Közeleg a kampány, de még nem indultak be a hirdetések. A március 15-ei héten „csak” 55 millió forintot költöttek el a különböző politikai oldalak a Meta hirdetési rendszerében.
Mivel a politikai hirdetési költések nagyban tudják befolyásolni azt, hogy hogyan alakulnak mindenki számára a hirdetési árak, folyamatosan követjük a trendeket.
Ebből az látszik, hogy a március 15-ei héten ismét kilőttek a politikai hirdetések: míg az előző hetekben 32-35 millió forint volt a heti költés, most 55 millió fölött járt.
Gondolhatnánk, hogy mostantól beindul a gépezet, és nem lesz megállás a csillagos égig. Azonban a március 15-ei számokat elemezve még várható egy kis visszaesés a 40 millió alatti tartományban. A valódi politikai hirdetési költések szárnyalása valószínűleg inkább március végén, április elején indul be, közeledve a hivatalos választási kampány kezdetéhez (ami április 20).
Hol lesz a vége?
Két évvel ezelőtt a Meta hirdetési rendszerében (gyakorlatilag Facebookon és Instagramon) 827 millió forintot költöttek el a választás hetében. Bár bízom benne, hogy idén nem lesz ilyen nagy a költés, de háttérbeszélgetések alapján ennél akár most többet is költhetnek a politikai oldalak.
Csak, hogy kontextusba helyezzük: a heti politikai költést a Meta rendszerében 1,1 milliárd forintra becsüljük. Vagyis most 5-6%-át uralják politikai költések a hirdetéseknek, amikor majd 300 millió forintot fognak költeni, akkor meg 25-27%-ot. Ez pedig drasztikusan megnövelheti a piaci szereplők hirdetési árait is.
Mit jelent ez a marketingeseknek?
Még van pár hetünk felkészülni arra, hogy megerősítsük az email adatbázisainkat és egyéb közvetlen kapcsolati lehetőségeket (mint pl. körüzenet csatornák, chatbotok, stb.) hirdetésekkel. Ha ezt megtesszük, nem fog gondot jelenteni az, amikor majd heti szinten 200-300 milliót költenek a különböző politikai szereplők.
Ebben segít a Lista építés biztonságosan képzés a Liftup Social Media Hubban, amelyikben lépésről-lépésre végignézzük a marketing szempontoktól az adatvédelmi megoldásokig azokat a feladatokat, amikkel valódi, erős, közösségi felületektől és hirdetésektől független kapcsolatot tudsz kialakítani a célcsoportoddal. Ráadásul a Hubban vannak más képzések, előadások és esettanulmányok is, amik segítenek, például az A+ Messenger marketing képzés, ami a chatbotok és a körüzenet csatornák felépítésében segít.
Fontos a közösségi marketing, kihagyhatatlan, de szükséged van mellette független kapcsolatokra is, főleg olyan időszakban, ami most következik. Mindenestre akár a közösségi marketingben, akár az adatbázis építésben van szükséged fejlesztésre, csatalakozz a Liftup Social Media Hubhoz!