeket a szavakat, általában már a kínos befejezést jósoljuk.
Most mégis egy olyan sztorit fogok elmesélni, aminek jó vége lett.
Az történt ugyanis, hogy az egyik partnerünk, a túlméretes szállítással is foglalkozó Bautrans Kft. ellen névtelen bejelentés érkezett a Közútkezelőhöz, aminek köszönhetően már munka közben ellenőrzést kaptak.
Miközben 100 tonnás keringető szivattyúkat szállítottak Csepelre, „meglepte” őket a hatóság, azzal a céllal, hogy ellenőrizze a szerelvény összsúlyát.
Másnap derült ki, hogy a vizsgálat egy bejelentés hatására indult.
Azzal vádolták a Bautranst, hogy biztos nem kaphatott volna engedélyt erre a szállításra, és biztos valamilyen szabálytalanság történt.
Ilyen vádakat sokszor nehéz elkerülni, általában nehéz megúszni hivatalos vizsgálat nélkül.
Márpedig az eljárás már önmagában is kellemetlen lehet, hiszen még tisztázás esetén is rajta marad a cégen, hogy ő sem különb mint a többi.
Ez pedig nagyon szerencsétlen lett volna egy olyan cég esetében, mint a Bautrans, aki nyíltan kiáll a teljesen törvényes és átlátható működés mellett.
Vizsgálat helyett Facebook
A vizsgálat azonban meg sem kezdődött.
A Bautransnak ugyanis csak meg kellet mutatni a Facebook oldalát, ahol szinte élőben közvetítették a szállítást, még munka közben, éjjel több fotót feltöltve.
Nyilván logikusan merül fel a kérdés, ha lett volna bármi szabálytalanság, miért töltött volna fel a cég olyan fotókat, amik a szakértők előtt lebuktathatták volna őket?
A Facebookos kommunikációt és a helyzetet átlátva a hatóság munkatársai elálltak a vizsgálattól, így a Bautrans még a gyanú árnyékát is könnyen ki tudta kerülni a transzparens kommunikációjának köszönhetően.
A Bautrans Facebook-os kommunikációja, és ez az eset egyébként több szempontból érdekes.
Az egyik, amit érdemes végiggondolni az a hírnév védelem.
Legtöbbször a hírnév védelem a közösségben pont a másik oldalról szokott előkerülni, nevezetesen úgy, hogy a közösségben éri támadás a márkát (lásd a Közösségi Kalandozások könyvben a Nescafé esetét).
Most mégis a közösségi, transzparens kommunikáció segített megvédeni a céget.
A másik ami érdekes az, hogy egy olyan cég, amelyik ennyire speciális területen van, miért használja a közösségi médiát?
Valljuk be, kevés az esély, hogy valaki egy Facebookon megjelenő bejegyzés hatására fog megrendelni egy daruzást, egy túlméretes szállítást vagy egy gépbeállítást.
Viszont a célcsoport rendszeres elérése, a jelenlét a potenciális ügyfelek és a korábbi megrendelők fejében szinte megfizethetetlen.
A Bautrans kommunikációja is erre épít, amikor könnyed daruzással kapcsolatos tartalmakat vegyít referenciákkal, céges érdekességekkel, no meg az elmaradhatatlan referenciákkal.
A különböző kommunikációs elemek segítségével a speciális területeken dolgozó cég úgy tud rendszeresen a partnerek figyelmébe kerülni, hogy ezt a legfájdalommentesebben teszi.
A Bautrans közösségi média jelenléte egyébként nem korlátozódik a Facebookra.
Ma még ritkaságszámba megy Magyarországon, hogy egy cégvezető blogban osztja meg véleményét, és tapasztalatait.
Papp Zoltán, a Bautrans cégvezetője azonban ezt megteszi.
A Facebook kommunikáció és a cégvezetői blog nagyon jó kiegészítése a Bautrans többi online és offline megjelenésének, ami már – Papp Zoltán szerint – többször meghozta az eredményét a hagyományos üzlet értelemben is, és olyan különlegese esetekben is, mint az a bizonyos hatósági ellenőrzés.