A Facebook mindig is küzdött azzal, hogy az emberek több profilt hoznak létre maguknak a platform szabályai ellenére. Most azonban változott a platform és a szabályok is, legálisan hozhatunk létre a Facebook profilunk mellé akár 4 alprofilt is. Mi az értelme és hogyan kell létrehozni? Ezt nézzük végig ebben a cikkben.
Ha pedig az alprofilok marketing vonatkozása érdekel, arról itt olvashatsz részletesen!
Mire jó a több Facebook profil?
Ennek segítségével a különböző szerepeinket és érdeklődési köreinket tudjuk szétválasztani. Például tudunk egy olyan profilt használni, amelyik zártabb, és a családdal tartjuk a segítségével a kapcsolatot, egy olyan profilt, amelyik a magyar munkatársakat gyűjti össze, egy harmadikat, ami a nemzetközi kapcsolatokban segít és egy negyediket amelyik egy hobbinkhoz kötődik.
Mindegyiken lehet eltérő a nevünk, eltérő a profil fotónk és a Facebook felhasználói nevünk, ahogy a megosztási és tiltási beállításaink is.
Persze eddig is tudtunk listák segítéségével eltérő információkat megosztani a különböző emberekkel, de a név, a profilkép és az ismerősök kezelése (hozzáadás, tiltás, stb.) ugyanaz volt. Mostantól tényleg szeparáltan használhatunk eltérő megjelenítésű profilokat, amiken különböző emberekkel tartjuk a kapcsolatot és különböző információkat osztunk meg magunkról. Ráadásul az eltérő profilokon a hírfolyam is más, hiszen eltérő oldalakat követhetünk, és más csoportokba léphetünk be velük.
Persze ez is okozhat zavart az erőben, hiszen ahogy a listáknál is oda kell figyelni, melyik megosztás melyik listára ment, itt is gondosan kell kezelni azt, hogy jó profilban vagyunk-e éppen, amikor egy specifikus információt szeretnénk megosztani.
FIók, fő profil, alprofil, professzionális mód… mi a különbség?
Egyre több entitás van a Facebookon, melyik mit jelent, és mire jó?
Fiók: ebből csak egy lehet, ez akkor jön létre, amikor regisztrálunk a Facebookra. Néhány beállítás csak itt érhető el. Ehhez kapcsolódik a Fiók központ is.
Fő profil: a fiók létrehozásakor jön létre, ezt kellene a valódi nevünkön használni, de mostantól fogva akár el is rejthetjük. Néhány beállítás csak ezen keresztül érhető el (mint például a nyelvi beállítás), illetve ezen keresztül kezeled a fiók beállításokat is. Vannak olyan szolgáltatások amik (még?) csak ezzel használható (marketplace, dating, stb.). Nem törölhető csak akkor, ha a fiókot is törlöd. Ebből továbbra is mindenkinek csak egy lehet.
Alprofilok (további profilok): önálló névvel rendelkező alprofilok, amik önálló feeddel és megjelenéssel rendelkeznek. Ezeken is tudsz Messengeren üzentet küldeni, de ha törlöd az alprofilt, akkor a Messenger üzenetküldési lehetőség is megszűnik. Az értesítések alprofilonként egyediek, így nem látjuk, hogy mennyi értesítés van, amíg nem váltunk át. A reklámok viszont utolérnek, mert minden profilon végzett aktivitást rendszer szinten használ a Meta a hirdetések célzásánál.
Az alprofiloknál apró különbség a megjelenésben, hogy a név alatt fixen látható a felhasználói név is. Így például ha csoportba jelentkezel vele, az adminok számára is kiderülhet, hogy ez főprofil vagy alprofil. Alprofil lehet admin is csoportban (állítólag oldalon is, de ezt még nem sikerült beállítani), így egyfajta plusz biztonságot adhat (ha a fő profilt letiltják, alprofillal még tudod kezelni, de ez nem váltja ki azt, hogy legyen több, önálló fiók az adminok között).
Mivel az alprofilhoz nem tartozik másik e-mail cím, Business Managerbe nem lehet meghívni önállóan. Szóval a Business Managerhez való dedikált fiók továbbra is hiányzik…
Persze alprofillal sem csinálhatsz semmit ami a Facebook szabályaiba ütközik, például nem hozhatsz létre olyan alprofilt, ami más ember identitását másolja le, és alprofillal sem viselkedhetsz a Közösségi irányelvekbe ütköző módon.
Professzionális mód: ez a funkció csak a fő profil számára érhető el, alprofilt nem alakíthatsz át, pedig ez praktikus lenne. A professzionális módról itt olvashatsz.
Hogyan hozhatsz létre alprofilt?
Tulajdonképpen ez nagyon egyszerű: akár mobilon, akár asztali felületen menj el oda, ahol eddig az oldalakra tudtál váltani! (ennek most már profiljaid és oldalaid a neve)
Itt a nyílra kattintva látod a teljes listát ahogy eddig is, de a jobb felső sarokban megjelenik egy profil létrehozása link. Ezt választva indul a folyamat, aminek keretében:
- adsz egy nevet az új profilnak
- választasz egy felhasználó nevet
- feltöltesz profil képet és borító fotót
- megjelölhetsz ismerősöket
- választhatsz csoportokat
…és kész is az új profilod, amire át tudsz váltani bármikor.
Alprofilok és adatvédelem
Adatvédelmi oldalról vegyes a kép. Elvileg könnyebb lesz szeparálni a különböző tevékenységeinket, ami önmagában jó. Ugyanakkor megvan az a veszély, hogy nehezebben fogjuk felismerni azt, hogy egy ismerősünk alprofilja jelölt be minket újra, vagy egy rosszakaró másolta le az ismerősünk profilját. Pont pár hete futott egy adathalász kampány Messengeren, ahol feltört profilokról írtak támadók az ismerősöknek kb. olyan szöveggel, hogy „letiltották a fiókomat, válaszol ezekre a biztonsági kérdésekre, hogy segíts”. Persze aki választolt, az bajba került, de korábban figyelmeztető jel lehetett, hogy ha valakinek letiltották a profilját, akkor Messenger üzenetet sem tudott írni. Viszont ha lesznek alprofilok, amik külön tudnak írni…? Szóval vannak itt veszélyek, meglátjuk, mit tud tenni ezek ellen a Meta.
Miért jó ez a Metának?
A publikus aktivitás a Facebookon már régóta csökken, a cég valószínűleg azt várja az alprofiloktól, hogy újra szívesen fogják megosztani az emberek az élményeiket, ha tudják, hogy az kihez jut el. Persze ezt a listákkal is lehetett szabályozni, de azt kevesen használták, az alprofilok talán egyértelműbbek lesznek több embernek.
Talán az is benne van, hogy több országban támadják régóta a Metát azzal kapcsolatban, hogy miért kötelező a saját név használat. Az alprofilok erre is nyújthatnak egyfajta megoldást.
Jók lesznek az alprofilok?
Új funkció, nem is jelent meg mindenkinek a lehetőség, így ezt még korai megmondani. Ha nekem kellene tippelni, azt mondanám, hogy a felhasználóknak a 10-20 %-a fog ilyet létrehozni, és csak pár százaléka fogja rendszeresen, gyakorlatban használni. De persze egy csak egy becslés.
Van azonban egy másik érdekesebb aspektusa is, ez pedig az, hogy mit jelentenek az alprofilok marketing szempontjából? Ezt ebben a cikkben tudod elolvasni!