Ahogy a cégek online kommunikációja fejlődik, egyre több megoldást használnak, egyre több helyen jelennek meg.
Gondoljatok bele, régen még az is ritkaság volt, hogy a weboldal mellett valaki használt hírlevél rendszert, aztán bejött a blog, mostanában pedig mindezek mellé bekapcsolódtak a közösségi hálózatok is.
Nagyon ritka az a cég, aki mindent teljesen tudatosan épített fel menet közben, és az új eszközök használatakor pontosan meghatározta, hova, hogyan és milyen céllal kell működtetni azt. Arról nem is beszélve, hogy ahogy az idő változik, újabb szempontok kerülnek elő általában, amikre az elején még nem is gondoltunk, és a tapasztalatok sokszor más irányba tudnak fordítani egy kommunikációs csatornát.
Ezért van szükség időnként a jelenlegi rendszerek felülvizsgálatára, amihez a Social Media Explorer ad egy jó összefoglalót, és bemutatja azt a 6 elemet, amit egy felülvizsgálat során érdemes használni, ezek alapján állítottuk össze a következő listát, amit időnként mindenkinek érdemes elvégezni.
Elérés: vizsgáld meg, hol éred el a célcsoportot, és mekkora részét éred el:
- a weboldalad esetén a helyezéseket,
- az e-mail címlistád nagyságát, és annak eredményeit (megnyitás, átkattintás),
- Facebook oldalad esetén a rajongói számot, az ő aktivitásukat, blogodnál az aktivitást,
- Twitter követőid számát, és aktivitásukat
- az RSS csatornát olvasók számát,
- online (pl. AdWords) hirdetésnél a megjelenések számát, átkattintási arányt,
- YouTube csatornádon a követők számát, kommentek gyakoriságát, stb.
Felépítés: a használt online csatornák szerkezete és funkcionalitása
- Weboldal felépítésének, navigálhatóságának, ergonómiájának vizsgálata, hatékonyság szempontjából.
- Közösségi csatornák integrációjának vizsgálata: optimalizálva vannak-e a képek, címkék, stb.
Nézd meg, az utolsó vizsgálat óta, milyen új trendek vannak, milyen új webes megoldások, követelmények, szokások bukkantak fel, és ezeknek megfelelnek-e a felületeid!
Tartalom: folyamat, stratégia és erőforrások
- Van tartalom stratégiád?
- Van folyamat a cégednél a tartalom gyűjtésére és előállítására?
- Milyen formátumú tartalmaid vannak: Szöveg, kép, videó?
- Ütemezve van, hogy mikor és mit kommunikálsz?
- Megvan a csapat, aki elő tudja állítani folyamatosan azt a minőségi tartalmat, ami aktivizálni tudja a célcsoportodat?
Konverzió: a látogatók aktivizálása
- Ki vannak építve azok a csatornák és folyamatok az online kommunikációdban, amik a látogatókbál érdeklődőt vagy vásárlót konvertálnak?
- Vannak űrlapok, kapcsolatfelvételi felületek a weboldaladon, blogodon? Milyen arányban konvertálnak ezek?
- Tisztán érthető a látogatóid számára, hogy mit vársz el tőlük (telefonáljanak, írjanak e-mailt, vásároljanak, stb.)?
Integráció: kapcsolat az összes online és offline kommunikációs felület között
- Elérhető az egyik csatorna linkje a másikból? Például a Facebook oldalad integrálva van a weboldaladba?
- Mozgatod a különböző csatornák között az embereket? Például Facebookról a honlapodra vagy a hírleveledbe?
- Az offline aktivitásod behozza az embereket az online térbe?
Mérés: célok, mérési megoldások és teljesítmény
- Vannak meghatározott céljaid a különböző felületeken? Például mennyien vásároljanak, vegyék fel a kapcsolatot, mennyi időt töltsenek el ott, stb?
- Milyen eszközöket használsz a saját kommunikációd mérésére, és milyet a konkurencia eredményinek követésére?
- Milyen mutatókat használsz a folyamatok és az eredmények mérésére?
- Használsz-e teszteket (pl. A/B teszteket) az optimalizáláshoz?
- Figyeled, hogy melyik kommunikációd milyen eredményeket ért el? Például hogyan reagáltak rá, jötte-e elég komment, like, megosztották-e?
- Visszavezeted az üzleti eredményeidet az egyes kommunikációs elemekhez? Pl. melyik hírlevél verzió hozott több megrendelést?
- Milyen gyakran készítesz jelentéseket, és vizsgálod az időszakos eredményeket? Ütemezve a céged folyamatai között, vagy véletlenszerűen csinálod? Mi történik ha nem egyeznek az eredmények a céljaiddal?
Elég gyakran készítünk weboldal vizsgálatot a cégeknek, és az utóbbi időben Facebook oldal (kommunikáció) auditra is egyre nagyobb az igény.
Azt tapasztaljuk, hogy sok cég, miután elkészült a weboldala, hátradől, és ha valamilyen szinten jók az eredmények, akkor nem is foglalkozik a kérdéssel, esetleg évekig, a webes kommunikációval kapcsolatos feladatok pedig egyre kisebb hangsúlyt kapnak.
Sok esetben a vizsgálatra már csak egyfajta tűzoltás keretében kerül elő, pedig ha rendszeresen odafigyelünk az ilyen belső vizsgálatokra, folyamatosan javíthatjuk az eredményeket.
Ti szoktatok azzal foglalkozni, hogy az online kommunikációtokat rendszeresen méritek, ellenőrzitek?
Milyen szempontokat szoktatok figyelni?