[Hallgasd meg podcastben: Spotify | Apple podcast ]
A flash technológiával készült weboldalak hőskorszakában készült egy videóklipp „Internet killed the Video Star” címmel, ami persze a „Video killed the Radio Star” című The Buggles szám paródiája volt. Mindkettő klip jól mutatja be, milyen korszakváltások vannak körülöttünk, ahogy azt is, milyen gyakran – egyre gyakrabban – követik ezek egymást. Ráadásul nagyon szeretjük azt a tematikát, hogy valami új friss Dávid legyőzi a begyöpösödött régit Góliátot. Gondoljuk bele mennyi minden killerről (pl, iPhone killer Andorid) beszéltünk az elmúlt időszakban. A média szereti az ilyen hangzatos címeket.
Most megint egy ilyen korszakváltáshoz érkeztünk?
Több cikket is olvastam arról, hogy a Mesterséges Intelligencia (és a ChatGPT, amivel sokan azt azonosítják, nyilván tévesen), megölte a még meg sem született metaverzumot. Sőt, szinte már az a koncepció is felmerült, hogy maga Mark Zuckerberg ölte meg a metaverzumot azzal, hogy pár hete bejelentette milyen hatalmas erőforrásokat fognak a mesterséges intelligencia fejlesztésére fordítani a következő időszakban. A Meta is rákapcsol a generatív mesterséges intelligencia fejlesztésre, több fejlesztőt csatornáznak be az ilyen csapatokhoz. Ezzel párhuzamosan pedig a metaverzum, mint fogalom, mintha már csak a cég nevében maradna meg. Már olyan mémek is elkezdtek terjedni, hogy a Meta nevet vált, és a Facebook Meta átmenet után most a Meta MetAI korszakváltás következik.
Ezt a témát érdemes több oldalról megközelíteni.
Egyrészt a Meta már a Facebook korszakban is élenjárt a virtuális valóság fejlesztése mellett sok más technológiában is, hiszen demóztak ők agy-gép interfész irányába mutató kísérleteket, a gépi látással (kép, illetve videó mesterséges feldolgozás és értelmezés) foglalkozó rendszereket, ahogy szöveg értelmező mesterséges intelligenciát is. Sőt még 2015-ben egy publikus béta tesztjét is elindítottak, amiben M-et a virtuális mesterséges intelligencia asszisztenst lehetett kipróbálni.
Sok ilyen projektjük eltűnt az idő folyamán, sok pedig becsatornázódott egy-egy másikban, de szerintem van olyan is, amiről egyszerűen azért nem beszéltek egy idő után, mert rosszat tett volna a cégnek, például a Cambridge Analytica botrány után, ha olyan technológiákat mutatnak be, ami arról szól, hogyan tudnak még több adatot gyűjteni és felhasználni.
Ezek mellett a 6-8 éve tartó, folyamatos reputációs problémák amúgy is kapcsolódnak az alap témához, főleg így, hogy társult hozzá egy válság is, ami persze alkalmazottak elbocsátásában és profil tisztításban csúcsosodott ki az utóbbi időben. Vajon áldozatává vált ennek a metaverzum?
Valószínűleg nem, de mivel elég sok pénzt vitt el a Meta Reality Labs, a cég metaverzummal, kiterjesztett valósággal és virtuális valósággal foglalkozó lába, egy kicsit valószínűleg visszafogták, és azzal igyekeznek megőrizni a dinamizmust, hogy a mostanában divatos generatív mesterséges intelligenciáról is kommunikálnak.
A generatív mesterséges intelligencia azt jelenti, hogy valamilyen módon elmeséljük a szoftvernek, hogy mit szeretnénk, ő pedig azt megteremti, legenerálja. Ez lehet egy kérdés alapján egy szöveg, vagy akár egy kép alapján egy szöveg, de lehet egy szöveges leírás alapján egy kép vagy egy videó is.
Vegyük észre: ezek nem újdonságok a Meta számára. A Facebookon évek óta használnak olyan megoldásokat, amikkel egyre pontosabban írják le, mi egy kép tartalma. Ez hasznos a látássérülteknek is, de a tiltott tartalmak felderítésénél is. Ezen felül használják a mesterséges intelligenciát a kiterjesztett valóság platformon környezet felismerésre is, de láttunk már olyan metaverzumos bemutatót is, ahol egy beszélgetés során jöttek létre a metaverzum virtuális elemei és tárgyai is.
Talán ki lehet jelenteni, hogy a metaverzum nem fog tudni létezni mesterséges intelligencia nélkül, hiszen ha egyszer valóra válik egy gyakorlatban használható, élményt nyújtó metaverzum, ami részletesen kidolgozott, összekapcsolt világok hálózata, akkor az elképzelhetetlen anélkül, hogy annak bizonyos elemei, funkciói mesterséges intelligencia megoldások nélkül valósuljanak meg.
A kérdés másik oldala mag a metaverzum.
Sokan ezt a Metával kapcsolják össze, pedig számtalan kisebb-nagyobb cég fejleszt hasonló virtuális megoldásokat, és aminek talán a leghangosabb szereplője talán a Meta, de egyáltalán nem a legnagyobb szereplője, legalábbis felhasználói számot tekintve.
A Roblox a leggyakoribb példa, de ide sorolják sokan a Minecrafotot is már, ahogy tulajdonképpen egy idő óta minden olyan megoldást, ahol egy virtuális térben virtuális avatarokkal tudnak mászkálni a felhasználók.
A metaverzum azt gondolom ennél több, de ha csak ennél a definíciónál is maradunk akkor sem lehet eltemetni a technológiát, maximum kicsit háttérbe szorul az újdonságokat folyamatosan kergető technológia világában.
De meggyőződésem, hogy se a ChatGPT, se a Midjourney, se semelyik mesterséges intelligencia nem ölte meg a metaverzumot. A virtuális világban összekapcsolódó emberiség mindenképpen a jövő. Ennek egyik eleme már velünk van, ez a közösségi média, előbb-utóbb pedig megvalósul majd az is, hogy VR headseteket, ruhákat használva valóban bele fogunk merülni a virtuális élménybe, hogy egyszerűbben dolgozzunk vagy azért, hogy könnyebben tartsuk a kapcsolatot a barátainkkal, szeretteinkkel.
De úgy tűnik, nem csak a hírlapokon van hely egyetlen címsornak, hanem az internetes portálokon és a fejünkben is csak egy technológia fér el egyszerre, ezért most a mesterséges intelligencia viszi a prímet, de aztán megszokjuk ezt is, ahogy szépen, lassan része lesz a mindennapi életünknek, az aktuális hype-ot pedig átveszi valami más egy ideig. Ki tudja, talán ismét a metaverzum, de persze az már csak a mesterséges intelligenciával felturbózott metaverzum 2.0 lehet majd.