9 tipp „kommentmarketinghez”

Sokan beszélgetnek a közösségi médiában, sokkal írnak kommenteket mások posztjaira, de kevesen használják ezt igazán jól. Pedig a jó hozzászólások aranyat érnek mindenkinek.

Erről a témáról beszélgettünk nemrég Kádár Timivel, a londoni Francis Cooper marketingvezetőjével. A beszélgetés teljes videóját megtaláljátok a cikk végén, illetve külön a hanganyagot podcastban is, ha inkább hallgatni szeretnétek. De készítettem egy rövid összefoglalót a beszélgetés legfontosabb pontjairól.

De előtte tisztázzuk: amiről most szó van az nem az, hogyan írjunk posztokat. Nem is az, hogy márkák hogyan beszélgessenek ötletesen és viccesen a közösségi médiában.

A témánk az, hogyan válaszoljunk mások bejegyzéseire, és elsősorban más szakemberek bejegyzéseire. Bár nem kizárólag a B2B piacon mozgók számára lehet ez érdekes, hiszen még egy közszereplőhöz (értsd: celebhez, influencerhez) is közelebb tudunk kerülni, ha jó, érdekes és főleg értékes kommenteket írunk neki.
De azoknak, akik üzleti kapcsolatokat szeretnének online (is) építeni, kiemelkedően fontos, hogy milyen módon reagálnak mások bejegyzéseire és hozzászólásaira.

Miért éri meg jobban odafigyelni a kommentekre? Mi lesz az eredménye?

A hozzászólásaink az online világ kapcsolatépítési lehetőségei lehetnek. Hiszen amikor hozzászólunk mások bejegyzéseihez, akkor ezt látja a poszt írója, és látják az ő ismerősei is.

Ha valaki ír egy posztot amiben például elbüszkélkedik a legújabb eredményeivel, mi pedig csak egy like-ot nyomunk, vagy annyit írunk (amit mindenki más), hogy „Gratulálok!”, ez nem fog különösen segíteni abban, hogy erősebb kapcsolatunk legyen. Abban sem, hogy jobb kép alakuljon ki rólunk. Ha pedig valamilyen negatív nyomot hagyunk, az végképp nem segít a kapcsolat építésben.

Viszont ha a kommenttel tovább segítem a posztot, mert hasznos kiegészítést teszek hozzá, vagy mert valamilyen egyedi módon méltatom, már csak ezzel szimpatikusabb leszek az írónak. De rajta kívül látni fogják a poszt szerzőinek az ismerősei is, ami új kapcsolati lehetőség. Így tudunk eljutni új emberekhez, miközben a kapcsolatot is mélyítjük.

Timi a beszélgetés során elmesélte, hogy ilyen módon (hozzászólt építő módon egy ismerősének a bejegyzéséhez), komoly új ügyfeleket szerzett. Olyat, aki először ezeket a bizonyos hozzászólásokat olvasta tőle. De kapott már előadói felkérést is.

Ráadásul ha először mi vagyunk aktívak mások posztjainál, mi reagálunk nekik pozitívan, akkor nagyobb az esély, hogy a következő alkalommal ők fognak reagálni a mi bejegyzéseinkre, ezzel segítve a mi munkánkat, a mi kommunikációnknak a terjedését. Ez egyfajta szívesség, amit az emberek egy része szeretne visszaadni.

A kommentek az online világ kapcsolatépítő lehetőségei. Érdemes aktívan és ügyesen használni. De hogyan?

9 tipp hozzászólás íráshoz 

  1. Az alap az, hogy Ne reagáljunk ugyanúgy minden posztra! Bontsuk őket két felé!

Az egyik bejegyzés típus, amikor valaki megosztja velünk egy eredményét. Díjat kapott, megjelent a sajtóban, stb.
Az ilyeneknél az íróval kell együtt örülni. Itt nincs helye a beleokoskodásnak. Egyszerűen örüljünk az eredménynek mi is, de tegyünk még valamit hozzá. Például elmondjuk, hogy örülünk, mert ismerjük a munkásságát (olvastunk tőle, hallottuk előadását, tetszenek a cége eredményei, stb.).
Timi szerint a kommentelő a fegyverhordozója a posztolónak. A bejegyzés írója a hős, őt támogatjuk. Tegyük le az egónkat, itt mi most segítünk. Leszünk majd mi is hős a saját bejegyzésünkben.

Ha valaki eladni szeretne egy bejegyzésben, akkor még jobb, ha ezt támogatni tudjuk. Ha hozzá tudunk tenni a kommentünkkel. Ilyenkor hálás lesz a bejegyzés írója, hiszen segítjük az értékesítést, és hálás lesz az ismerősünk is, akik a kommentünknek köszönhetően ajánlást kap.
A másik típusú bejegyzés, amikor az író kifejezetten vitát indít, vagy a véleményünket kéri.

Itt van helye, hogy beszéljünk a szakmai tapasztalatokról, kialakulhat – kultúrált – szakmai vita.
De a saját linkeknek, saját termékek reklámjának itt sincs helye.

2. Ne ugyanazt írjuk, mint mindenki más.

A “gratulálunk” az ugyanolyan szívecske, a sima lájk kevés. Főleg ha egy bejegyzésre sok hozzászólás érkezik.

3. Legyünk specifikusak, tegyünk hozzá konkrétumot.

Ez lehet egy eset, egy közös emlék. Egy tapasztalat a bejegyzés írójával kapcsolatban, vagy az általa megélt helyzettel kapcsolatban.
De vigyázzunk, ne menjünk át abba, hogy rejtett módon magunkat dicsérjük. Ne felejtsük el, a kommentünkkel támogatunk, ez az íróról kell, hogy szóljon, hiszen ha azt tesszük hozzá, hogy “gratulálok, hogy megkaptad a díjat, nekem is nehéz volt ezt két éve megszerezni…” és utána jön egy hosszú sztori a saját viszontagságainkról… az lehet, hogy még rosszul is fog esni az írónak.

4. Próbáljuk még jobban előrelendíteni a poszt célját!

Például írjuk le, hogy “ezt mi is kipróbáltuk, és használt”! Legyünk mi a külső szereplő, aki hitelesíti. Értelemszerűen ez akkor hasznos, ha tényleg próbáltuk, és ha tényleg hitelesen hozzá tudunk szólni. Ha nem, akkor ezt sem szabad erőltetni.

5. Legyünk az elsők!

Akkor, ha más még nem írt a bejegyzéséhez hozzászólást külön jól jön, ha valaki elkezdte. Kommenteljünk oda azoknak is, akiknek még senki nem írt! A közösségi médiában sokszor követők vagyunk, és ha valaki még nem szólt hozzá, akkor nem merünk, vagy nem akarunk. Így kifejezetten hálás lehet mindenki az első hozzászólónak. 

6. Sok időt elvihet, kell hozzá az önfegyelem.

Jó ötlet, ha például akkor írsz másoknak hozzászólást, miután kiraktad a saját posztodat. De vigyázz, mert itt is könnyű függővé válni, ami rengeteg időt elvihet!

7. Lehet ellenvéleményt mondani, olyan posztnál, amivel az írónak a beszélgetés generálása a cél.

De ott is csak kultúráltan. Ne felejtsük el: nem csak a bejegyzés írója látja, hanem az ő ismerősei és a saját ismerőseink is találkozhatnak vele. Olyan ez, mintha egy nagy csoportos beszélgetésben vennék részt egy üzleti vacsorán. Csak itt lehet, hogy 300-an vannak, akik látják, mit teszünk.

8. Ne vigyük el másik irányba a beszélgetést.

Ha a véleményünket kéri valaki arról, hogyan érdemes home office-ban dolgozni, ne kössünk rá arra, hogy de egyébként milyen jó biciklivel járni munkába, csak azért, mert nekünk kerékpár boltunk van.

9. Írjunk mi is posztokkat!

Ez egy kicsit a másik oldalhoz tartozik. Ha elkezdünk odafigyelve válaszolni másoknak, számíthatunk rá, hogy ők is szívesen reagálnának a mi bejegyzéseinkre. De ennek az az alapfeltétele, hogy írjunk szakmailag releváns posztokat, amikhez mások is tudnak kapcsolódni. Ha csak kommentelünk, de nem osztunk meg semmi eredetit, ha nem mondjuk el a saját véleményünket a saját felületeinken, ha nem mutatjuk be a saját munkánkat, akkor mind az az előny, amit megnyerhetnénk a hozzászólásainkkal egyszerűen elpárolog. Vagy legalábbis sokkal nehezebben fogjuk tudni realizálni.

Persze a beszélgetésben ennél sokkal több minden volt. Nagyon jó hozzászólásokat és kérdéseket kaptunk, már csak ezért érdemes megnézni, illetve meghallgatni.

Tegyétek ezt, ha pedig kérdésetek, észrevételetek van, vagy ha más a véleményetek, ne felejtsétek meg megírni a hozzászólások között! 🙂

A teljes beszélgetés felvétele.
Ez pedig a hanganyag, azoknak, akik inkább így szeretik. 🙂