Az elmúlt napokban több, mint 100 weboldalt néztem végig elég részletesen az Év honlapja zsűrizése közben. Hosszú, fárasztó, de rendkívül tanulságos volt a munka.
Arra gondoltam összeszedek pár dolgot, ami szembeötlött, bízva abban, hogy valakinek hasznos lesz.
1. A weboldal designok szinte felcserélhetők
Még a kakateres alap design elemekkel rendelkező cégek nagy része is sima egyszerű designt használ, ami bármelyik másik cégnek jó lehet.
Olyan sablonokkal voltak tele a nevezők, amiknél mindegy volt, hogy mi van a bal felső sarokban, mert akármelyik cég, bármilyen iparágban lehetett volna az oldal mögött. Persze tudom, hogy a mobilra optimalizálás világában egyéb szempontok kerülnek előtérbe, de érdemes olyan elemeket rakni a weboldalra, amik azért egy kicsit egyedivé teszik. Legyen emlékezetesebb az a honlap, ha lehet. Jól fogunk járni, ha a látogatók emlékeznek rá.
2. Cookie banner zavarok
A GDPR hisztin már rég túl vagyunk, hamarosan az új infó törvénnyel kell megvívni a harcunkat, mégis az látszik, hogy sok honlapnál még mindig nincs egyáltalán cookie banner. De az is látszik, hogy ahol van, ott is a legtöbb esetben szembe megy a praktikumokkal, mert a designban el van rejtve a cookie banner, a felhasználók észre sem veszik, így viszont el sem fogják fogadni, vagyis nem lesz jogszerű a cookie használat.
3. Blog kevés helyen van
Honlapot elkészíteni, üzemeltetni nem egyszerű. De ha már valaki ráveszi magát, kár kihagyni a blogokban (vagy blog szerű megoldásokban) rejlő erőt. Érdemes használni olyan felületet, amit gyakran tudunk frissíteni, ami az alap struktúrától független, és ahova változatos szemszögből tudunk felrakni olyan tartalmat, ami hasznos lesz a célcsoportnak. Tipikusan a blog ilyen. Sokat segíthet a honlapnak keresőoptimalizálás szempontjából, a látogatóknak értékes tartalmat adhat, a közösségi platformoknak egyaránt nyújthat egy közös tartalom forrást és egy gyűjtőfelületet. Kár kihagyni, ha valaki komolyan gondolja a webes jelenlétet.
4. Videót kevesen használnak, akik pedig használnak sokszor rosszul
Ennyi. Videót még mindig kevesen használnak, pedig a videó is sokat számít a hatékonyságnál. Persze jól ki kell találni, hogy melyik felületen, milyen videó segít, hogyan fog jól kinézni mobilon, stb. De érdemes.
5. Remarketing alig van
Az egyik megdöbbentő tapasztalat, hogy a legtöbb nevezőnél nem volt implementálva a Facebook pixel, soknál még a Google Analytics sem. Nem is értem, miért. Így a legfontosabb mérési és hirdetésoptimalizálási lehetőségekről mondanak le. Ha valaki használ weboldalt, veszi a fáradtságot, hogy megtervezze, feltöltse tartalommal (és még nevezi is egy versenyre, mert annyira jónak gondolja), akkor miért nem mér, miért nem használ remarketinget és konverziókövetést?
6. Szerencsére már szinte minden honlap responsive
Pozitív tapasztalat volt, hogy a legtöbb honlap reszponzív volt, nagyon soknál szuper volt a sebesség asztali és mobil környezetben is. Persze voltak weboldalak, amik itt véreztek el, de nagyon jó volt az arány a korábbi évekhez képest.
7. Https sok oldalon még mindig nincs
Erre is nehéz mit mondani. Egyszerűen szükség van https-re, nem szabad kihagyni, ha valaki nem akar hátrányba kerülni.
Persze felmerülhet a kérdés, hogy én, aki sokak szerint mindig a közösségi marketinget helyezem előtérbe, miért foglalkozok honlapokkal, főleg miért zsűrizem őket. 🙂 Már kiderült, hogy sokan azt gondolják rólam, hogy én weboldal ellenes vagyok.
Persze ez messze nincs így.
Hiszek a honlapokban, és tudom, hogy az a cég, amelyik jól használja a weboldalát, az versenyelőnybe kerülhet. A probléma ott kezdődik, hogy mindenkinek végesek az erőforrásai, éppen ezért mérlegelni kell, melyik marketing eszköz az, ami a leghatékonyabb, legkényelmesebb és legeredményesebb neki. Ebben a listában pedig sok esetben a weboldal nem szerepel az élen, főleg a kicsi cégeknél.
De ha valakinek van elég erőforrása megtervezni, elkészíteni, feltölteni, és folyamatosan frissíteni egy weboldal úgy, hogy az integrálva legyen a marketing folyamataiba, akkor azt nem szabad kihagyni szinte soha.
Ezért jók az ilyen zsűrizések, hiszen ilyenkor fókuszáltan tud az ember belemerülni a piac aktuális állapotába.
Szóval a fenti lista tükrözi a tapasztalatokat, ahogy írtam rájöttem, hogy a mi honlapjainkkal is van mit tenni, be is tervezem a felülvizsgálatot és a frissítést. 🙂