A Facebook pixel sok hirdető számára a legfontosabb dolog, hiszen ennek segítségével újracélozni a weboldalának látogatóit, ami nagyban növeli általában a kampányok eredményét. A technika fölött azonban régóta sötét fellegek gyülekeznek, ugyanis a pixel működéséhez un. cookie-kra van szükség. Ezek ellen először az Apple indított támadást még tavaly, aztán a GDPR kapcsán is nehezedtek a dolgok, most pedig ismét az Apple szigorított. A Facebooknak tehát lépni kellett (a Google-höz hasonlóan).
Ezt jelentették be a napokban, többek között úgy, hogy a hirdetőknek is küldtek levelet arról, hogy a Facebook ezentúl nem harmadik-féltől származó süti (third-party cookie) megoldást használ, hanem elsődleges sütiket (first-party cookie).
Ok, mik ezek a sütik, mi ez a first party dolog és miért fontos ez?
A sütik (cookiek) rövid kódsorok, amiket általában a felhasználó merevlemezére mentenek el a weboldalak. Ezeket használják utána például arra, hogy azonosítsák a felhasználót, amikor újra meglátogatja a weboldalt, ami elhelyezte a sütiket.
Minden sütinek van egy tulajdonosa. Az elsődleges sütiknek a tulajdonosa az a weboldal, amelyiken a felhasználó jár. Például a mi blogunk esetében a kozossegikalandozasok.hu. A harmadik-féltől származó sütik tulajdonosa értelemszerűen egy másik weboldal. Például a mi blogunkba illesztett Facebook pixel által lerakott sütik tulajdonosa a Facebook. Legalább is eddig így volt, és ez fog október 24-től megváltozni.
Mi a különbség az elsődleges és a harmadik-féltől származó sütik között?
A first-party cookie-kat (elsődleges sütik) általában arra használják a weboldalak, hogy az adott weboldal használatához kapcsolódó információkat tárolják benne. Nyelvi beállítás, bejelentkezés, kosár tartalma, stb. Vagyis ennek a segítségével a felhasználói élmény lesz jobb. Mert nem veszik el a kosár, nem kell újra nyelvet választani, stb.
A third-party cookie-k (harmadik-féltől származó sütik) azért kerültek feketelistára sokak szemében, mert ilyeneket használnak a különböző hirdetési rendszerek (is) arra, hogy azonosítsák a felhasználókat és adatokat gyűjtsenek róluk. Márpedig az adatgyűjtés 2018-ra már-már olyan szitokszó lett, mint az oltásellenesség. Más kérdés, hogy ezek az adatok segítenek hozzá ahhoz, hogy a felhasználók ingyen tudjanak használni különböző nekik szükséges rendszereket úgy, hogy a számukra releváns hirdetések jelennek meg.
De tény, lehet rosszul használni a third-party cookie-kat, ezért egyre több böngésző tiltja őket. Ezért változtatott most a Facebook is a saját pixelének megoldásán. Gyakorlatilag átalakítja a Facebook pixelt úgy, hogy third-party cookie-k helyett first-party cookie-kat fog telepíteni a felhasználó gépére.
Mit jelent ez nekünk, hirdetőknek?
Gyakrolatban azt, hogy a szigorítások ellenére is fogunk tudni remarketing hirdetéseket használni. A Facebook pedig tovább fogja tudni gyűjteni az adatokat a weboldalaink látogatóiról.
De azt is érdemes figyelembe venni, hogy a Facebook pixel már nem csak a Facebook nevében fog cookie-kat lerakni a látogatóink számítógépére, hanem a nevünkben is. Hiszen a az eddigi third-party cookie-k mellett first-party cookie-kat is fog használni. Ez pedig azt jelenti, hogy erre valószínűleg fel kell készítenünk az adatvédelmi dokumentációinkat. (Vagyis mindenki kérdezze meg adatvédelmi jogászát, hogy továbbra is GDPR megfelelő tudjon maradni.)
Persze lehetőségünk van arra, hogy ne használjon a Facebook first-party cookie-kat, hanem maradjon a hagyományos megoldásnál. Ehhez azonban a hirdetési fiókunkban kell módosítani, hiszen október 24-től automatikusan kapja meg mindenki az új megoldást. Aki nem szeretné, annak tiltania kell a first-party cookie használatot. Persze ez a hirdetések hatékonyságának csökkenésével is járhat.
+1: Hirdető vagy analitikai Facebook pixel
A változással egy időben egy másik újdonságot is bejelentett a Facebook, de ez keveseket érint. Csak azokat, akik nem használják hirdetési célokra a Facebook pixelt. Ők dönthetnek úgy, hogy a Facebook pixel analitikai verzióját használják, de csak akkor választhatják ezt az opciót, ha a pixel nincs hozzákapcsolva hirdetési fiókhoz, vagyis ha a Business Managerben (vállalkozáskezelő) hozták létre.
Van dolgunk?
Ez attól függ:
- Ha szeretnél továbbra is remarketinget használni, akkor a pixel beállításokkal nincs dolgod, de az adatvédelmi dokumentumaidat igazítani kell az új funkcióhoz.
- Ha nem akarod, hogy a Facebook pixel elsődleges sütiket rakjon le a weboldalad nevében, akkor a beállításoknál tiltanod kell ezt a funkciót (és mérlegelni kell, milyen kockázatot jelent ez remarketing szempontból).
- Ha van olyan Facebook pixeled, amit csak mérésre használsz, akkor azt átállíthatod a Business Managerben.
Tedd meg azt, amit meg kell tenned, és a világ rendje ismét helyreáll. Legalább is addig, amíg az Apple, vagy valamelyik másik nagy szereplő, ismét nem szigorít valamit…