A Facebook kiadta a szokásos negyedéves tőzsdei jelentését, amit mindig izgalommal várunk, mert innen megtudhatunk pár információt és trendet a közösségi platformról.
A legfontosabb kérdés, hogy az idei év nagy botrányai hogyan hatottak a felhasználói számra. Egyes felmérések szerint az amerikai felhasználók tömegei vándoroltak el a Facebookról, de nézzük mit mondanak a platform saját számai!
Bár első ránézésre minden rendben, hiszen globálisan szépen növekszik a platform, már a 2,3 milliárdot közelíti a felhasználói szám. De az amerikai adatoknál maximum stagnálásról beszélhetünk, az európai felhasználóknál pedig egyértelmű a csökkenés.
Mindkét fontos régióban a 2018-as első negyedév volt a csúcs a napi és a havi felhasználói számokat tekintve. Azóta havi számokat tekintve Észak-Amerika épp, hogy csak stagnál, Európa lassan csökken. A napi adatokat tekintve is hasonlókat látunk, de itt az európai aktivitás csökkenése még látványosabb.
Ezek alapján jól látható, hogy az idei botrányok (és algoritmus változások) egyáltalán nem tettek jót a két legfontosabb piacon a közösségi platformnak. Kevesebben és ritkábban használják a rendszert, mint a csúcs idején.
Mi a teljes kép?
A Facebook, mint platform megingását némileg ellensúlyozza a cég teljes felhasználói száma.
Mark Zuckerber ugyanis elárulta, hogy a Facebook platformjait 2,6 milliárd ember használja havonta, naponta pedig 2 milliárd ember használja legalább egy alkalmazását. Ez a Facebook, a Messenger, az Instagram és a Whatsapp felhasználók összességét jelenti.
Ha a Facebook és az összes platform arányait nézzük, akkor két dolgot érdemes észrevenni:
1. Nagyon nagy az átfedés. A 2,6 milliárd összes felhasználó jelentős része (kb. 88%) ott van a Facebookon is. Egyes piacokon, pl. Magyarországon, az arány még nagyobb.
2. A többi platform felhasználói mintha aktívabbak lennének, hiszen a havi Facebook felhasználóknak „csak”kb. 65%-a használja napi szinten a rendszert, az összes felhasználóra vetítve az arány kb. 77%.
Nyilván a Messengert és a Whatsappot érdemesebb lehet többször elővenni.
Ettől függetlenül más adatokból az látszik, hogy a Facebookot viszont több időt visz el.
Merre tovább?
Mark Zuckerberg részletesebben beszélt arról is tegnap, milyen területekre fókuszálnak a jövőben. Ezek a következők:
- Üzenetküldés és sztorik
- Videók
- Biztonság
Az üzenetek és a sztorik azért érdekesek, mert a felhasználói igények eltolódnak egyrészt a privátabb beszélgetések irányába, másrészt biztonságban érzik magukat az emberek, ha tudják, hogy a megosztásaik nem lesznek örökké elérhetők.
Többek között ezért növekszik egyre jobban a Facebook üzenetküldő szolgáltatásainak a népszerűsége, és ezért várható, hogy előbb-utóbb a sztorik lesznek az elsődleges tartalomfogyasztási helyek a feedek helyett (!).
A videófogyasztásnál az az érdekes, hogy az emberek nagyon szeretik nézni (ami nem meglepő), de a Facebook még keresi a helyét, hol használható a legjobban. A Watch és az IG TV ezért érdekes, mert a jelek szerint a Facebook megpróbálja kivinni a videókat a hírfolyamokból, így megtartva az aktív, közösségi vonalat a jelenlegi felületeken, és leválasztva a passzív, videós tartalomfogyasztást az új felületekre.
A biztonság persze egyre fontosabb, hiszen nagyon nehéz éve volt a közösségi platformnak, ezért minden területen igyekeznek fejlődni, aminek persze olyan területek is látják a kárát, aminek nem feltétlenül kellene. Lásd néhány hirdetési célzás kiesése.
Érdekesen alakul tehát a kép, nyilván a trendekhez igazítani kell a saját gyakorlatunkat és a stratégiánkat is.