A Facebook könnyített a nyereményjátékok szervezésén, aminek köszönhetően az elmúlt napokban rengeteg különböző bejegyzés alapú promóciót láttunk.
Sokan még nem próbálták ki ezt a lehetőséget, de kíváncsiak rá, hogy másoknak mi a tapasztalatuk. Ebben segíthet az Avonlea Média esettanulmánya.
Vendégposzt következik:
A kiírt nyereményjátékban a feladat összetettebb volt a klasszikus „lájkold a posztot és nyerj” típusú játékokhoz képest. A nyereményjátékban egy fényképes posztban a képen kettő DVD-kiadvány szerepelt, a játékban indulásnak 3 feltétele volt:
- lájkolni kellett a képet,
- hozzászólásban meg kellett említeni a webáruházuk címét,
- illetve le kellett írni, hogy a két kiadvány közül melyiket nyerné meg legszívesebben a résztvevő.
A webáruház címe okozott néhány játékosnak egy kis félreértést, de a hibás postokra személyesen reagáltak, és megkérték a résztvevőket egy-egy újabb, már korrekt hozzászólásra. A koncepció az volt, hogy így talán a játékban indulók közül páran meg is látogatják a webáruházat, nem csak „lájkolnak”. Persze az is jó, ha a hozzászólást látják a játékosok ismerősei, azzal is terjedhet a webáruház címe. Az áruház webcíme természetesen a post képén is látszott.
A cégnek van saját Facebook-oldala, illetve az általuk forgalmazott kettő DVD-kiadványhoz is tartozik 1-1 tematikus oldal: az Anne című filmről és a Váratlan utazás című sorozatról van szó, mindkettőnek lassan közel 5000 fős, nagyon aktív rajongói bázisa van.
A céges FB-oldal okleveles játékkal gyűjtött anno közel 160 ezer rajongót, de ezek a rajongók nem feltétlenül tartoznak a célcsoportba, illetve a két tematikus oldal mellett a céges FB-oldal kicsit el is lett hanyagolva. Adta magát a lehetőség, hogy az új játéktípust a céges oldalon teszteljék: sok a követő, akiket fel kell kicsit rázni.
Volt még egy másik ok is. Attól tartottak, hogy az okleveles játékokhoz hasonlóan a nyereményjáték nem releváns rajongókat vonz be, és nem szerették volna a kettő tematikus FB-oldal rajongóit „felhígítani”. A céges oldalnak ilyen szempontból már mindegy volt.
A játék tehát elindult, körülbelül 3 napig tartott, a cég még egy rövid játékszabályt is készített, hogy mindenben megfeleljen a Facebook elvárásainak. Az első nap a 160 ezer követőből 6-7 ezer látta a posztot, és körülbelül 30-35 rajongó lájkolta is, azaz indult a játékban.
Ez messze alul múlta a cég várakozásait még úgy is, hogy tudták, a rengeteg követőjük főleg az okleveles játék miatt csatlakozott korábban. Egy nap múlva ezért meghirdették a játékot a 2 tematikus és aktív oldalukon is.
Pontosabban a másik kettő oldalról a játékot futtató céges oldalra irányították a rajongókat, tehát az eredeti posztot kellett továbbra is lájkolni, az alá kellett megjegyzést küldeni.
Ezek a releváns rajongók végül a játék lezárásig következő 2 nap alatt újabb 3-4 ezer elérést és körülbelül 230 lájkot vagyis résztvevőt generáltak. A két tematikus oldal körülbelüli 10 ezer követőjéből a 3-4 ezer ember elérése nem számít rossznak, a 230 lájk viszont kicsit kevésnek tűnik, de jobb arány, mint a céges oldal követőinek részvételi hajlandósága.
A nyereményjáték a szervezőknek inkább csalódás lett, mint pozitív tapasztalat, bár az ilyen játékok egyszerűek, könnyen indíthatóak, megvalósításuk olcsó. Az akció hozott körülbelül 150-180 új webáruház látogatót is, akik nagy része viszont a kezdőoldalnál tovább sajnos nem jutott. Talán akad közöttük olyan látogató, aki majd később visszatér és vásárolni is fog, de 1 héttel az akció indítása után nem regisztráltak a játéknak köszönhető konverziót. Az látszik, hogy az ilyen játékok a rajongók aktivizálására használhatók, új rajongókat viszont úgy tűnik nem igazán vonzanak be a szervezők tapasztalatai szerint. Mivel 2 másik oldalról is terelték a játékhoz a látogatókat, akiket már érdekelt a nyeremény, így a játékot futtató FB-oldal kapott pár új rajongót, de a promóció önmagában nem igazán generált új követőket pl. a résztvevők ismeretségi köréből.
Biztos akad olyan Facebook-oldal, melynek az ilyen nyereményjátékok jobban sülnek el, az Avonlea Média viszont úgy látja, 1-1 jól eltalált poszt legalább ilyen elérést és aktivitást generál, ha nem jobbat. Összehasonlításképpen 1-2 hete volt egy olyan posztjuk (egy jó kép megfelelő idézettel megtoldva, az ilyen posztokat nagyon szeretik a rajongók), ami az Anne a Zöld Oromból oldalon 9200-as elérést, 380 közvetlen posztlájkot, 90 megosztást generált a közel 5000 fős közösségben. Az akciók száma (lájk, megosztás, megosztások lájkolása, megjegyzések, stb.) összesen 758 volt, rendesen meg is dobta a poszt a „talk about” értéket pár napra. Tehát egy jól karbantartott releváns követőket vonzó Facebook-oldal egy jól eltalált poszttal egyetlen fillér közvetlen költség (hirdetés, ajándék) nélkül is hatékonyabb tud lenni, mint egy nyereményjáték.
Eddig az Avonlea Média tapasztalata, de pár gondolatot szeretnék én is hozzáfűzni.
A bejegyzés alapú nyereményjátékok valóban az aktivizálásra valók, viszont túl sok feladatot, illetve lépést nem biztos, hogy érdemes elvárni a résztvevőktől.
Ha valaki ilyen játékra adja a fejét, talán fölösleges lájkot kommentet, és még egy plusz megjegyzést is elvárni az emberektől. Ez nem csak nehézkessé teszi az ellenőrzést, de a sok feladat összezavarhatja a játékosokat.
Persze érthető, hogy az ember szeretne több célt elérni, ha már nyereményeket ajánl fel, de praktikus inkább az egyszerűségre törekedni.
Másrészről viszont nagyon jó ötletek voltak ebben a nyereményjátékban, hiszen az, hogy egy webáruház címet kell kommentelni önmagában jó: segít tudatosítani és terjeszteni a nevet.
Az is jó ötlet, ha a termék nevét kell beírni a játékosoknak, szintén tudatosít és segít ismertséget építeni.
A kettő együtt talán fölösleges.
Mindenesetre ez volt egy tapasztalat a bejegyzés alapú nyereményjátékokkal kapcsolatban.
Ti mit tapasztaltatok?
Futtattatok már Ti is hasonló nyereményjátékot? Osszátok meg velünk a tapasztalataitokat!