Az első válasz, ami erre a kérdésre logikusan hangzik – főleg egy marketinges vagy egy marketing szolgáltatót szájából – az, hogy nem szabad. Ennél azonban árnyaltabb a kép. De el is olvashatod az összefoglalót, ha pedig több része is érdekel a lezárás témának, nézd meg ezt a teljes előadást itt!
A vevőszerzéshez szükség van arra, hogy eleget kommunikáljunk és eleget hirdessünk.
Ez valóban igaz, de akkor, hogyha az embernek pénzügyi nehézségei vannak, akkor valamin úgyis kénytelen lesz spórolni. Ebbe pedig sok olyan téma bekerül, amin nem szabadna. Nem szabadna például a kollégákon és, a marketingen sem. Mégis valahol meg kell húzni a határt.
A marketing költségekkel kapcsolatban én azt gondolom, hogy a marketing által elért eredményeken, a marketingtől elvárt hatásokon nem szabad spórolni, nem szabad lejjebb engedni. De azon belül a marketingen belül lehet, hogy kell átstrukturálni.
Arra gondolok, hogy eddig mondjuk elköltöttünk valamekkora összeget hirdetésekre, de már nincs keretünk erre a következőkben a válság miatt.
De ez nem jelenti azt, hogy minden kommunikációt be kell szüntetnünk. Sőt! A marketinget érdemes növelni, de olyan megoldásokkal, amik nem kerülnek – annyi – pénzbe. Kezdjünk el új kommunikációs lehetőségeket felderíteni, írjunk több hírlevelet, írjunk be több olyan csoportba, ahol ott vannak az ügyfelek, keressük fel a régi ügyfeleket, stb.
A marketingen, a kommunikáción nem szabad spórolni, de a marketingen belül az egyes folyamatokat, egyes eszközöket igazítani kell a helyzetünkhöz, a piac helyzetéhez értelemszerűen, és adott esetben a saját anyagi helyzetünkhöz.
Úgyhogy abszolút egyetértek azzal, hogy a marketingre szükség van, a kommunikációra szükség van. Válságban még erősebben, mint bármikor.
De lehet, hogy úgy kell fenntartani, vagy akár növelni a marketing keretet, hogy közben a költségeket, például a hirdetési költségeket átrendezzük, csökkentjük és erősen optimalizáljuk. De az így kieső megjelenéseket, lead-eket, eléréseket mindenképpen pótolni kell más eszközökkel.