A Facebook pontosította, hogyan használhatják fel a zeneszámokat a tartalomkészítők, így kaptunk egy új támpontot, hogyan kerülhetjük el a jogi problémákból adódó kellemetlenségeket.
Továbbra is azt szeretnék, ha felhasználók kreatívan alkalmaznák a zenéket tartalmaikban, de ugyanakkor fontos számukra az is, hogy megvédjék az előadók, művészek, zeneszerzők jogait is.
Nézzük a legfontosabb szabályokat!
- Korlátozás nélkül használhatók zenék a Storykban, például egy videó énekesről, vagy együttesről előadás közben.
- A hosszabb zenei részleteket tartalmazó videókat nagy eséllyel korlátozni fogják (pl. megszakítják a közvetítést, a videó egy részét némítják vagy teljesen eltávolítják).
- Rövidebb zenei részleteket tartalmazó klipek használatát javasolják.
- Elvárás, hogy minden esetben legyen vizuális tartalom is a videóban, ne csak hangfelvétel.
Kicsit furcsának és ellentmondásosnak tűnhetnek ezek a szabályok, de vannak benne azért kiskapuk továbbra is. Ez tehette lehetővé azt is, hogy például egy DJ teljes élő adást adhatott le Instagrm live-on, míg mások Facebook élőjét a korlátozásra hivatkozva letiltották. Nyilván a storykban rejlő időkorlát némileg magyarázatot adhat az ellentmondásra, de mivel a storykat lehetőségünk van kiemelni, úgy korlátlan ideig láthatóvá válnak majd.
A Facebook eredeti szabályozásában ugyan az szerepel, hogy a jogvédett zenei részletek addig használhatóak fel, amíg annyira rövidek, hogy nem egyértelműen beazonosíthatóak az eredeti zeneszámmal. Ez mindenféle felhasználói profilra érvényes, így a céges oldalakra is. Ezen felül még a lokációra vonatkozó régiós tiltásokra is figyelemmel kell lennünk.
Szóval, ha neked már tiltották le videódat valaha, most már tisztábban láthatod, hogy mi is rejtőzött pontosan az okok mögött. A Facebook ezért azt tanácsolja, hogy használjuk az ingyenes hangkönyvtárát, melyben szép számmal vannak jogdíj nélküli zeneszámok és részletek is.
Tervezik, hogy figyelmeztetéseket fognak bevezetni az élő adásokra vonatkozóan is, hogy ne érje kellemetlen meglepetés a felhasználókat. Ezek használatával konkrétabb visszajelzéseket is fogunk kapni, hogy pontosan miért kaptunk egy-egy korlátozó szankciót, így a jövőben könnyebben el is tudjuk majd kerülni azokat.
Kis érdekesség, hogy ezeket az intézkedéseket a Facebook egyidőben hozta meg a TikTok-kal – erről itt írtunk korábban. Természetesen a fő cél azonos: elkerüljék és megelőzzék a jogi vitákat a tartalomgyártókkal és a zeneszerzőkkel egyaránt.