Mintha egy spagettiwestern lenne, pedig „csak” arról van szó, mi alapján látják a felhasználók a tartalmaidat a az Instagram különböző felületein. Az Instagram algoritmusairól írtam már korábban is, de most Adam Mosseri az Instagram vezetője egy blogbejegyzésben és egy videóban részletesen elmagyarázta, melyik Instagram felületen mi alapján jelennek meg az egyes tartalmak, plusz beszélt magáról a shadowbanning jelenségről is. A cikk részletes és hosszú, ezért nem megyünk bele mindenbe mélyen, de a lényeget megnézzük (ha pedig inkább hallgatnád, íme a Podcast csatornáink: Spotify | Google Podcast | Apple Podcast | YouTube Podcast)
Az Instagram 4 algoritmusa
Mosseri kiemelte, hogy az Instagramon nem egy algoritmus van, hanem minden felületen eltérő folyamatok mentén áll össze az a tartalom kínálat, amit az egyes felhasználók látnak.
Az egyes algoritmusok pedig attól függenek, hogy melyik felületnek mi a célja, melyiket mire használják a felhasználók.
Ahelyett, hogy részletesen kielemezném az összeset, készítettem egy összefoglaló táblázatoz, amit itt találsz:
Amit a táblázatban látsz:
1. mi a célja az egyes felületeknek: jól látható, hogy eléggé eltérő célokra használják a felhasználók és persze ezért másra is vannak optimalizálva
2. Mi található az egyes felületeken. Ebben is van markáns különbség.
3. Szignálok: azok a jelek, amiket figyelnek az algoritmusok, nagyjából abban a fontossági sorrendben, ami az adott felületen számít. Ebben is sok hasonlóság látszik, de az adott felület céljaihoz igazítva.
Ezek alapján jól látható, hogy a Feed és a Story inkább a követésre alapul, ha úgy tetszik még a Facebookos, social graph örökséget hordozza elsőssorban, míg a Reels és az Explore célja az új dolgok és az új élmények felfedezésének biztosítása.
Persze kevés az esély, hogy annyi és olyan tartalmat készítsünk, amit 4 felületre külön tudunk optimalizálni. De ennek segítségével jobban érthetjük, mi alapján működnek a különböző felületek, és melyiken milyen tartalmak működhetnek jobban.
A shadowbanning
Mosseri elmondása alapján ezt a témát sokszor a szemükre vetik, pedig ők aztán nem csinálnak ilyet, másrészt pedig nem is nagyon egyértelmű mi van ez mögött.
A shadowbannig alatt általában azt szoktuk érteni, amikor egy platform jelzés nélkül, csöndben hátrébb sorol bizonyos tartalmakat, amik így kevesebb emberhez jutnak el. A politikai oldalak és a szélsőséges ideológiák akkor szokták ezt emlegetni, amikor a szabályzatba ütköző tartalmaikat sorolják háttérben, az üzleti profilok pedig azt gondolják, hogy azért van shadowbanning, hogy többet kelljen költeni hirdetésekre.
Mosseri – egyébként teljesen logikusan – úgy érvel, hogy az Instagramnak elemi érdeke, hogy összekösse a mi témáinkra érzékeny csoportokat velünk, és megmutassa nekik a tartalmainkat. Hiszen így fognak elég időt eltölteni a platformon az emberek. Persze elismeri, ha valaki a szabályzatokat sérti, az kevesebb elérést kap, de ez más kérdés. Az Instagram azért készítette el a Fiók állapot menüpontot (a Beállításokban van), hogy lássuk, ha valami szabályzatba ütköző tartalmiunk van, és ezért korlátozzák az elérésünket. Ha ilyet tapasztalunk, akkor tudunk tenni ellene, illetve ha úgy gondoljuk, hibázott az algoritmus, ezen a felületen fellebbezhetünk is.
Amiről nem beszél, vagy legalábbis csak a sorok között találjuk: egyre nehezebb olyan tartalmat készíteni -egyébként minden platformon -, ami eljut elég emberhez, hiszen egyre több a tartalomgyártó, egyre több a tartalom, ez pedig megnehezíti a dolgunkat. Sok cég egyszerűen már csak a kétségbeesése miatt kezd valamilyen shadowbanningra gyanakodni, amikor azt találja, milyen kevés elérése van.
Pedig lehet, hogy egyszerűen az az oka, hogy már(!) nem készít elég jó tartalmakat. Főleg mert nem csak a megnövekedett tartalommennyiséggel kell megküzdenünk, hanem az átalakuló algoritmusokkal is. Vagyis azzal, amiről korábban írtam: a sok ajánló a követőink figyelmét veheti el a mi tartalmainktól. Ez pedig még nagyobb kihívást jelent, így pedig – shadowbanning – nélkül is a hirdetésekhez fordulnak a cégek.
Mi a megoldás, ha növelni szeretnénk az Instagram közösségünket és elérésönket?
Amit Mosseri javasol alapvetően egy jó recept:
- Kísérletezzünk, és próbálkozzunk különböző tartalmakkal és formátumokkal, hiszen minden célcsoport más
- Tanulmányozzuk az elemzéseket
- Működjünk együtt más tartalomgyártókkal
- Figyeljük a fiók állapotunkat a fent említett módszerrel
- Készítsünk eredeti tartalmat, ami a célcsoportunknak szól
Ezek olyanok egyébként, amiket bármilyen közösségi platformnál alkalmazni lehet. Sok sikert hozzá!