Az Instagram bevezette az új Teens Account rendszert, amely szorosabb felügyeletet és biztonsági beállításokat kínál a 16 év alatti felhasználók számára. Kötelező módon, vagyis minden 16 év alatti felhasználó fiókját átalakítja az új formátumba a platform.
A Tini fiókok automatikusan privát fiókok lesznek, de kapnak tartalomszűrést, segítséget az időbeosztáshoz és új szülői felügyeleti lehetőségeket is, de a reklámtípusok is korlátozás alá esnek.. Így a szülők számára lehetővé válik, hogy beállítsák a képernyőidő korlátozását, és felügyeljék a gyerekeik tevékenységeit.
A korlátozásokat ráadásul maguktól nem fogják tudni feloldani a Tini fiókok gazdái, ehhez azonosított szülői engedélyre van szükség.
Persze felmerül a kérdés, mit ér az egész, ha az életkorukat is bemondásra adják meg az emberek, így a 13 éves alsó korlátot is könnyen megugorták, nyilván nem lesz gond a 16 éves korlátot sem átverni. A Meta azt mondja, szigorúbban, új eszközökkel, például mesterséges intelligenciával fogják azonosítani, és besorolni a felhasználókat, ami megbízhatóbb lesz, mint az eddigi megoldások.
Az új rendszer jól hangzik, de gyerekvédelmi szervezetek szerint már régóta esedékesek voltak ezek a lépések. Az aktivisták szerint a Meta csak a szigorúbb szabályozásokat próbálja elkerülni ezzel a frissítéssel, a Meta bejelentése ugyanis pont egy nappal azelőtt történt, hogy el kezdjék tárgyalni a Kids Online Safety Act törvényjavaslatot, amely, ha elfogadják, az egyik legjelentősebb szövetségi jogszabály lesz az elmúlt évtizedekben.
Ezt megelőzően ráadásul 41 állam és Washington D.C. pert indított a Meta ellen, azzal vádolva a vállalatot, hogy olyan addiktív funkciókkal látják el az Instagramot és Facebookot, de oktatási körzetek és családok is hasonló pereket indítottak, azzal érvelve, hogy a szolgáltatások negatív hatással vannak a fiatalokra. Több állam emellett a képernyőidő csökkentésére törekszik, például az iskolai órák alatt történő telefonhasználat korlátozásával, vagy mentális egészséggel kapcsolatos figyelmeztetések megjelenítésével a fiatal felhasználók számára.
A Meta és más közösségi médiavállalatok hosszú ideje küzdenek azért, hogy a szülői felügyeleti eszközeik elérjenek a felhasználókhoz. A Meta saját kutatásai szerint a szülők gyakran nem rendelkeznek elég technikai tudással vagy idővel ahhoz, hogy megfelelően felügyeljék gyerekeik online tevékenységét. Emiatt a vállalat kritikusai azt állítják, hogy a cég gyenge alapértelmezett beállításokat biztosít a fiataloknak, miközben a szülőkre hárítja a felelősséget gyermekeik védelméért.
A Meta belső kutatásaiból kiderült, hogy 2022 végére az Instagramon regisztrált tinédzserek kevesebb mint 10%-a aktiválta a szülői felügyeleti funkciókat. Ennek ellenére a vállalat többször elutasította, hogy pontos statisztikákat közöljön arról, hány fiatalt felügyelnek ténylegesen a szüleik a platformon.
Azt gondolom, minden ilyen lépés jó, de nem elég, ha a közösségi platformokat kényszerítjük ilyen korlátozásokra. A tanároknak és a szülőknek is aktívan kellene foglalkozni a témával, hogy valódi eredményeket érjünk el.