Bár többen vannak a bizonytalanok, még mindig megéri a magyar cégeknek jelen lenni a Facebookon

Milyen közösségi platformokat használnak a magyar cégek? Milyen problémáik vannak a közösségi marketinggel? Mennyire tér el a marketinges cégek és az egyéb vállalkozások közösségi mégis használata?
És főleg: megéri még nekik Facebookozni a nehézségek ellenére?

Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ a 2021 novemberében futtatott nem reprezentatív kutatásunkban, amire 260-an válaszoltak a kérdéseinkre.

Szeretnéd megismerni a különbséget a marketingesek és a nem marketing fókuszú vállalkozók között?
Csatlakozz a Liftup Social Media Hub-hoz a részletes elemzésért! >>>

Célok és tervek 2022-re

Miért van jelen egy cég a közösségi médiában? Nyilván valamilyen üzleti érdekből, hiszen a közösségi marketing időt rabló tevékenység is lehet. Nézzük, mik az általános céljaik a vállalkozásoknak!

A legfontosabb: az új ügyfelek szerzése.
Érthető módon a válaszadók 61,6%-a ezt adta meg a legfontosabb oknak, amiért jelen van a közösségi médiában.

A második helyre a márkaépítés, a harmadik helyre pedig a közvetlen értékesítés került.
Érdekes módon, a sorrend kicsit más volt a marketinges cégeknél, és azoknál, ahol nem a marketing a fő terület.

A márkaépítés a marketinges cégeknél került az első helyre, míg az új ügyfelek szerzése a nem marketinges vállalkozások fő célja.

5 év alatt nagyot változott a világ, hiszen 2016-hoz képest az új ügyfelek szerzése 9%-kal csökkent, a közvetlen értékesítés viszont nagyjából 10%-ot az adatbázis építés pedig 6%-ot emelkedett.

A válaszadók 2022-es tervei elég változatosak.

A legtöbben még több platformon szeretnének jelen lenni (bár néhányan már a platformok számát csökkentenék inkább), a második helyre a saját adatbázis építése került a harmadik helyen pedig az értékesítés további növelése szerepel.

Fontos észrevenni egy trendet: a saját adatbázis építése mellett a nagy platformoktól való függetlenedés is egyre több cégnél jelenik meg.

A közösségi médiában felmerülő problémákat nyilván sokan szeretnék úgy megoldani, hogy a saját felületeiket erősítik. Ez egy nagyon jó irány, mélyen egyet tudunk vele érteni. Érdekes módon, a nem marketinges cégeknél a nagy platformoktól való függetlenedés mellett a hirdetési költségek csökkentése is komolyabb igény, mint a marketinges cégeknél.

Milyen üzleti Facebook megoldásokat használnak a magyar cégek?

A közösségi marketing legfontosabb terepe a válaszadó cégek többségének még mindig a Facebook. A Facebook változatos eszközöket kínál az üzleti célt megvalósítására. Ezek közül a Facebook oldal az, amit a legtöbben és a legnagyobb intenzitással használnak, a második helyre pedig a hirdetések kerültek.

A jelek szerint a marketinges cégek magabiztosabbak a videó használatban, hiszen az élő videókat és az előre feltöltött videókat is gyakrabban használják a platformon.

A Facebookon túl…

Bár a Facebook a legnagyobb, ez nem kérdés, de egyre fontosabb a többi platform is.

A válaszadók kedvence az Instagram volt, amit a YouTube és a LinkedIn követ szorosan, de a Pinterest mellett a TikTok is egyre több cég számára fontos üzleti kommunikációs felület.

2016-hoz képest nagyot nőtt a YouTube használat, amit akkor a válaszadók 57,2%-a használt valamilyen rendszerességgel, 2021 végén ez az arány 65,8% volt. De ennél is nagyobbat ugrott az Instagram, amelyiken akkor 37,5% kommunikált, most pedig 83,5%. A LinkedIn használat is szépen emelkedett, hiszen a 2016-os 19,7%-kal szemben 2021-ben 52,3% mondta azt, hogy legalább havonta használja céges célokra.

A magyar cégek problémái a közösségi marketinggel 

A válaszadók sok különböző problémát írtak le, ami a közösségi marketinggel kapcsolatban felmerült.

A legtöbben a tartalomgyártás nehézségeit, az organikus elérések csökkenését és a hirdetéseket emelték ki, de a folyamatos naprakészség és a marketing által igényelt rengeteg idő is gyakran megjelent a válaszok között.

Amit pedig utálunk a Facebookban…

A nem szeretem lista első helyen továbbra is az organikus elérések hiánya van. Nem bocsátjuk meg a Facebooknak, hogy a nehezen összegyűjtött rajongói bázisnak csak egy részét tudjuk ingyen elérni. Az algoritmus tehát sokaknak nem kedvenc, de ez azt is jelenti, hogy egyre nehezebben találják meg a cégek azokat a kommunikációs formákat, amik segítenek az ingyenes terjesztésben.

Látszik, hogy a közösségi marketing, mint tevékenység kilépett az egyszerű, másodlagos feladatok közül, és egyre többen belátják, hogy a profi, üzleti jelenléthez tudásra, energiára és időre is szükség van.

Ezzel a marketinges válaszadóknak kevesebb problémája volt nekik az organikus elérés (pontosabban a hiánya) csak a harmadik helyre került.

Bár az összes válaszadónál a Facebook újdonság ereje még nem kopott meg annyira, a marketinges cégeknek ez már bekövetkezett. Nem csoda: ők azok, akik naponta használják ugyanazokat a felületeket, így már egyre unalmasabb, lassan már az Excel izgalmával ér csak fel.

A marketinges cégek nagyobb problémának érzik azt is, hogy a hirdetésekre is egyre többet kell költeni.

Az időráfordítás igénye és a funkciók érthetősége viszont a nem marketinges fókuszú válaszadók számára volt probléma. Ez az érem másik oldala: ők kevesebbet foglalkoznak a platform technikai részével, így érthető módon nagyobb az újdonság ereje, de nehezebben boldogulnak vele.

2016-ban is az organikus eléréssel kapcsolatos probléma volt az első helyen, hasonló, 52,4%-os aránnyal, az egyre nagyobb hirdetési igény azonban csak a válaszadók 25%-ának volt probléma és keveseb embernek is volt unalmas a platform, hiszen csak 18,8% jelölte be, hogy kezd veszíteni a varázsából.

Vajon lelkiismeretfurdalást okoz a Facebook üzleti használata?

A kutatásban rákérdeztünk, mit gondolnak az adatvédelmi hiányosságokról és a platformot övező botrányokról. Az előbbi viszonylag kevés válaszadónál volt fontos, leheletnyien nagyobb problémának érezték a marketingesek, de ez alapvetően a hibahatáron belül volt.

A platformot övező botrányokat viszont sokan bejelölték, a marketingesek ráadásul nagyobb jóval arányban tartják ezt problémának. Az esetükben az 5. helyre került ez a téma. Felmerül a kérdés, hogy azok, akik a közösségi platformokon töltik a munkanapjukat, lehet, hogy éreznek némi lelkiismeretfurdalást?

Hiszen sokaknak nehéz lehet egy olyan platformot használni, amelyiket ennyi különböző botrány övez, és lehet, hogy többen azt érzik, hogy a munkájukkal hozzájárulnak a közösségi média káros hatásaihoz. Ilyen mélységben nem vizsgáltuk a kérdést, de háttérbeszélgetések során elhangzottakból lehet erre következtetni.

Szeretnéd megismerni a különbséget a marketingesek és a nem marketing fókuszú vállalkozók között?
Csatlakozz a Liftup Social Media Hub-hoz a részletes elemzésért! >>>

A nagy kérdés: megéri Facebookozni?

Csökkenő elérések, emelkedő hirdetési költségek, problémák, botrányok… ilyen körülmények között vajon megéri még Facebookozni?

A válaszadók szerint úgy tűnik, igen. 47,6% mondta azt, hogy igen, egyértelműen megéri, további 37,8% jelölte be, hogy inkább megéri.
A csalódottak tábora ehhez képest bőven 10% alatt van, hiszen 8,5% mondta azt, hogy nem éri meg, de az elvárások miatt van jelen, és csak 1,2% adta meg azt, hogy el fogja hagyni a platformot.

2016-ban 56% mondta azt, hogy egyértelműen megéri, 21% válaszolta azt, hogy inkább megéri. Úgy tűnik, 5 év alatt néhányan elbizonytalanodtak, de összességében nőtt azok száma, akik inkább eredményesnek látják a platformot.

A kutatásról

A kutatást 2021 novemberében zajlott. Facebookon, LinkedIn-en, TikTok-on gyűjtöttük a válaszokat. Összesen 260 értékelhető válasz érkezett be. A válaszadók 31,5%-a jelölte meg, hogy marketinggel foglalkozó cégnél dolgozik, vagy marketing területen dolgozó egyéni vállalkozó. 53,1%-uk válaszolta azt, hogy nem marketing fókuszú területen dolgozik, 15,4% jelölte meg az egyéb lehetőséget.