Pár hete gyújtóbombaként robbantak az első okleveles alkalmazások a hazai Facebookon. Még arra is képesek voltak, hogy jelentősen befolyásolják a Google keresések trendjét.
Azóta ugyanerre a technikára építve számtalan különböző okleveles alkalmazás készült, amelyek jól vagy rosszul használva, gyakran hatalmas sikereket érnek el.
Mi pedig, akik véres verítékkel építettük a rajongói bázisunkat a Facebookon, néha kicsit savanyú a szőlő alapon kezeljük a helyzetet.
Hiszen tudjuk, hogy önmagában a rajongói szám nem sokat ér, de még is irigykedve nézzük a „könnyen jött” sikert azoknál a Facebook oldalaknál, amik ilyen okleveles alkalmazásokat használnak.
Mindig ott a kisördög, hogy mi lenne, ha még is használnánk…?
(És persze büszkék vagyunk, ha valamelyik ügyfelünknél bevált a módszer, mint pl. az Ablak-zsiráfnál, amelyik kb. 98.000 rajongót gyűjtött 24 óra alatt.)
Megjegyzés: az okleveles Facebook alkalmazások alatt általában azokat a megoldásokat értjük, amikor egy kvíz vagy egy ügyességi játék után az alkalmazás legenerál egy névre szóló fényképet, amit elment a játékos képei közé. A Facebook működése miatt ezek a képek automatikusan megjelennek a játékos üzenőfalán, így pedig az ismerőseinek a hírfolyamában is. Ez adja ennek a megoldásnak a virulens erejét.
Meri vagy nem meri?
Nyilván nekünk is eszünkbe jutott, hogy a céges oldalainkra rakunk ilyet, hiszen nagyon látványos az eredmény.
De még sem tesszük, fontosabbnak érzem a valódi közösséget, aki a tartalomért és az információért van velünk, attól nem jön több üzlet, hogy az 5000 rajongó helyett 15000, vagy 50000 van kiírva, ha ők nem a célcsoportból származnak.
Mert mi a baj az okleveles alkalmazásokkal?
Nehéz a célcsoporton belül tartani őket.
A dolog virulens hatása miatt nem könnyű megoldani azt, hogy a elsősorban azok jöjjenek egy ilyen alkalmazás hatására, akik valóban a célcsoportba tartoznak.
A jó példák
Persze annak ellenére, hogy nehéz nem lehetetlen.
Láttunk már több olyan okleveles alkalmazást, amelyik a témája, az üzenete, a grafikája és egyéb megoldások segítségével ügyesen szűkített célcsoportot.
Hiszen egy pálinka kurzust nem csinál végig az, akit nem érdekelnek egyáltalán a pálinkák, egy női szépségápolással kapcsolatos játékban sem valószínű, hogy részt vesznek a férfiak.
Szóval lehet ezt ügyesen is csinálni.
Más kérdés, ha túl speciális a játék, túlzottan szűkít a célcsoportra, akkor pont a kívánt hatást nem éri el, ugyanis akkor nem lesz annyira virulens amennyire kellene, viszont a felhasználók hírfolyamát így is spammeli (valljuk be, kicsit erről van szó), tehát zavaró lehet az eredmény.
Például egy nyomdagépszerelő kvíz lehet, hogy jól szűrné a célcsoportot, de valószínűleg nem lenne elég hatékony. 🙂
Mikor éri meg okleveles alkalmazást készíteni?
Vannak esetek, amikor ez jó lehet többek között ez a kettő:
- ha olyan témád van, ami sokakat érdekel.
Szórakoztatás, ismeretterjesztés, gasztronómia, ital, sport, stb. Olyanok, amiknek nagy a célcsoportjuk amúgy is. Nem árt, ha a célcsoportban amúgy is van egy jó adag elkötelezettség a téma iránt.
Így szinte bármennyi embert érdemes magadhoz vonzzani.
- ha olyan kihívás, verseny, kvíz, játék eredménye az oklevél, amit egyébként szívesen felvállal az ember. Amire büszke lenne. Milyen gyorsan tudok gépírni, mennyire jól ismerem a divatot, stb.
Itt a kihívás jól meghatározhatja a célcsoportot.
Más kérdés, hogy ezeknél előfordulhat, hogy azért nem fognak még egyszer játszani az emberek, mert automatikusan publikálódik az eredmény az üzenőfalukon.
A sötét oldal
Az „okleveles Facebook játékok” árnyoldala, hogy a játékosok és az ismerőseik könnyen megutálhatják őket, ami persze árnyékot vethet az alkalmazást használó Facebook oldal megítélésére is.
Mikor éri meg?
Az előbb már írtam pár témát, de úgy is az alkalmazás után derül ki.
Ha méred a Facebook oldalad hatékonyságát, és tudod, mennyi embert tudtál megmozgatni, mert mekkora volt a talk about szám, mennyien kattintottak át a weboldaldra, mennyien érdeklődtek nálad, akkor a végén könnyen meg lehet mondani, hogy megérte-e.
Ha az aktivitás nem változott, ha nem jön több ajánlatkérés, akkor hiába nőtt a rajongóid száma a tízszeresére, százszorosára, szinte felesleges pénzkidobás volt ez az alkalmazás.
Ha viszont az aktivitás is nőtt, vagy a weboldalad forgalma is, a címlistád a célcsoportod köréből, az érdeklődők, száma, stb. akkor lehet, hogy megérte.
Még akkor is, ha az aktivitás növekedés jóval alacsonyabb, mint a rajongói szám növekedés.
Nagyjából ezeket érdemes mérlegelni, amikor okleveles Facebook alkalmazás használatán töröd a fejed.
Te mit gondoltok?
Most sokat írtam, írjatok Ti!
Szeretitek, vagy nem? Használtátok már? Szeretnétek kipróbálni?
Melyik okleveles Facebook alkalmazás tetszett, és melyikeket utáltátok?
Likeoljatok, pluszegyeljetek és osszátok meg a gondolataitokat bátran!