Az Apple virtuális valóság eszközére régóta vár a piac. Egyre gyakrabban jelentek meg róla pletykák, de csak akkor lehettünk biztosak benne, hogy érkezik, amikor múlt héten a Meta (korábban ugye Facebook) meglepő hirtelenséggel kiadott pár videót az ősszel megjelenő Meta Quest 3-ról és még azt is elárulta, hogy az ára 500 dollár lesz. Ez talán jól mutatja, hogy a Meta csapata – élén Zuckerberggel – mennyire fél attól, hogy vajon mi lesz az Apple első lépése a területen.
Hiszen a Meta a jövőjét, és a egész márkáját tette fel az új számítástechnikai irányra, a viselhető virtuális és kiterjesztett valóság eszközökre, valamint a segítségükkel elérhető metaverzumra. Joggal tartanak tőle a Metánál, hogy mit főz az Apple, amelyik többször megtette már azt, hogy késve lépett be egy piacra, mégis teljesen átformálta azt. Erre rendszeresen emlékeztetnek is minket, sorolva az iPodot, az iPhone-t, a tableteket és az okosórák piacát.
Vajon képes lesz az Apple a Vision Pro-val, a saját virtuális és kiterjesztett valóság hardverével átformálni az iparágat, és átvenni a vezetést a piacon? Az, hogy nem beszéltek a metaverzumról, jelenti-e azt, hogy hivatalosan is halott ez az ötlet? Nézzük ezeket meg sorban, kezdve azzal, milyen piaci környezetbe érkezik az Apple új eszköze! (Olvass tovább, vagy hallgasd meg podcastben: Apple podcast |.Spotify | YouTube Podcast | Google Podcast)
A VR eszköz piac nagysága
Nem véletlenül kezdtem a Meta félelmével, ugyanis kevesen vannak tisztában azzal, hogy a virtuális valóság eszközök piacán a Meta a vezető. A piac egyébként nem olyan nagy. 2022-ben, egyes becslések szerint nagyjából 10 millió eszközt adtak el a különböző gyártók. Megint becslések szerint: a Meta részesedés 70-80% körül volt, vagyis a Meta valahol 7 millió körüli ilyen eszközt adott el tavaly, összesen pedig nagyjából 20 milliót eddig.
A Metának két fő kategóriája van, az egyik a Meta Quest 2, aminek az ára most 400 dollártól indul, és aminek a hármas verziója érkezik ősszel 500 dollár körüli árcédulával. A másik pedig a Meta Quest pro, amelyik 1500 dollár körüli áron érhető el tavaly óta. Értelemszerűen az eladások túlnyomó többségét a Meta Quest 2 adja, becslések szerint 98%-ot, ami persze egyáltalán nem meglepő.
A Metának alapvetően több célja van a Quest termékvonallal. Az egyik nyilván az, hogy ha már lemaradt az okostelefon forradalomról, jó lenne, ha a következő nagy hardveres platformban meghatározó szerepet játszana.
Egyrészt azért, mert ez nyilván bevételt tud közvetlenül is jelenteni. Másrészt pedig azért, mert érzik a cégnél azt, hogy mekkora korlátozást jelent nekik az, hogy más gyártók hardverkörnyezetet határozza meg többek között az adatgyűjtési lehetőségeiket, így más cégek tudják drasztikusan korlátozni a bevételeiket. Lásd pont az Apple-t, amelyik az iOS eszközökön bevezette az adatgyűjtési korlátozásokat, aminek hatására a következő évben 10 milliárd dollárt esett a Meta bevétele. Erről is szól a Meta Quest termékvonal no meg persze a Metaverzumról, amelyik – Zuckerberg szándéka szerint – a következő kapcsolattartási megoldás lehet a Facebook és az Instagram után.
Apple Vision Pro
Ebbe a környezetbe érkezett az Apple új eszköze, a Vision Pro, amelyik hardveresen messze felülmúlja a Meta Quest Prot. Pontosabban felül fogja múlni, miután megjelenik, ha addig nem frissít a Meta.
A jelenlegi állás szerint az Apple Vision Pro-ban több kamera, több érzékelő, jobb kijelző van, ráadásul egy nagyon izgalmas külső kijelzőt is kapott, amelyikkel látszik az eszközhasználó szeme a külső megfigyelő számára.
A funkcióit tekintve azonban elsőre nem sok különbség van. Szinte szóról szóra ugyanazokat a megoldásokat láttuk az Apple bejelentésében, mint a Metáéban: mozi élmény, kiterjesztett valóság játékok, fitnesz, mindfulness alkalmazások, kiterjesztett virtuális munkakörnyezet hardveres eszköz csatlakozással.
Persze az Apple-nek van jópár előnye, hiszen saját számítógéphez, saját fülhallgatóhoz tud csatlakozni majd a Vision Pro, az iPhone-on és iPad-en elérhető appok mindegyike futni fog a megjelenés napján.
Míg a Meta hardver tekintetében is külső partnerekre van utalva, és a Quest-en futó appok mennyisége messze nem éri el az Apple store-ban található tömeget, de szépen dinamikusan növekszik.
…de hol a metaverzum?
Az Apple bemutatója egy dologról nem szólt, ez pedig a metaverzum. Az Apple – legalábbis publikusan (vagy csak még?) – nem fejleszt olyan saját virtuális valóság környezetet, amelyikben kapcsolódni tudnak az emberek egymáshoz.
Megadja a lehetőséget másoknak, hogy ezt megtegyék, hiszen a Vision Pro-ban megvan minden, ami a jelenleg népszerű metaverzum platformok, illetve metaverbzumra átkeresztelt virtuális környezetek számára szükséges.
Nyilván fog rajta futni Roblox, Minecraft, sőt valószínűleg még a Meta Horison World-je is, ahogy azok a kollaboratív környezetek is, ahol a munka lesz könnyebb. De egyelőre nem jelentették be a Facetime-ra épülő saját virtuális világot. Nyilván ez nincs kizárva, de ne felejtsük el, az Apple-nek nem sok jó tapasztalata van a közösségi platformok építése terén. Térjünk vissza kicsit az összehasonlításra! A két eszköz árában is van egy jelentős különbség.
…1.2 millió forint
Már a Meta Quest Pro 1500 dollárja után is mély levegőket kellett venni a piacnak tavaly ősszel, az Apple Vision Pro 3500 dollárja még inkább beszűkíti a potenciális vásárlók körét.
Érdekes módon a két cég ugyanazzal a stratégiával indokolta az árazást: ezek az eszközök hordható, teljesértékű számítógépek (legalábbis a Meta és az Apple érvei szerint), amelyikkel a valódi térben akár 4-5 100 colos monitornak megfelelő élményben dolgozhatunk, vagy nézhetünk például filmeket mozivászon nagyságban.
Ha így van, akkor pedig az árukat hasonlítsuk ehhez, vagyis adjuk össze egy csúcskategóriás PC vagy Mac árát 3-4 4K-s monitor árával, ahhoz képest máris elhanyagolhatónak tűnk az az 1500 vagy 3500 dollár. Az Apple konkrétan egy 5000 dolláros összehasonlító címkét dobott be.
Ha ez még igaz is, és tényleg képes kiváltani ez az új eszközkategória a sok monitoros számítógépeket, akkor is hiányzik még egy dolog: mi lesz az az alkalmazás, az a szoftver, az a felhasználói probléma, amiért milliók fognak rohanni ilyen kütyüket venni a meglevő eszközeik mellé?
Azt ugyanis kevésbé hiszem, hogy sokan lesznek, akik a következő 1500-2000 dolláros Apple laptopjuk helyett majd inkább egy 3500 dolláros VR headsetet választanak. Ezek még sokáig csak kiegészítő eszközök lesznek, vagyis kevesen fognak ilyet venni pluszban. És nem csak a Pro kategória meglehetősen költséges verzió választják kevesen. Ezen felül külön kihívása VR eszközöknek a rendszeres használat.
A Metától kiszivárgott információk szerint a tulajdonosoknak mindössze 10%-a használja rendszeresen a headsetet. A többi megveszi, az elején próbálgatja, aztán szépen félrerakja porosodni. Valóban nem egy számítógép helyettesítő eszközöl beszélünk. Legalábbis még.
Mi kell ahhoz, hogy többen és többet használják a VR eszközöket?
Nem látni azt, mi az az igazán vonzó felhasználási terület, amiért egy átlagos ember hetente akár többször is elővenne egy VR headsetet. Ebben pedig az Apple Vision Pro sem tud többet.
Persze, tök izgalmas lenne kiváló minőségben nézni és használni, a levegőben lebegő alkalmazásainkat!
De legyünk őszinték! Nézzük meg, melyik alkalmazások vezetik a felhasználók időtöltési listáját! Csupa közösségi média alkalmazás. Ez akkor csak azt jelentené, hogy nem a telefonunkon görgetnénk a TikTokot, a Facebookot, a YouTube-ot vagy az Instagramot, hanem egy szemüvegen? Ezért tényleg felvennénk egy külön szemüveget?
Ráadásul újabb problémákhoz vezetne, hiszen hiába lesz az Apple Vision Pro külső kijelzőjére kivetítve a szemünk, ez az eszköz akkor is jobban ki fog zárni a környezetből, mintha csak a telefonunkon csetelnénk, vagy a laptopunkon szerkesztenénk a word dokumentumokat.
Jó jel a VR piacnak
Nagyon sok tehát a kérdőjel, de az, hogy az Apple beszállta buliba mégis csak jó jel. A fejlesztőknek eddig nem sikerült megtalálni azt, hogy miért használjuk rendszeresen a headseteket. Talán az Apple segítségével ez gyorsabban fog menni.
Persze mondhatjuk, hogy az 3500 dolláros árcédula sokakat el fog rettenteni, biztos nem ez a termékkategória lesz az, amelyik miatt rövid távon ki fog lőni az Apple bevétele. De ne felejtsük el, hasonló egyszer már lejátszódott!
2007-ben az iPhone ugyanolyan túlárazott eszköz volt a kor telefonjaihoz képest. Minden konkurens kinevette, a többi pedig történelem. Ennek alapján az Apple Vision Pro akár sikeres is lehet. No nem az első verzió 2024-ben, abból maximum párszázezer darabot fognak eladni. De a második, harmadik, negyedik majd 2027-28 tájékán már lehet olyan, amelyikből millió számra vásárolnak a felhasználók, és ami már lehet, hogy 1000 dollár alatti áron is elérhető lesz. Akkor, az új alkalmazásokkal, az Apple Vision eszközökre épülő alkalmazás bolttal már szép eredményeket érhet el ez az eszközkategória.
Viszont arra nem számítok, hogy ez annyira át fogja alakítani a piacot, ahogy ezt tette az iPhone a telefonokkal 2010 környékén. A jelenlegi versenyzők, élen a Meta Quest Proval ugyanis nagyjából tudják ugyanezt, ráadásul már piacon vannak. A több kamera, több szenzor, jobb képminőség 60%-kal drágább áron nem egy gamechanger.
Hiszen funkcionalitásban, kezelésben nagyjából ugyanazt tudja a Meta Quest Pro tavaly szeptember óta, amit az Apple vision Pro fog tudni jövő tavasszal.
Ráadásul gondoljunk bele! Mi volt az, amivel elérték az okostelefonok, hogy folyamatosan használjuk őket?
Mi volt az, amivel kialakult az a függőség, amiért az életünk nélkülözhetetlen részei lettek? A közösségi mégis platformok és a csevegő alkalmazások.
Ha ezek nem lennének, nagyságrendekkel kevesebb időt töltenénk el telefonon, és talán lassabban pörögne a piac is. De mi lesz az, ami a VR eszközök piacát felpörgetni? Talán pont a metaverzum? Még nem tudjuk.
Zuckerberg megnyugodhat
Összességébe szerintem Zuckerberg megnyugodhat. Nem fognak tömegek sorbaállni az Apple boltok előtt szeptembertől. Gondolom a következő évben sem fog kevesebb Quest eszközt eladni a Meta.
Ráadásul az, hogy az Apple is beszállt a játékba, sokak számára megerősíti a termékkategória létjogosultságát, több embernek ráirányítja a figyelmét ezekre az eszközökre, így pedig akár a metaverzum koncepciója is kaphat egy lökést. Mert legyünk őszinték! A jövő egyik útja ez: kiterjesztett valóság élményt nyújtó kütyükkel fogunk együtt élni 10-20 éven belül.
Először ezek bumfordi headsetek lesznek, mint az Apple Vision Pro vagy a Meta Quest Pro, aztán hasonló megoldások bekerülnek vékonyabb szemüvegkeretekbe és kontaktlencsébe, végül pedig fejünkbe épített chipekbe.
Ezeken keresztül fogunk csatlakozni egymáshoz, ezekkel fogjuk színesebbé tenni a hétköznapokat a buszon ülve, az utcán sétálgatva, ezekkel fogunk hatékonyabban dolgozni. Ezeken fognak futni azok a virtuális világok, amiket generatív mesterséges intelligencia fog körénk építeni.
Ezek az eszközök lesznek a belépőpontjai annak a bizonyos metaverzumnak, akár metaverzumnak fogjuk hívni, akár nem. Szerintem az Apple új eszközével ez az irány most kapott egy lökést.