Az Eurostat készített egy érdekes infografikát (lásd majd a bejegyzés végén), amiben összehasonlítják, hogy a különböző országokban milyen arányban használják a cégek a közösségi médiát.
Az EU-s átlag 2019-ben 50% volt, ami egész jó növekedés 5 év alatt, hiszen 2014-ben még csak 34%-a használt az európai cégeknek valamilyen közösségi média platformot. Ebben a listában egyébként a Top 3:
- Málta (84%),
- Dánia (75%) és
- Hollandia (74%).
Te, aki ezt a cikket olvasod, és valószínűleg ott vagy a közösségi médiában, takán azt hiszed, hogy Magyarországnak is valahol ott kell lennie a dobogó közelében, hiszen nálunk folyamatosan a közösségi marketingről szól minden.
Nos tulajdonképpen valamilyen dobogó közelében vagyunk, de ez a lista másik oldala: alulról a 4. helyre kerültünk, mert nálunk a cégeknek csak 38%-a használ közösségi platformot.
Bár tény: a 2014-es 26%-hoz képest ez is szép fejlődés.
Még érdekesebb, ha kicsit jobban belemegyünk az adatokba.
- Blogot, mikroblogot (pl. Twittter) a magyar cégek 4%-a használ. Az EU-s átlag 13%, a csúcstartó pedig Írország 33%-kal.
- Multimédia megosztó platformot (pl. YouTube) a hazai cégeknek mindössze 10%-a használt 2019-ben. EU-s átlag 21%, az első pedig Finnnország 41%-kal.
- Wiki alapú tudásmegosztó megoldást a cégeknek mindössze a 3%-a használja, az EU-s átlag 5%, a csúcstartó Ausztria 13%-kal.
- Azoknak a cégeknek az aránya, akik csak egy közösségi platformot használnak nálunk 26%, ami majdnem az EU-s átlagnak felel meg (28%). De vegyük észre, hogy ez a közösségi médiát használó magyar cégek közel 70%-a!
- A legalább két közösségi platformot használó cégek aránya mindössze 12% nálunk, ami komoly lemaradás a 25%-os EU-s átlaghoz és a 44%-kal listavezető Írországhoz képest is.
- Azoknak a cégeknek az aránya, amelyeknek van weboldala és használnak bármilyen közösségi média platformot nálunk 33%. Ezzel ismét a lista végén kullogunk, hiszen az EU-s átlag 49%, a listavezető pedig Málta 75%-kal.
Miért érdekes ezeket megnézni?
Az elmúlt időszak trendjeiből egyaránt látszik, hogy az, aki nem használja a közösségi médiát azt kockáztatja, hogy nem jut el a célcsoportjához elég hatékonyan. De az még ennél is világosabb, hogy aki csak egy platformot használ (és esetleg weboldala sincs), az komoly függőségben van, hatalmas a kitettsége az adott platformtól (amiről persze tudjuk, hogy az a Facebook).
Csak az ismétlés kedvéért: a magyar cégek 38%-a használ egyáltalán bármilyen közösségi platformot, és ezeknek a cégeknek a közel 70%-a csak egyet.
Nem csoda, ha a Facebook minden változtatása húsbavágó módon fáj a piac túlnyomó többségének. Ideje változtatni, és keresni más platformokat a Facebook mellé!